Onweerskansen maandag 26 mei

Topic gezien door 37210 bezoekers
Gestart door Johann, za 24 mei 2014 - 13:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Morgen tegen de ochtend van het zuidoosten uit toenemende kans op regen/buien. Aanvankelijk lijkt de opbouw stabiel gelaagd, maar in de middag wordt deze onstabieler, dankzij warmteaanvoer onderin en dagelijkse gang. In de middag kunnen de buien ook vanaf de grond ontstaan, met name in de zuidoostelijke helft van het land. Hirlam en EC hebben het zwaartepunt over het zuiden en midden, hoewel Hirlam00 noordelijker komt dan eerder. EC heeft de zwaarte buien nu boven Duitsland. Het noordoosten houdt het mogelijk droog. De onzekerheid in detailering is nog groot. MuCape hoogste over het zuidoosten van het land, 1000-2000 J/Kg, windschering 0-3 km 30-35 kt (met name richtingsschering). Focering door PVA van de hoogtetrog, Convectiemodus: multicel, Hagel en onweer zullen aanwezig zijn, windstoten tot 30-35 kt. Harmonie komt tot zo'n 80 ontladingen per 5 min. Index komt met hoge onweerskansen en kansen rond de 50% op meer dan 50 ontladingen. Lokaal kan er behoorlijk wat neerslag vallen (Harmonie komt met een strook met 55-60 mm), maar Hirlam en EC zitten fors lager.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sven

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Kialna

Het ziet er dus niet naar uit dat ik droog thuis ga komen. Gok ik. Ik ben benieuwd of het weer zo heftig gaat zijn!
Stiekem een Ninja.

Weatherman

Citaat van: Kialna op zo 25 mei 2014 - 12:03
Het ziet er dus niet naar uit dat ik droog thuis ga komen. Gok ik. Ik ben benieuwd of het weer zo heftig gaat zijn!
Ik ben meestal rond 17.00 thuis, dus ik ben ook benieuwd.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Joep

Morgenochtend is het op veel plaatsen nog droog, maar in het zuiden neemt de kans op buiige regen al toe. Er kan op de kop van het neerslaggebied ook onweer voorkomen. In de loop van de ochtend en in de middag verplaatst het gebied zich tergend langzaam naar het noorden. Voor de, laten we het maar buien noemen, uit wordt het in het noorden en oosten nog meer dan 20 graden. Als ze in de middag hier arriveren, kan er ook hier onweer voorkomen. Pas in de avond wordt het in het zuiden langzaam droger, het noorden houdt tot een eind in de dinsdag last van de neerslagzone. Het resulteert uiteindelijk in een hele plons regenwater. Er valt makkelijk 10mm, maar omdat de neerslag buiig is, zullen er van plaats tot plaats flinke verschillen ontstaan. Zo kan het minder nat zijn, maar komt de som over de maandag op sommige plaatsen ook boven de 20mm uit.

weerplaza

Weatherman

Citaat van: Joep op zo 25 mei 2014 - 12:22
Morgenochtend is het op veel plaatsen nog droog, maar in het zuiden neemt de kans op buiige regen al toe. Er kan op de kop van het neerslaggebied ook onweer voorkomen. In de loop van de ochtend en in de middag verplaatst het gebied zich tergend langzaam naar het noorden. Voor de, laten we het maar buien noemen, uit wordt het in het noorden en oosten nog meer dan 20 graden. Als ze in de middag hier arriveren, kan er ook hier onweer voorkomen. Pas in de avond wordt het in het zuiden langzaam droger, het noorden houdt tot een eind in de dinsdag last van de neerslagzone. Het resulteert uiteindelijk in een hele plons regenwater. Er valt makkelijk 10mm, maar omdat de neerslag buiig is, zullen er van plaats tot plaats flinke verschillen ontstaan. Zo kan het minder nat zijn, maar komt de som over de maandag op sommige plaatsen ook boven de 20mm uit.

weerplaza
Dat klinkt helemaal niet spectaculair  ???
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

van het zuidoosten uit toenemende kans op regen. Aanvankelijk lijkt de opbouw stabiel gelaagd, maar in de middag wordt de atmosfeer in toenemende mate onstabiel, dankzij warmteaanvoer onderin en dagelijkse gang. In de middag kunnen de buien ook vanaf de grond ontstaan. Waar dat gebeurt is nog uitermate onzeker en detaillering is nog erg lastig. MuCape hoogste over het zuidoosten van het land, lokaal 1000-2000 J/Kg, windschering 0-3 km 30-35 kt (met name richtingsschering). Focering door zwakke PVA van de hoogtetrog maar vooral toch dagelijkse gang, Convectiemodus: multicel. Lokaal kan er behoorlijk wat neerslag vallen (Harmonie komt met een strook met 55-60 mm), maar Hirlam en EC zitten fors lager. Over korte afstand kunnen morgen in ieder geval er grote verschillen optreden. Kans op onweer volgens INDECS groot in het zuidoosten. Harmonie daarentegen komt een stuk noordelijker (gekoppeld aan hogere T) en komt soms met 80-160 ontl/5 min. Hagel behoort ook tot de mogelijkheden.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Thunderfreak

Niet thuis zitten mensen morgen,als je de optie hebt houd je auto gereed! dat voorkomt teleurstelling.
Severe Weather Outlook loopt ieder geval niet vooruit momenteel. Estofex ben ik ook benieuwd naar.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Joep

Morgenmiddag zware buien, met kans op onweer, hagel en windstoten in een brede strook
van O naar W over het land. In de avond ook in het N.

Gerrit Hiemstra

lander20

morgen in belgie vooral in limburg en antwerpen de grootste kans op veel regen en onweer
voor Nederland vooral zuidoost en later ook andere delen van het land :)

ron12

Kijk eens aan http://www.sat24.com/ gaat lekker op de bliksem radar  ;) ;) wel effe gewitter aanklikken
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Thunderfreak


--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Ramon Oost

Zowel Harmonie als Hirlam laten de zwaarste buien in een strook over het midden van het land vallen.

Harmonie12 - maandag 26 mei 19 utc

Thunderfreak

Morgenochtend gaat de wekker af om 06.00. Bakkie koffie douche en tanken en dan op naar Venlo vandaaruit lekker nowcasten. Vanuit Rotterdam naar Venlo dik 2 1/2 uur rijden. Zin an

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

ron12

Vanaf 01.00 uur vannacht al waarschuwingen voor onweer in het zuidwesten van Duitsland http://www.unwetterzentrale.de/uwz/index.html  ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

lander20

onzekerheid word alleen maar groter! gfs 12.00u berekent de theta e tong nu stukje zuidelijker vooral over noord BE en laat savonds en snachts over delen van nederland, gfs berekent de meeste neerslag nu ook zuidelijker.

jornonweer

jammer, was al blij dat ze zeiden dat er grote kans op onweer was in het noordoosten van belgie en nu lijkt het alsnog noordelijker te trekken..
Danger is real, fear is a choice.

Dennis

Guidance : Lokaal kan er behoorlijk wat neerslag vallen (Harmonie komt met een brede strook van Winterswijk naar Den Helder met 40-70 mm), maar Hirlam (30 mm) en EC (5-10 mm) zitten fors lager. Over korte afstand kunnen morgen in ieder geval er grote verschillen optreden. Kans op onweer volgens INDECS groot in het midden en zuidoosten. Harmonie daarentegen komt een stuk noordelijker (gekoppeld aan hogere Tx) en komt soms met 40-60 ontl/5 min. Hagel behoort ook tot de mogelijkheden.

Weatherman

Ik kan er geen touw meer aan vastknopen eigenlijk.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal