Onweerskansen maandag 26 mei

Topic gezien door 37351 bezoekers
Gestart door Johann, za 24 mei 2014 - 13:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Rogierhgv

In Hoogeveen gaat het nu lekker tekeer al een half uur.

dennis089

iets zegt me dat die bui die op het moment ploft tussen München en Frankfurt nog wel eens iets moois kan opleveren =)
alleen hoe laat dat dan hier zou moeten aankomen dat is weer de vraag

Eric


Joep

Code rood en oranje voor onweer en regen in delen van Duitsland


Joep

Noordwesten nu ook onweer!

martijn

Is er vanavond nog kans op onweer door dalende temp?

TimK21

Op een wat matte onweersbui (met wel even heel kort veel regen) en wat gematigde regen na is het hier niet noemenswaardig. Het broeit ook niet meer echt over de grens dus ik denk dat 't met een sissertje is afgelopen, die level 2 estofex was toch echt teveel van het goede.
Challenge accepted!

Marsel

Citaat van: Johann op ma 26 mei 2014 - 17:21
T.a.v SRH: **knip**

Ah, check, dan is dat een misinterpretatie van mijn kant geweest. SRH koppelen aan huidige activiteit komt wat raar over als je het uit trigger-/locatie-oogpunt bekijkt om buien te rechtvaardigen. Maar goed, dat is dan bij deze duidelijk.

Wat mij in deze situatie echter duidelijk opvalt is dat eea (tov alle 00Z data) op Benelux-schaal juist wat noordelijke uitvalt (ook tov eerdere EC uitvoer). Initiatie geschiedde ook niet zoals verwacht over het SE maar duidelijk over E-NL, langs de warme kant van het geheel.
Zie bijvoorbeeld ook de gebieden waar initieel werd gewaarschuwd voor overvloedige neerslag (oa LVL2). Vandaar ook mijn opmerking over een niet geweldige fit. Uiteraard enigszins gel*l in de marge als je het op Europese schaal bekijkt, maar in situaties met mogelijk veel water wel belangrijk(!).

Dat de laatste 12Z output de situatie wat nauwkeuriger beschrijft is in bepaalde opzichten wel logisch (hetgeen overigens statistisch gezien nog een zeer wankel punt is!). Deze data heb ik in mijn vorige reactie dan ook bewust buiten beschouwing gelaten.

Vraag: EC draait alleen op 'main hours' (00Z en 12Z met 'tussenruns' op 06Z en 18Z). Wat bedoel je met 15h? Ik neem aan 12Z data?

Johann

Dank voor je toelichting -voeging
EC nu overigens toch niet meer in lijn met actualiteit (berekent te zuidelijk)
Ik doelde op  EC00 (HighRes) model-output, het model "rekent" in stappen van 3 uur (zie voorbeeld), EC12 volgt dan in de loop van de avond

Weatherman

Citaat van: Reutel op ma 26 mei 2014 - 16:10
Meer dan een paar spettertjes hebben we hier in Tilburg niet gehad. Op naar de volgende kans!  8)
Terwijl er enorm veel regen voorspeld was,
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marsel

Citaat van: Johann op ma 26 mei 2014 - 18:25
Dank voor je toelichting -voeging
EC nu overigens toch niet meer in lijn met actualiteit (berekent te zuidelijk)
Ik doelde op  EC00 (HighRes) model-output, het model "rekent" in stappen van 3 uur (zie voorbeeld), EC12 volgt dan in de loop van de avond

Ah, alright. Op die manier.

Het is overigens precies de rode draad waar ik op doelde: te zuidelijk. Dat zijn de twee sleutelwoorden gebleken.
De ene run wat meer dan de andere, en over de absolute afwijking op verschillende schalen kunnen we discussiëren, maar duidelijk is wel dat in meer of mindere mate het eea te zuidelijk werd neergelegd voor de afgelopen 6-9h.
Vandaar mijn 'fit' argument ;).

Weatherman

Komt er nog wat voor vanavond omdat alles is uitgebleven ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

LeMisérable

Citaat van: Weatherman op ma 26 mei 2014 - 18:41
Komt er nog wat voor vanavond omdat alles is uitgebleven ?

http://buienradar.nl/ See for yourself. ;)
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

MamaAs

Hier regent het. Had ik niet echt verwacht.
Had wél wind verwacht, is hier ook niet. Regen valt recht naar beneden.

Weatherman

Citaat van: LeMisérable op ma 26 mei 2014 - 18:43
http://buienradar.nl/ See for yourself. ;)
Er komt een bui rond 21:15 deze kant op met rood erin. misschien een verassing.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Arend

Citaat van: Weatherman op ma 26 mei 2014 - 18:29
Terwijl er enorm veel regen voorspeld was,

Die valt nu deels hier. Vanmiddag op de snelweg ook een enorme stortbui mee mogen maken. Onweer gehad, en er lijkt nog meer op komst. Ik vind helemaal mooi.  ;D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

martijn

Citaat van: Arend op ma 26 mei 2014 - 18:56
Die valt nu deels hier. Vanmiddag op de snelweg ook een enorme stortbui mee mogen maken. Onweer gehad, en er lijkt nog meer op komst. Ik vind helemaal mooi.  ;D
blijft er vanavond vannacht nog steeds kans op onweer?

Joep

Zo'n beetje heel Europa heeft onweer :)

plaatje dutch stormchaser



ron12

Buien zuiden Duitsland lijken minder actief te worden  :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

martijn

bui in de buurt van munster (duitsland) lijkt aardig op te leven

Powered by EzPortal