Onweerskansen 20, 21 en 22 mei

Topic gezien door 106506 bezoekers
Gestart door Johann, za 17 mei 2014 - 23:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Zierikzee op do 22 mei 2014 - 17:30
Hoe is het toch mogelijk. >:( >:( >:(
**knip**
Hehe, hier te Woensdrecht zomaar 2 van de 3 onweersdagen kunnen benutten met een 5-tal buien van verschillende intensiteit (soms serieuze wolkbreuken). Het kan verkeren, immers zo ver liggen Woensdrecht en Zierikzee niet uit elkaar.

Citaat van: Johann op do 22 mei 2014 - 17:37
En dan ook nog een inversielaag op 550hPA de Bilt
Inderdaad, die deksel zat er goed op. Jammer, ik had het iets enthousiaster ingeschat. EC heeft het blijkbaar netjes voor elkaar gehad, ondanks dat EC van origine absoluut niet een zeer geschikt model is vwb convectie (moet geparametriseerd worden omdat het model dit niet op kan lossen!) Toch is het hier wederom tot een leuk buitje is gekomen.


onweerdetectie1449

Citaat van: Johann op do 22 mei 2014 - 17:29
Dat was hem ja, inmiddels daarachter de wind al geruimd naar ZO en daarmee exitus buien
Overigens helemaal in lijn met hetgeen EC ons voorschotelde (zie eerdere posting), netjes hoor!
De aandacht moeten we nu vestigen op het zuidoosten en mn oost Brabant en Limburg !
bedankt voor je uitleg Johann!

PatrickM

Het zou net moeten regenen.. Geen druppel heeft de grond bereikt.

Weatherman

Is het nu definitief over en uit ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

dondertje127

Opeens let ik op buiten en zie een onweersachtige lucht richting het nabije Oosten. Ik zag ook al heel vaag zo'n bobbelige wolkenstructuur (licht mammatusachtig maar niet zo klassiek) onder de grijze lucht.

ron12

Citaat van: dondertje127 op do 22 mei 2014 - 18:21
Opeens let ik op buiten en zie een onweersachtige lucht richting het nabije Oosten. Ik zag ook al heel vaag zo'n bobbelige wolkenstructuur (licht mammatusachtig maar niet zo klassiek) onder de grijze lucht.
Dat is wat over Duitsland naar het noorden trekt, zie het hier ook in Nijmegen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Waxweazle

Hier ook van die vage "mamatus" te zien richting oosten. Vlakt alleen al weer aardig af nu.

Johann

Citaat van: Marsel op do 22 mei 2014 - 18:10
---knip---
EC heeft het blijkbaar netjes voor elkaar gehad, ondanks dat EC van origine absoluut niet een zeer geschikt model is vwb convectie (moet geparametriseerd worden omdat het model dit niet op kan lossen!) Toch is het hier wederom tot een leuk buitje is gekomen.

Inderdaad, het is en blijft een "global" model met een vrij groffe resolutie. Voor het fijnere werk hebben we de "meso" modellen (Hirlam, Harmonie, COSMO etc) die beschikken over meer data input (parameters) en daarnaast ook nog eens in staat zijn om de buiencirculaties afzonderlijk te berekenen (met daarbij nog altijd een beperkte voorspelbaarheid). Dat dit alles echter geen garantie geeft op betere resultaten konden we de afgelopen dagen heel mooi zijn. 

Dennis


ron12

Volgens mijn doen onweersbuien aan de lijn, ze zijn zo smal tegenwoordig. Zie Frankrijk nu. Vroeger had tenminste van die hele vette complexen.Waar zijn ze gebleven die vette jongens. :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherman

Citaat van: ron12 op do 22 mei 2014 - 18:35
Volgens mijn doen onweersbuien aan de lijn, ze zijn zo smal tegenwoordig. Zie Frankrijk nu. Vroeger had tenminste van die hele vette complexen.Waar zijn ze gebleven die vette jongens. :(
Die worden steeds minder, baal er ook van. vorige zomer al bagger en tot nu toe maar 2 echte lekkere korte buien gehad.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Arend

Citaat van: Marsel op do 22 mei 2014 - 18:10
EC heeft het blijkbaar netjes voor elkaar gehad, ondanks dat EC van origine absoluut niet een zeer geschikt model is vwb convectie (moet geparametriseerd worden omdat het model dit niet op kan lossen!) Toch is het hier wederom tot een leuk buitje is gekomen.

Voor hier kijk ik alleen nog naar EC en Harmonie en die zitten beiden vaak goed. GFS is vaak een drama (queen).
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

pietjelol

lol 3 dagen voorspelden ze 'zware' onweersbuien en 3 dagen alleen 10 druppels en meer niet

Tyshane

Mensen mensen, altijd weer die standaard huilreacties. Inmiddels weten jullie toch wel hoe het werkt...  :-X

arjanbruggink

Citaat van: Tyshane op do 22 mei 2014 - 19:07
Mensen mensen, altijd weer die standaard huilreacties. Inmiddels weten jullie toch wel hoe het werkt...  :-X
Blijven Nederlanders he..... Klaag, klaag, klaag.....  ;D :D ;)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Shadow112

Hier ook nog maar 1 dag bijgeschreven, echter voor Nederland/België in het algemeen is het al een topjaar tot nu toe!

TaL

Nou het mag hier dan alleen dinsdag even (licht) geonweerd hebben, de laatste 48 uur zijn er bakken met regen naar beneden gekomen, qua onweer kon het beter maar regen hebben we wel genoeg gehad, gelukkig was het nooit koud tijdens de regen dus het was op de één of andere manier genieten :)

Teller komt zo op 9 te staan
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Ries

Mooie dreigende luchten hier, al fietsend richting huis! Maar de radarbeelden daarna zien is dan wel dikke domper zeg...  :-X

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal