Onweerskansen 20, 21 en 22 mei

Topic gezien door 106430 bezoekers
Gestart door Johann, za 17 mei 2014 - 23:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: Dennis op do 22 mei 2014 - 11:35
Sounding 15z

Uitgaande van de modellen en ook deze sounding (CAPE, schearing) moet ik het allemaal nog zien gebeuren
Mi dus te weinig energie (CAPE) voradig en het is maar de vraag in hoeverre deze überhaupt aangesproken kan (zal) worden
ECMWF komt dan ook met nauwelijks (convectieve) neerslag, GFS wat betere parameters maar ook dat allemaal niet erg overtuigend.

LeMisérable

Nieuwe run Harmonie laat de buien vol over het midden en oosten trekken, westen alleen een schampschotje... we gaan het zien...
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Graphicnizor

Ik ga verhuizen naar Reims. het is daar altijd raak man... Hoe dan ook eerste onweer dus onderweg naar BE

Johann

Citaat van: LeMisérable op do 22 mei 2014 - 12:26
Nieuwe run Harmonie laat de buien vol over het midden en oosten trekken, westen alleen een schampschotje... we gaan het zien...

ECMWF (kaart convect neerslag 6/h) ook schampschot (zuid)oosten en vannacht noordoosten.
Voor het echte werk moeten we helaas toch meer naar het oosten (of hier in de Alpen)

Edwin

Door hevige rukwinden en onweer zijn woensdag in Frankrijk drie doden gevallen. In 56.000 huishoudens is de elektriciteit uitgevallen, aldus de krant La Croix vandaag.
In het Zuid-Franse departement Aveyron kwam een inzittende van een camper om het leven toen een omgewaaide boom op het voertuig viel. In het naburige departement Tarn kwam een 84-jarige automobiliste om het leven toen haar auto door een windvlaag op de andere weghelft werd gedrukt en frontaal tegen een vrachtwagen botste.

In de Dordogne kwam een vrouw om het leven toen door onweer een schuur instortte. In dat departement wonen ook veel Nederlanders.
Never Stop Exploring

Edwin

Citaat van: Johann op do 22 mei 2014 - 12:34
ECMWF (kaart convect neerslag 6/h) ook schampschot (zuid)oosten en vannacht noordoosten.
Voor het echte werk moeten we helaas toch meer naar het oosten (of hier in de Alpen)

Ik wil best daarheen :P
Never Stop Exploring

hj32

Citaat van: Johann op do 22 mei 2014 - 12:24
Uitgaande van de modellen en ook deze sounding (CAPE, schearing) moet ik het allemaal nog zien gebeuren
Mi dus te weinig energie (CAPE) voradig en het is maar de vraag in hoeverre deze überhaupt aangesproken kan (zal) worden
ECMWF komt dan ook met nauwelijks (convectieve) neerslag, GFS wat betere parameters maar ook dat allemaal niet erg overtuigend.

Ik vind jou kijk op dingen heel nuchter...fijn dat iemand in de heisa de dingen blijft relativeren. 8)
Gedurfd ook in dit geval, terwijl alle modellen uitgaan van spektakel.
Bedankt Johann :)

Marsel

Citaat van: Johann op do 22 mei 2014 - 12:24
Uitgaande van de modellen en ook deze sounding (CAPE, schearing) moet ik het allemaal nog zien gebeuren
Mi dus te weinig energie (CAPE) voradig en het is maar de vraag in hoeverre deze überhaupt aangesproken kan (zal) worden
ECMWF komt dan ook met nauwelijks (convectieve) neerslag, GFS wat betere parameters maar ook dat allemaal niet erg overtuigend.
Dan mag je mij uit gaan leggen waarom die CAPE niet aangesproken kan worden.  Immers luchtmassa is volledig onstabiel later vanmiddag en we hebben tegen die tijd nog een duidelijke trigger ook.
Schering is ook overduidelijk genoeg voor een paar fikse buien(clusters) langs de trog.


ron12

Nu maar hopen dat er wat komt
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tyshane

Voelt wel heen anders dan gisteren buiten. Minder warm en benauwd en je zou 123 niet zeggen dat er mogelijk onweer kan komen, totaal andere setting ook, waar het gisteren juist benauwd en warm was en alles deed denken aan onweer. We gaan het zien! ;)

Citaat van: jeffrey83 op do 22 mei 2014 - 12:03
Nou, ben benieuwd, nieuwe ronde nieuwe kansen... Laatste 2 dagen had het zuid westen de beste papieren, niks noemenswaardigs gehad. Vandaag hebben we de slechtse papieren, dus ik verwacht een mega klappert ;)

Kijk, goede gedachtegang; altijd positief blijven inderdaad! :P


Citaat van: Graphicnizor op do 22 mei 2014 - 12:26
Ik ga verhuizen naar Reims. het is daar altijd raak man... Hoe dan ook eerste onweer dus onderweg naar BE

Daar zit je inderdaad echt goed en zit je echt op de aanvoerroute. Ervoor is alles aan het opbouwen en erna dooft het vaak weer uit richting ons nederig landje. Bij Reims heb je hem vaak mooi te pakken ja. :)

Johann

Citaat van: Marsel op do 22 mei 2014 - 12:45
Dan mag je mij uit gaan leggen waarom die CAPE niet aangesproken kan worden.  Immers luchtmassa is volledig onstabiel later vanmiddag en we hebben tegen die tijd nog een duidelijke trigger ook.
Schering is ook overduidelijk genoeg voor een paar fikse buien(clusters) langs de trog.

Ik vraag me af  of de luchtmassa werkelijk "volledig onstabiel" gaat worden. Mede ook gerelateerd aan de toch wat tegenvallende progtemps  is er mi gewoonweg te weinig "push"om de toch al tegenvallen CAPE aan te spreken. Vooral het EC wil van enige convectie over het overgrote deel van het land dan ook weinig weten. Afijn, we zullen het zien.....     

Dennis

GUIDANCE:

Bij de trog vanmiddag en vanavond multicell en kans op squall line, schering neemt sterk toe, zowel de 0-3 km (30-50 kn) als de 0-6 km schering (60-80 kn). CAPE ligt rond de 700, lokaal 1000 J/kg. Lucht is aanmerkelijk droger geworden.   :o In de progtemps is dat ook zichtbaar waarbij EC vaak wat droger is dan de andere hetgeen het geringere neerslagsignaal van EC kan verklaren. Bij de buien een duidelijk onweerssignaal in Harmonie, lokaal zelfs tot rond de 200 ontladingen/5 min. KOUW heeft de kans op >100 ontl/5 min rond de 20-30%. Hagel is mogelijk.

Joep

Nou een hoop tegenstrijdige berichten :)
Now casten dus :) Ben benieuwd :)

jeffrey83

Citaat van: Dennis op do 22 mei 2014 - 13:37
GUIDANCE:

Bij de trog vanmiddag en vanavond multicell en kans op squall line, schering neemt sterk toe, zowel de 0-3 km (30-50 kn) als de 0-6 km schering (60-80 kn). CAPE ligt rond de 700, lokaal 1000 J/kg. Lucht is aanmerkelijk droger geworden.   :o In de progtemps is dat ook zichtbaar waarbij EC vaak wat droger is dan de andere hetgeen het geringere neerslagsignaal van EC kan verklaren. Bij de buien een duidelijk onweerssignaal in Harmonie, lokaal zelfs tot rond de 200 ontladingen/5 min. KOUW heeft de kans op >100 ontl/5 min rond de 20-30%. Hagel is mogelijk.


Dus als ik het goed begrijp staat dit verhaal weer haaks op het verhaal van Johann? 

wervelwindje

Komt het nu al vroegover de achterhoek?  Zie zo tussen 18.00 / 19.00? 

Johann

Citaat van: jeffrey83 op do 22 mei 2014 - 13:51
Dus als ik het goed begrijp staat dit verhaal weer haaks op het verhaal van Johann?

Niet zo zeer mijn verhaal, ik kijk vooral naar hetgeen het ECMWF ons voorschotelt. 
Wat me opvalt is dat er nogal wat verschil zit in de afzonderlijke benadering bij de modellen. Sowieso vind ik dat de meeste meso modellen er de laatste 2 dagen niet goed opzitten. Mn de hoge temperaturen bleven uit, vandaag overigens ook weer het geval.


Dennis

Citaat van: jeffrey83 op do 22 mei 2014 - 13:51

Dus als ik het goed begrijp staat dit verhaal weer haaks op het verhaal van Johann?

juist ondersteunend ; EC houdt de zaak zo goed als buiten de landsgrenzen

trudy


Johann

Citaat van: Dennis op do 22 mei 2014 - 14:00
juist ondersteunend ; EC houdt de zaak zo goed als buiten de landsgrenzen

Hoe zat overigens Harmonie er gisteren op, toen ook niet overdreven ?!

Powered by EzPortal