Onweerskansen 20, 21 en 22 mei

Topic gezien door 106576 bezoekers
Gestart door Johann, za 17 mei 2014 - 23:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Weatherman

Dat wordt vanmiddag miijn zonnescherm weer omhoog doen, want maandag op dinsdag had ik het ook naar beneden om mijn ramen lekker open te gooien, maar toen waaide het bijna kapot. Nu weet ik dus zeker dat het omhoog moet. Spannende dag weer  :D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [


Kres

Klopt het als ik zeg dat het vandaag allemaal wat eerder komt? Geen nachtwerk.. Hoop avond werk en dan het liefst als het beetje donker is geworden.

Dennis

Citaat van: Kres op do 22 mei 2014 - 08:51
Klopt het als ik zeg dat het vandaag allemaal wat eerder komt? Geen nachtwerk.. Hoop avond werk en dan het liefst als het beetje donker is geworden.

Lijkt me 16-18u vandaag vanuit ZW

Kres

Mocht jij gelijk krijgen dan heb ik vandaag geen geluk. Afwachten maar..

hj32

Citaat van: Dennis op do 22 mei 2014 - 09:06
Lijkt me 16-18u vandaag vanuit ZW

Avondwerk dus ;)
Zichtbare wolkenstructuren in hun hoop ik grilligste vorm :D

Johann

Citaat van: Marsel op do 22 mei 2014 - 08:06
Niet helemaal correct Johan.
KF is ons land inmiddels gepasseerd en ligt as we speak over het oosten van NL en het westen van DU (zie modelvelden en satpics). De warmste lucht is daarmee verdreven en komt vandaag niet meer terug. Van WAA zoals gisteren is dus absoluut geen sprake.

Ik doelde eigenlijk op de situatie van gisteravond -vannacht (zie kaarten) en daarbij de kanttekening dat de luchtmassa's pas morgen donderdag-vrijdag zullen worden uitgewisseld (trog, occlusie).  Dus dan niet een "vermenging" maar "opruiming" van de warmere (getransformeerde) luchtmassa's die boven on land aanwezig zijn. Maar zoals je terecht opmerkt was het een idd een KF (tje) welke voor wat "afkoeling" heeft gezorgd.

Dennis


Joep

Iemand al zicht op waar de meeste kans is op onweer of is dit vooral zoals zo vaak nowcasten?  :)

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

boxer

Citaat van: Jan van Ooijen op do 22 mei 2014 - 11:00
Spannend :D



Ik zeg laat maar komen, Ziet er goed uit voor Breukelen einde van de middag :P

Tyshane

Mooi dagje weer voor onweerskansen, ben benieuwd wat het gaat brengen. Vrij apart dat het gisteravond nog warmer werd, voelde ook wel explosief maar het heeft weinig tot niets gebracht. Ik denk dat deze dag betere papieren heeft zo te lezen.  ;)

Tyshane

Citaat van: Joep op do 22 mei 2014 - 10:54
Iemand al zicht op waar de meeste kans is op onweer of is dit vooral zoals zo vaak nowcasten?  :)

Zie plaatje jan + nowcasten!  ;D

Edwin

Zon en warmte
Gisteren werd de beloofde warme dag met zon teniet gedaan door veel bewolking. Vandaag houdt het weer zich (gelukkig) wel aan onze verwachting. Die verwachting is min of meer het ideale plaatje voor de vorming van stevige buien. We leggen het uit.

Hoe ontstaan buien?
Om buien te laten ontstaan moet de atmosfeer onstabiel zijn (de stapelwolken moeten kunnen uitgroeien tot hoge buienwolken), moet er vochtige lucht zijn (anders krijg je geen wolken) en er moet relatief veel warmte aan de grond aanwezig zijn ten opzichte van de hogere luchtlagen in de atmosfeer (liefst een graad of 40 verschil van 0 tot 5km hoogte).

Bij al deze voorwaarden kunnen we vandaag een vinkje zetten. De atmosfeer is onstabiel van opbouw. Aan het einde van de ochtend en begin van de middag is de lucht tijdelijk droger, maar daarna neemt de vochtigheid weer toe. Verder is in de namiddag het temperatuurverschil in de onderste 5km van de atmosfeer zo'n 40 tot 45 graden (-20 graden op 5km en +20 tot +25 graden op 2m hoogte).

De kans dat er buien gaan ontstaan is dus erg groot, en elk weermodel berekent ze inderdaad voor later vandaag.

Buien ontstaan het liefst in een gebied met wat lagere luchtdruk ten opzichte van de omgeving. Doordat de wind namelijk naar de lage luchtdruk waait, stroomt de (vochtige) lucht samen in één gebied. We noemen dat een convergentiegebied. De lucht 'botst' tegen elkaar op en kan maar één route vinden om te ontsnappen, en dat is omhoog. In een onstabiele atmosfeer kunnen de buienwolken dan behoorlijk hoog worden en de buien zwaar.

Buienlijn met onweer, hagel en rukwinden
Zo'n convergentiegebied ligt op dit moment boven Frankrijk, om 10.30 uur van Parijs naar Limoges. De wolkenband ziet er al indrukwekkend uit, er valt regen en soms is er ook al sprake van onweer. Een lijn met stevige buien dus.

Deze convergentielijn trekt de komende uren noordwaarts en bereikt in de namiddag het zuiden van Nederland. De buienlijn wordt ondertussen gevoed met steeds hogere temperaturen waardoor de buien meer energie krijgen. Het is dan ook de verwachting dat de buien in de loop van de middag zwaarder worden.

In de namiddag en avond trekt de buienlijn van zuidwest naar noordoost over het land. Ook in ons land blijven de omstandigheden 'gunstig' voor zware buien. Weerplaza houdt daarom rekening met stevig onweer, hagel (tot een paar cm groot) en windstoten tot ongeveer 80 km/uur, lokaal mogelijk hoger.



BRON
Never Stop Exploring

frankaloe

Citaat van: Jan van Ooijen op do 22 mei 2014 - 11:00
Spannend :D

*plaatje*
zijn deze beelden wel "betrouwbaar"
kan me nog herinneren dat bv bij buienradar altijd werd gezegd: daar niet kijken, want is geen reeel beeld.
of zijn deze nu beter als voorheen?
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Dennis


lander20

Rukwinden tot rond de 90 km/h en grote hagel tot 3 cm +- buien zullen denk ik net voor trog ontstaan binnen enkele uren dit laten de modellen ook duidelijk zien. Toch een vrij spannende situatie! Ook vandaag veel meer zon dan gisteren wat de buien alleen maar ten goede zal komen :)

hj32

Citaat van: Tyshane op do 22 mei 2014 - 11:13
Zie plaatje jan + nowcasten!  ;D

Als het een lijn is, ga je gewoon ergens staan waar die lijn over komt. :D
Als je het echte spektakel wilt, ontkom je niet aan nowcasten. ;)

jeffrey83

Nou, ben benieuwd, nieuwe ronde nieuwe kansen... Laatste 2 dagen had het zuid westen de beste papieren, niks noemenswaardigs gehad. Vandaag hebben we de slechtse papieren, dus ik verwacht een mega klappert ;)

ron12

Drie doden door het noodweer gisteren in Frankrijk, bron de telegraaf  :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal