Onweerskansen 20, 21 en 22 mei

Topic gezien door 106356 bezoekers
Gestart door Johann, za 17 mei 2014 - 23:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jeffrey83

Had het knmi toch gelijk dat ze geen waarschuwing afgaven.

Johann

Citaat van: Eric op wo 21 mei 2014 - 23:41
Johan, die lijn raakt Limburg toch? Waarom schrijf  je dat er niet te veel meer verwacht wordt?

Omdat de activiteit eruit gaat.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

pyro

Citaat van: jeffrey83 op wo 21 mei 2014 - 23:50
Had het knmi toch gelijk dat ze geen waarschuwing afgaven.

Het KNMI heeft meestal gelijk. Soms weleens niet en dan begint iedereen (vooral wij stormchasers), ik ook, te roepen over de fouten van het KNMI. Wij stormchasers zitten er denk ik vaker naast dan het KNMI ;)


Kres

Citaat van: pyro op wo 21 mei 2014 - 23:56
Het KNMI heeft meestal gelijk. Soms weleens niet en dan begint iedereen (vooral wij stormchasers), ik ook, te roepen over de fouten van het KNMI. Wij stormchasers zitten er denk ik vaker naast dan het KNMI ;)
I second that.. Jij kan idd heel erg op de knmi zeiken. :P

ron12

Kan die niet actiever boven het warme Nederland, Temperatuur loopt op hier 
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jeffrey83

Citaat van: Kres op do 22 mei 2014 - 00:00
I second that.. Jij kan idd heel erg op de knmi zeiken. :P

Hij niet alleen, ik zeik er ook graag op!  Hun hebben miljoenen om mee te spelen, Jan en Johan niet (geloof ik tenminste ;))

hj32

Citaat van: Johann op wo 21 mei 2014 - 23:50
Juist. Vannacht en morgen krijgen we met een soort patstelling te maken (uitdovende activiteit). Morgen dan in het overgrote deel van het land  nogmaals een thermische opleving (WLA vanuit oosten) met daardoor hogere progtemps!  In de loop van de middag -avond dan opkomend koufront. Al met al betere voorwaarden dan vandaag (shearing, CAPE etc)

Vandaag heeft het KNMI iig de juiste keuze gemaakt
Morgen zien we weer...bedankt Johann voor de duidelijke uitleg :)
Terwijl ik dit typ gaat het pop bij Uchizy :P
Goodnight  ;)

pyro

Citaat van: jeffrey83 op do 22 mei 2014 - 00:13
Hij niet alleen, ik zeik er ook graag op!  Hun hebben miljoenen om mee te spelen, Jan en Johan niet (geloof ik tenminste ;))

Khad het niet over jan en johan, maar juist over de amateurs ;)

Edwin

Never Stop Exploring

jeffrey83

Citaat van: pyro op do 22 mei 2014 - 00:29
Khad het niet over jan en johan, maar juist over de amateurs ;)

Jan en Johann zijn in principe toch ook amateurs? Begrijp me niet verkeerd, maar ze doen dit voor de hobby en beschikken toch niet over de middelen die de weer instituten hebben? 


Unknown-user1778

Citaat van: jeffrey83 op do 22 mei 2014 - 00:40
Jan en Johann zijn in principe toch ook amateurs? Begrijp me niet verkeerd, maar ze doen dit voor de hobby en beschikken toch niet over de middelen die de weer instituten hebben?

Weet niet of dat helemaal klopt. weet wel dat Johann zelfs in Zwitserland woont en daar bepaalde dingen met het weer doet. Daarnaast heeft ie ook nog die alpenweerblog. Maar zover ik weet doet hij ook nog iets in de gezondheidszorg/ ambulancedienst of iets dergelijks =)

afgezien van dat alles zijn de prognoses vaak wel spot on, en heb ik nog nooit zoveel interesse gehad in het hele weer fenomeen als sinds ik hier (en vroeger op onweer online) bij het clubje hoor. Ik kom dan ook geregeld in de zomer en winter seizoenen even op het forum langs wanneer de kansen op leuk weer aanwezig zijn =)

Dus Jan en Johann ga zo door met jullie inzet voor ons allemaal.

Nieuwveen10

Er ontstaan weer mooie ploffers in zuid-west Frankrijk :-)

Channiej

Maar afwachten dan wat er morgen (donderdag) op ons te wachten staat. Daar hoor/lees je vrij weinig over namelijk.

Dennis

Guidance:

Rond 14 UTC bereikt een trog het zuiden van het land en beweegt en verlaat halverwege de avond het noordoosten. 
Bij de trog vanmiddag en vanavond multicell en kans op squall line, schering neemt sterk toe, zowel de 0-3 km (30-50 kn) als de 0-6 km schering (60-80 kn). CAPE naar 500-1000 J/kg later in de middag en avond. Onweer en hagel zijn zeer waarschijnlijk, KOUW komt met onweerskansen rond de 70%. Ook Harmonie geeft een duidelijk onweerssignaal en komt boven ons land lokaal met intensiteiten tot 100 ontladingen in 5 min in SGG.



code Geel voor geheel NL




Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Bij de trog vanmiddag en vanavond multicell en kans op squall line, schering neemt sterk toe, zowel de 0-3 km (30-50 kn) als de 0-6 km schering (60-80 kn). CAPE naar 500-1000 J/kg later in de middag en avond. Onweer en hagel zijn zeer waarschijnlijk, KOUW komt met onweerskansen rond de 70%. Ook Harmonie geeft een duidelijk onweerssignaal en komt boven ons land lokaal met intensiteiten tot 100 ontladingen in 5 min in SGG. Morgenochtend eerst stratiforme neerslag uit de passerende occlusie. In de middag singlecells, 0-3 km schering is niet al te groot, CAPE opnieuw 500-1000 J/kg.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

Vannacht geen onweer gehad helaas, vandaag nieuwe kansen  ;)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Dennis

Squall - geeft flinke verschijnselen


Marsel

Citaat van: Johann op wo 21 mei 2014 - 23:50
Juist. Vannacht en morgen krijgen we met een soort patstelling te maken (uitdovende activiteit). Morgen dan in het overgrote deel van het land  nogmaals een thermische opleving (WLA vanuit oosten) met daardoor hogere progtemps!  In de loop van de middag -avond dan opkomend koufront. Al met al betere voorwaarden dan vandaag (shearing, CAPE etc)

Niet helemaal correct Johan.
KF is ons land inmiddels gepasseerd en ligt as we speak over het oosten van NL en het westen van DU (zie modelvelden en satpics). De warmste lucht is daarmee verdreven en komt vandaag niet meer terug. Van WAA zoals gisteren is dus absoluut geen sprake.

Over gisteren gesproken.
Het was een avond en nacht waarbij een zeer agressief windplaatje en wat onstabiliteit mooi over elkaar vielen. Forse WAA levert hier uiteraard een positieve bijdrage aan maar kan het eea ook bemoeilijken bij afwezigheid van een trigger. Onzekerheden vwb initiatie waren dan groot, dit heb ik ook aangegeven de avond ervoor.
Zoals zo vaak bij serieus dynamische gevallen ontbreekt een duidelijk aanwijsbare trigger, werkt de bovenlucht niet goed mee (neutraal patroon) en/of heb je aan modellen gewoon bar weinig. Zo ook gisteren. Maar het hád in potentie een zeer intense avond en nacht kunnen worden.

Maar goed.
Vandaag dus geen WAA en geen KF passage maar in de 'koele' lucht wel het arriveren van een grondtrog. De luchtsoort is tot boven NL tot in de middag enigszins gecapped maar vanuit het zuiden zullen we vanmiddag op nadering van de trog en het oplopen van de temperatuur zien dat de luchtmassa volledig destabiliseert.
Resultaat: 500-800J/Kg aan CAPE welke vandaag vanaf de grond gebruikt kan worden. Buien vormen zich langs de trog eerst over N-FR om later via BE Z-NL aan te doen.

Positie van de jet (recht over de Benelux) zorgt voor 40-60kt diepe schering terwijl het hele windplaatje vooral unidirectioneel lijkt te zijn. Heliciteitswaarden zijn dus beduidend minder groot dan gisteren, sterker nog, bijna verwaarloosbaar. Wel moeten we voor de trogas uit even opletten aangezien daar iets gekrompen sfcwinds worden verwacht met lokaal een 150m2/s2 aan 0-3km SRH.

Bij elkaar mag je dus uitgaan van een (mogelijk intens) mutlicellulair geheel langs de trog welke vanavond van zuid naar noord over NL trekt. Vrijwel alle modellen ondersteunen dit. Zal me echter niet verbazen als een enkele supercell tussen zit gezien de Sb convectie over het zuiden en midden icm de hierboven genoemde schering. Windstoten kunnen in potentie zwaar zijn. Gezien het verwachte windprofiel gemakkelijk tot 80-90km/h. Hagel vermoedelijk tot max 2cm.

ron12

Bliksems van gisteren van het onweer wat niet kwam, jammer maar helaas  :(, de natuur gaat lekker zijn eigen gang. En dat is maar goed ook.
al met al toch een mooie onweersdag geweest gisternacht hier, van het onweer wat rond 01.00 uur los brak, was kort maar hevig. Gistermiddag en avond de voor pret komt het onweer of niet. Nou het kwam dus niet, pech gehad dan. Op naar de volgende kans  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal