Onweerskansen 20, 21 en 22 mei

Topic gezien door 106407 bezoekers
Gestart door Johann, za 17 mei 2014 - 23:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Energizer85

denk ik dat we pas vanaf vanavond kunnen gaan kijken wat er gaat ontstaan, en hoe heftig het wordt.

jens

Citaat van: Weatherman op wo 21 mei 2014 - 16:26
Ik zie geen waarschuwing, klopt het kaartje ?
een soort van update van estofex,heb ik nog niet vaak gezien :o
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Weatherman

Citaat van: jens op wo 21 mei 2014 - 16:32
een soort van update van estofex,heb ik nog niet vaak gezien :o
Wat wil dat zeggen ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

TaL

Estofex heeft meegedeeld dat ze niet meer doen aan Forecast Updates, enkel nog aan Mesoscale Discussions ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Mrkos

Citaat van: Weatherman op wo 21 mei 2014 - 16:32
Wat wil dat zeggen ?
A Mesoscale Discussion (MD) was just issued for France! Quick storm clustering might prevent occurrence of tornadoes, even though conditions seem to be very conducive to them.

Dennis

De groei van een MCS boven Frankrijk -deze systemen blijven vooral in de nacht actief - waar deze naar gaat moet nog blijken (op dit moment is het een Squall-line)

zie ook: http://www.knmi.nl/cms/content/89023/mesoschaal_convectief_systeem_msc

Weerfreak 1337

Weer zo'n grappige situatie met de temperatuur hier aan de kust. Het is tot 10 minuten geleden fris en een beetje "gurig" geweest. Nu draait de wind naar het oosten tot zuidoosten en binnen 10 minuten (!) is te temperatuur van 16/17 naar 20 graden gestegen, waarbij het nu onstabiel en benauwd aanvoelt. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weatherman

Citaat van: Weerfreak op wo 21 mei 2014 - 16:47
Weer zo'n grappige situatie met de temperatuur hier aan de kust. Het is tot 10 minuten geleden fris en een beetje "gurig" geweest. Nu draait de wind naar het oosten tot zuidoosten en binnen 10 minuten (!) is te temperatuur van 16/17 naar 20 graden gestegen, waarbij het nu onstabiel en benauwd aanvoelt. :)
Dat lijkt mij een heel goed :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marsel

Citaat van: TaL op wo 21 mei 2014 - 15:44
Gisteren kleurde het westen nog beige, mooie vooruitgang!

Was gisteren al voorzien.
http://www.meteo-service.nl/index.php?topic=4959.msg80837#msg80837

Overigens met het verhaal van karim eens, mooie overeenkomsten. Lijkt me een reëel scenario.

TaL

Citaat van: Weerfreak op wo 21 mei 2014 - 16:47
Weer zo'n grappige situatie met de temperatuur hier aan de kust. Het is tot 10 minuten geleden fris en een beetje "gurig" geweest. Nu draait de wind naar het oosten tot zuidoosten en binnen 10 minuten (!) is te temperatuur van 16/17 naar 20 graden gestegen, waarbij het nu onstabiel en benauwd aanvoelt. :)

Hier maar 15 graden maar normaal gaat de wind straks ook weer om, wel is het windstil haha :p
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Tyshane

Citaat van: Weerfreak op wo 21 mei 2014 - 16:47
Weer zo'n grappige situatie met de temperatuur hier aan de kust. Het is tot 10 minuten geleden fris en een beetje "gurig" geweest. Nu draait de wind naar het oosten tot zuidoosten en binnen 10 minuten (!) is te temperatuur van 16/17 naar 20 graden gestegen, waarbij het nu onstabiel en benauwd aanvoelt. :)

Dat is inderdaad een forse stijging binnen zo'n korte tijdspanne. Hopelijk nog iets meer zo. ;)

Eric


Tyshane

Citaat van: Energizer85 op wo 21 mei 2014 - 16:30
denk ik dat we pas vanaf vanavond kunnen gaan kijken wat er gaat ontstaan, en hoe heftig het wordt.

Ja inderdaad, het betere nowcastwerk en wat mij betreft juist zo leuk aan deze verslaving. Als alles van te voren duidelijk en zeker was zou het een stuk minder spannend zijn, dus een beetje blijven volgen!  8)

Dennis


Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op wo 21 mei 2014 - 16:50
Was gisteren al voorzien.
http://www.meteo-service.nl/index.php?topic=4959.msg80837#msg80837

Overigens met het verhaal van karim eens, mooie overeenkomsten. Lijkt me een reëel scenario.

Nou Marsel, dat wordt dan (hopelijk) flink zwaar weer voor onze regio!  :D 8)
Ik ben in ieder geval zeer benieuwd! Komende uren de ontwikkelingen goed in de gaten houden.  :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

hj32

Citaat van: Tyshane op wo 21 mei 2014 - 16:53
Ja inderdaad, het betere nowcastwerk en wat mij betreft juist zo leuk aan deze verslaving. Als alles van te voren duidelijk en zeker was zou het een stuk minder spannend zijn, dus een beetje blijven volgen!  8)

Helemaal mee eens...X-citing with a little bit of extra ;)

jorentje1997

*** Environmetal conditions across the discussion area are becoming increasingly supportive of a dangerous severe weather outbreak in the next 3-12 hours. ***

Satellite imagery revealing an extensive clearing area during the last few hours which resulted in strong insolation where temperature has already risen into the range between 22 and 26°C, coupled with gradual moisture recovery with dewpoints in 14-16°C range. Around 5-15 knots of SFC winds are present across the area, expected to increase once a SFC low deepens over W France. SFC T/Td conditions should easily result in very strong instability between 1500 and 2500 J/kg of MLCAPE, providing an explosive environment. Besides this, a strenghtening wind field within the 60-80 kt jet streak across the western Europe has resulted in very strong deep layer shear in range of 50-60 knots and also very impressive LL shear / helicity. 0-1km shear in range between 25-40 knots and SR 3km helicity between 200-400 m^2/s^2 becoming favorable for rapid storm organization into supercells as a primary mode. The most concerned area is from CNTRL France across Belgium into SW Netherlands where LL shear and helicity significantly increases in the late afternoon. Given the simulated SR 1km helicity in excess of 250-300 m^2/s^2 across the broad area, discrete supercells with tornadoes (including strong ones) are becoming likely. As well as very large hail, damaging winds and torrential rainfall. Once the trough kicks in from the N Iberia, a large cluster of storms is likely to form from WSW France, translating further NNW-wards during the evening / early night hours. Damaging winds along the possible bowing segments will remain the main threat with this cluster.

According to the aforementioned conditions above, an upgrade into HIGH risk remains possible by mid afternoon.


http://www.severe-weather.eu/

Weerfreak 1337

Nieuwe Harmonie-neerslagkaarten  :)


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Edwin

Ok, vet saai dus, die kaarten...beetje bewolking en wellicht paar spatjes voor het Oosten...
Never Stop Exploring

Weerfreak 1337

Citaat van: Edwin op wo 21 mei 2014 - 17:10
Ok, vet saai dus, die kaarten...beetje bewolking en wellicht paar spatjes voor het Oosten...

Verrassingen zijn altijd mogelijk. Vooral als er zich een MCS vormt, welke juist opleeft in de nacht! Deze houd het dan makkelijk vol en zou zich kunnen uitbreiden aan de oostzijde!  ;) :)

Edit: Ik wil nog even terugkomen op het feit dat jullie eens naar mijn handtekening moeten kijken. Kijk eens naar die onweersdagen in 2014! Het seizoen is net begonnen, en nu al bijna de helft (!) van wat ik vorig jaar in Nederland heb mogen krijgen, wat ook nog eens vaak beroerd onweer was. 8) Bizar goed jaar tot nu toe :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal