Onweerskansen 20, 21 en 22 mei

Topic gezien door 106579 bezoekers
Gestart door Johann, za 17 mei 2014 - 23:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kres

Met andere woorden ... Lijkt alsof alleen het zuidwesten wat krijgt en meer niet..

arjanbruggink

Citaat van: riddler op wo 21 mei 2014 - 15:14
OK, ik ben alles aan het doornemen maar kan de bliksemdetectie niet vinden ( zal de leeftijd wel zijn ).
Ik heb vorige week een donatie gedaan , komt het misschien omdat mijn status nog niet in donateur is gewijzigd ?
Jan, ik heb je een pb'tje gestuurd. Maar als iemand mij even de bliksemdetectie van het forum kan wijzen, graag  :D
http://detectie.meteo-service.nl. Zo simpel kan het zijn.....
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Weatherman

Citaat van: Kres op wo 21 mei 2014 - 15:30
Met andere woorden ... Lijkt alsof alleen het zuidwesten wat krijgt en meer niet..
Dat zeiden ze gisteren ook, vooral RTL4 en wat hebben wij gekregen, 2 buien waarvan 1 behoorlijk heftig.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

riddler

Citaat van: arjanbruggink op wo 21 mei 2014 - 15:32
http://detectie.meteo-service.nl. Zo simpel kan het zijn.....
Arjan, dank je wel. Soms ligt iets wel heel erg voor de hand ja,  ::)

Nickname

Goede en realistische update van Karim; http://severeweatheroutlook.blogspot.be/

M.a.w. Later vanavond goede kansen voor het westelijk deel van het land, maar in het oosten is ook niets uit te sluiten.


++ ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT  VOOR ONWEER VOOR 21/5 EN 22/5 ++
Een diep naar het zuiden uitgezakte hoogtetrog zorgt nog steeds voor de aanvoer van relatief warme en onstabiele lucht uit het zuiden. Een afgesnoerd ULL, gekoppeld aan de trog, bevindt zich deze middag nabij La Coruna en trekt vannacht de Golf van Biskaje binnen. Ook de trogas zelf schuift oostwaarts op. Aan de grond is er sprake van een complex lagedrukgebied ten westen van het Europese vasteland. Actueel golft een koufront, gekloppeld aan dit depressiegebied, over het westen van de Benelux. Het front is ons afgelopen nacht binnen getrokken als KF met prefrontaal vorige avond enkele onweersbuien, maar zal de komende uren verder terug westwaarts trekken onder de vorm van een activerend warmfront.

Dit warmfront is dan weer gekoppeld aan een ontwikkelende frontale golf nabij Bordeaux. Deze golf diept uit onder toedoen van eerder genoemde opschuivende ULL. In de prefrontale warme luchtmassa zien we vrij veel bewolking, vooral middelhoog. Dit is het gevolg van de massale WAA oost van de golf. We zien tevens vrij veel CIN in dit gebied. Ik vermoed dan ook dat er weinig getriggerd zal worden aan onweer voor het avond is.
Vanavond verandert immers de situatie vrij dramatisch. De golf schuift noordwaarts op en in de golf is er tevens sprake van een vrij nadrukkelijke thermische vore. In de hoogte wordt alles geaccelereerd door een subtiele doch aanwezige rimpel op de hoogtetrog. Naar alle vermoeden zullen er deze namiddag nabij de golftop in de warme sector onweercomplexen tot ontwikkeling komen welke in de zuidelijke stroming onze richting uitkomen. Dit proces is volgens de laatste satellietbeelden overigens reeds ingezet (met dien verstande dat de omega/PVA daar momenteel een pak hoger is dan bij ons later vanavond doordat de rimpel op de hoogtetrog daar scherper is!). Verder van de golf weg oostwaarts lijken de stijgbewegingen te zwak en is de CIN waarschijnlijk te hoog. Bovendien is de gemiddelde RH daar aan de lage kant. De latente onstabiliteit in de warme sector hangt nogal af van de zonneschijn en vooral wanneer het WF in het aanvoersgebied wat verder westwaarts opschuift kan het kwik nog enkele graden stijgen, zo ook voor delen van de Benelux. De CAPE kan dan gemakkelijk tot zo'n 1000 J/kg klimmen.

Op zich geen overweldigende waarde, maar er is nog een andere component van belang: de windshear en Storm Relative Helicity. Beide parameters zwellen sterk aan bij het naderbij komen van de hoogtetrog en golf/vore. De 03km shear kan vlak voor het koufront van de golf klimmen naar zo'n 20 m/s wat erg veel is. De BRN shear stijgt naar waarden boven 100 m²/s². De 03km SRH piekt naar waarden boven 300 m²/s² en de 01km SRH naar waarden rond 300 m²/s². Samen met een CAPE van zo'n 700 J/kg klimt de EHI over een groot gebied boven 1 tot 1.5. Dit zijn allemaal erg hoge waarden. De oorzaak van de erg hoge SRH is uiteraard de naderende scherpe thermische vore waardoor de wind verder aanwakkert en gekrompen is naar oost tot zelfs noordoost. Dit geeft in de onderste paar kilometer, in combinatie met de sterk aanzwellende hoogtestroming, een erg hoge SRH.

De IVENS klimt vanavond naar zo'n 100-120 km/h wat een indicatie geeft voor de te verwachten convectieve windstoten.

Concreet moeten we deze namiddag rekening houden met wat meer opklaringen vanaf het oosten tot zuidoosten. Lokaal sluit ik een onweer niet uit. Het is echter vooral uitkijken naar de aankomst van de thermische vore en koufront waar de triggering maximaal is. De zwaarste buien zijn te verwachten in een strook waar zowel onstabiliteit en shear pieken, en deze lijkt over het westelijke deel van België en NL te lopen. Maar we hebben afgelopen nacht gezien hoe een koppig complex alsnog van de geplande route kan afwijken, dus ik wil niet al te detaillistisch te werk gaan. Maar puur op de parameters afgaand, alsook de modelconvectie volgend, lijken de westelijke regio's het meest kans te maken op onweer. Zoals boven reeds aangehaald hou ik rekening met een complex van het type squall line (QLCS) waarop zware windstoten kunnen voorkomen boven 100 km/h en er lokaal wateroverlast kan voorkomen. Dat laatste wordt wat tegengewerkt door de niet al te hoge PW waarden van rond 33 mm en de snelle treksnelheid van de buien (sterke hoogtestroming). Het zou me overigens helemaal niet verwonderen dat er ook enkele onweersbuien ontstaan welke uitgroeien tot supercells. Daar is de SRH meer dan hoog genoeg voor. Door de lage LCL waarden in het westen is de kans op een tornado tevens niet uit te sluiten.
Vannacht trekt alles snel NE waarts en achter het koufront keert de rust terug...tijdelijk want morgen wordt opnieuw onweer verwacht in de postfrontale luchtmassa onder impuls van de sterk genaderde hoogtetrog. De verwachting daarvoor volgt later...



TaL

Citaat van: Nickname op wo 21 mei 2014 - 15:42
Goede en realistische update van Karim; http://severeweatheroutlook.blogspot.be/

M.a.w. Later vanavond goede kansen voor het westelijk deel van het land, maar in het oosten is ook niets uit te sluiten.




Gisteren kleurde het westen nog beige, mooie vooruitgang!
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ron12

Citaat van: riddler op wo 21 mei 2014 - 15:14
OK, ik ben alles aan het doornemen maar kan de bliksemdetectie niet vinden ( zal de leeftijd wel zijn ).
Ik heb vorige week een donatie gedaan , komt het misschien omdat mijn status nog niet in donateur is gewijzigd ?
Jan, ik heb je een pb'tje gestuurd. Maar als iemand mij even de bliksemdetectie van het forum kan wijzen, graag  :D
ik kom hier  uit met de onweerdetectie van hier,http://detectie.topshelfmeteo.nl/ daarom pakte ik elke keer die andere
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jornonweer

hoofdje naar beneden.. wanneer krijgen we nog eens een lekkere squall of mcs hier in het noordoosten van belgie, is am jaren geleden!
Danger is real, fear is a choice.

Weatherman

KNMI loopt zeker achter ?
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/

die spreken nog steeds van onweersbuien van zuid naar Noord.
toch anders dan karim zegt volgens mij
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherman op wo 21 mei 2014 - 15:50
KNMI loopt zeker achter ?
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/

die spreken nog steeds van onweersbuien van zuid naar Noord.
toch anders dan karim zegt volgens mij

Nee, dat is precies de situatie. KNMI geeft nog geen waarschuwing, wat in mijn ogen zeer terecht is: Het is op dit moment ook nog zeer onduidelijk hoe het allemaal gaat lopen. Ik denk dat ze nog heel even afwachten. ;) :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weatherman

Citaat van: Weerfreak op wo 21 mei 2014 - 16:02
Nee, dat is precies de situatie. KNMI geeft nog geen waarschuwing, wat in mijn ogen zeer terecht is: Het is op dit moment ook nog zeer onduidelijk hoe het allemaal gaat lopen. Ik denk dat ze nog heel even afwachten. ;) :)
Oke duidelijk dankje  ;) zoals karim al zei in zijn verhaal over gisteren, ineens kan alles toch anders gaan.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

RdeHeus

Het lijkt toch een aardig complex te worden in centraal-Frankrijk. Wordt dit uitelkaar gedreven anders lijkt het mooi over geheel Nederland te trekken.

X-treme

Het word hier steeds donkerder, als ik niet beter zou weten zou ik zeggen dat het elk moment kan gaan regenen.
Ook wel leuk om de bewolking 2 kanten op te zien gaan  :)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

TaL

Citaat van: RdeHeus op wo 21 mei 2014 - 16:17
Het lijkt toch een aardig complex te worden in centraal-Frankrijk. Wordt dit uitelkaar gedreven anders lijkt het mooi over geheel Nederland te trekken.

Trekt voorlopig noord ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Energizer85

Citaat van: RdeHeus op wo 21 mei 2014 - 16:17
Het lijkt toch een aardig complex te worden in centraal-Frankrijk. Wordt dit uitelkaar gedreven anders lijkt het mooi over geheel Nederland te trekken.

Hij gaat NNW, maar zoals je gisteren ook zag weet je t nooit..

Dennis

Surface observations reveal easterly winds in the warm sector with dewpoints reaching 14 - 17 °C near the frontal boundary, which is in accordance with the model output. Thus, it is highly likely that several hundreds J/kg of CAPE have developed by this time. Barcelona and Bordeaux ascents show very strong southerly flow above 800 hPa, with windspeeds above 25 m/s. Taking into the consideration easterly surface flow, around 300 m2/s2 of SREH will be available to the storms. Combined with relatively low temperature - dew point spreads, conditions look prime for tornadoes.

However, radar observations confirm the tendency of the storms to quickly attain linear characteristics, paralleling the boundary, which will likely reduce the tornado risk to some extent. Nevertheless, especially in case some isolated cells manage to persist, tornadoes might occur, with even a strong event not ruled out. As storms continue to quickly cluster, severe wind gust and/or excessive precipitation threat will likely dominate the situation.



Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

TaL

Nu ook onweer aan het nauw van Calais

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

jeffrey83

Hier is het heel de dag al bewolkt, viel net ook regen, temperatuur is 21 graden... Is dat nog van invloed vanavond voor de eventuele buien? 

Eric

Hallo Dennis, kun je misschien uitleggen wat er bedoeld wordt?

Powered by EzPortal