Onweerskansen 20, 21 en 22 mei

Topic gezien door 106562 bezoekers
Gestart door Johann, za 17 mei 2014 - 23:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: TaL op di 20 mei 2014 - 19:33
Hoi Marsel mooie update, wat denk je voor de kansen voor West-België en dan vooral regio de kust

Gezien de huidige én verwachte positie van het KF over W-BE zullen later vanavond en vannacht de grootste onweerskansen zich juist wat (noord)oostelijker voordoen, net oost van het KF in de warme luchtmassa.
Voor NL vooral de gebieden SW van de grove lijn A'dam - Gilze Rijen, dus grof het WSW. Voor BE geldt dan een vergelijkbare verdeling, waarbij het uiterste westen al zo dicht bij de koude lucht in de buurt komt dat de opbouw minder bevorderlijk is voor onweersbuien.

Overigens moeten we goed blijven bekijken hoe actief eea boven onze omgeving al dan niet is. Immers, daar is nog wat onduidelijkheid over. Bovendien hoeven we van de eventuele buien van later vanavond en vannacht geen grootschalig noodweer te verwachten. Een redelijk 13 in dozijn onweer dus, met de 'gebruikelijke overlast'.

Remy

Dat http://www.lightningmaps.org/ is best tof,ik zie een bliepje heb tijd om naar buiten te lopen en dan de donder van een kilometer of tien hier vandaan te horen :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

EAJ

19:30 Aardig buitje net ten noorden van Lemmer te zien vanuit Heerenveen. Redelijk aantal CG ontladingen. Trekt afnemend in noordelijke richting weg.

ron12

Citaat van: Remy op di 20 mei 2014 - 19:50
Dat http://www.lightningmaps.org/ is best tof,ik zie een bliepje heb tijd om naar buiten te lopen en dan de donder van een kilometer of tien hier vandaan te horen :D
heb in Nijmegen veel bliepjes gehoord, maar geen donder :(  was net te ver weg die bui  :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Remy

Citaat van: ron12 op di 20 mei 2014 - 19:53
heb in Nijmegen veel bliepjes gehoord, maar geen donder :(  was net te ver weg die bui  :'(
De bui hier drijft binnen mijn blikveld zit nu boven Bourtange zo'n beetje :) Hier alleen veel wind en mooi water gordijn aan de horizon dat mooi langs ons heen gaat :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Edwin

Zat harmonie er toch even naast met die buien die er nu al zijn. Of naast, helemaal niet verwacht-gezien...

Benieuwd naar morgenmiddag en avond, betreft de verwachting qua onweer en neerslag
Never Stop Exploring

jornonweer

Citaat van: Edwin op di 20 mei 2014 - 20:01
Zat harmonie er toch even naast met die buien die er nu al zijn. Of naast, helemaal niet verwacht-gezien...

en met die buien boven frankrijk zit ie wel goed, mss niet het tijdstip maar de buien lijken voorlopig oostelijker te gaan.. wie weet  ;D
Danger is real, fear is a choice.

Remy

Er was meermalen al aangegeven dat er ook hier en daar een paar losse buien konden ontstaan. Hier dus ook eentje :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Weatherman

Volgens RTL4 weer alleen het westen, voor de rest niks
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

arjanbruggink

Citaat van: Weatherman op di 20 mei 2014 - 20:16
Volgens RTL4 weer alleen het westen, voor de rest niks
Yup, alles trekt met een wijde boog om Tilburg heen......
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Energizer85

Er onstaan nieuwe buien net onder de grens, in noord Belgie

martijn

Hier rommelt het af en toe  :)

lander20

onweersbuien in frankrijk komen richting benelux en zullen zich waarschijnlijk toch N/NO waarts uitbreiden omdat aan de oostkant warmer is :) centrum be maakt wel kans op onweer denk ik!

morgen is het dynamisch best fel!

Weatherman

Citaat van: arjanbruggink op di 20 mei 2014 - 20:26
Yup, alles trekt met een wijde boog om Tilburg heen......
lol zo bedoel ik het niet, ik zeg wat de weervrouw zegt  ;) zijn niet mijn woorden.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jelte

Gaat hier goed los met regen en onweer. Voornamelijk Cc lijkt het op.

PatrickM

Al aardig wat onweer geweest in NL tot nu toe, nu de rest nog vandaag of morgen. :)

lander20

hopelijk zit de triggering morgen mee!? want als er buien ontstaan kunnen dit echt wel zware buien zijn!
cape +-1500 max
tornado en supercell parameters slagen flink uit! met hoge 0-1/0-6km shear
en flinke SRH met waarden richting 300!
dynamiek en cape overlappen ook op sommige plaatsen!
word spannend dagje morgen :)

hopelijk komt estofex! :) lvl 2 verwacht ik

Jan van Ooijen

Citaat van: lander20 op di 20 mei 2014 - 21:01
hopelijk zit de triggering morgen mee!? want als er buien ontstaan kunnen dit echt wel zware buien zijn!
cape +-1500 max
tornado en supercell parameters slagen flink uit! met hoge 0-1/0-6km shear
en flinke SRH met waarden richting 300!
dynamiek en cape overlappen ook op sommige plaatsen!
word spannend dagje morgen :)

hopelijk komt estofex! :) lvl 2 verwacht ik

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

lander20

ben ik nu de enige of vinden jullie die bui ook verdacht in noord Frankrijk?  de neerslag maakt rare draaibewegingen!
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/123361-Neerslagradar.html

Edwin

Never Stop Exploring

Powered by EzPortal