Onweerskansen 20, 21 en 22 mei

Topic gezien door 106531 bezoekers
Gestart door Johann, za 17 mei 2014 - 23:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Weatherman

Citaat van: ron12 op di 20 mei 2014 - 18:48
Al veel neerslag gevallen in Brabant
Klopt niet, hier is helemaal niks gevallen
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

LeMisérable

Citaat van: Weatherman op di 20 mei 2014 - 19:07
Klopt niet, hier is helemaal niks gevallen

Bestrijkt jouw woonplaats heel Brabant dan?
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Weatherman

Citaat van: LeMisérable op di 20 mei 2014 - 19:07
Bestrijkt jouw woonplaats heel Brabant dan?
De meeste neerslagsom staat in de buurt van Tilburg, vandaar dat ik het zeg.
En ik weet heus ook wel dat mijn woonplaats niet HEEL brabant beslaat  ;)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

ron12

Komt nog een hele rits onweersbuien uit Frankrijk deze kant, trek richting is in ieder geval goed http://www.sat24.com/de/fr  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Lekker lang kunnen genieten in tuinstoeltje van het naderend onweertje... smaakt naar meer :D
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Energizer85

Citaat van: Jan van Ooijen op di 20 mei 2014 - 19:14
Lekker lang kunnen genieten in tuinstoeltje van het naderend onweertje... smaakt naar meer :D

Haha nice, jij zat goed inderdaad daaro in t midden ;) nou even pauze voor vanavond?

jornonweer

Citaat van: ron12 op di 20 mei 2014 - 19:12
Komt nog een hele rits onweersbuien uit Frankrijk deze kant, trek richting is in ieder geval goed http://www.sat24.com/de/fr  ;)

zolang het een rightmover blijft wel ja, als hij supercell-af is zal de bui waarschijnlijk weer terug noord-noord-west gaan..
Danger is real, fear is a choice.

Marsel

Citaat van: LeMisérable op di 20 mei 2014 - 18:57
Vroeg ik me ook al af. Hoe blijven die buien vanavond eigenlijk intact? Het is geen MCS dus wordt niet gevoed door de nacht... Hoe dan wel?
Buien zullen voor een groot gedeelte advectief ons land vanuit het zuiden aandoen, komend vanuit een regio (NNW-FR) alwaar het hoogtepatroon een meer cyclonale kromming heeft agv het hoogtelaag. Daar vindt dus de meeste triggering bovenin plaats, dat is nu al goed te zien.
Gezien de NNW stroming op de midlevels en de neutrale verdeling op grotere hoogten boven onze omgeving (dus zonder kortgolvige hoogtetroggen oid) zullen buien, nu in de buurt/oost van Parijs, NNW-waarts trekken en daarbij vannacht vooral het WSW en wellicht deels C-NL meepakken. Oostelijk NL heeft daarbij de beroerdste kaarten.

Progtemps suggereren aan de oostkant van de frontale zone, waar we ons nu al bevinden, vannacht nog steeds enkele honderden joules aan midlevel onstabiliteit welke dus voldoende zou zijn om buien in stand te houden boven de afkoelende grenslaag.
Puur advectie dus, al zal het, wanneer het een multicell-achtig systeem wordt, heus uit kunnen lopen op enkele nieuwe cellen boven ons land vannacht. Maar actieve triggering agv een hoogtetrog of LU van de jet ontbreekt dus.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

willempie

hier in Den Haag ziet de hele avond (en deels middag) de lucht er al onweersachtig uit, maar er is nog geen druppel gevallen en de buien boven Zeeland trekken de Noordzee op terwijl ze langzaam oplossen. Gaat dat onweer nog wel komen vandaag? of maakt morgen een grotere kans in de west/zuidwestelijke regio's?

Arend

Citaat van: Marsel op di 20 mei 2014 - 19:21
Oostelijk NL heeft daarbij de beroerdste kaarten.

Yep, voor ons geen verrassingen. Dat convergentielijntje vandaag vond ik dan weer wel verrassend. Morgen hier kansje, maar blijf hopen op donderdag.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

LeMisérable

Citaat van: willempie op di 20 mei 2014 - 19:27
hier in Den Haag ziet de hele avond (en deels middag) de lucht er al onweersachtig uit, maar er is nog geen druppel gevallen en de buien boven Zeeland trekken de Noordzee op terwijl ze langzaam oplossen. Gaat dat onweer nog wel komen vandaag? of maakt morgen een grotere kans in de west/zuidwestelijke regio's?

GEDULD.
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Jan van Ooijen

Citaat van: Energizer85 op di 20 mei 2014 - 19:16
Haha nice, jij zat goed inderdaad daaro in t midden ;) nou even pauze voor vanavond?

Zal wel nachtwerk worden, als ik wakker wordt heb ik geluk en anders pech... Twee nachten met 3 uurtjes slaap gaat opbreken en morgen is interessanter
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 20 mei 2014 - 19:29
Zal wel nachtwerk worden, als ik wakker wordt heb ik geluk en anders pech... Twee nachten met 3 uurtjes slaap gaat opbreken en morgen is interessanter

Ja, duurt inderdaad nog wel even. Ik ga er ook niet voor wakker blijven.
Zo, even voldoende voor nu. Fijne avond allen!

TaL

Citaat van: Marsel op di 20 mei 2014 - 19:21
Buien zullen voor een groot gedeelte advectief ons land vanuit het zuiden aandoen, komend vanuit een regio (NNW-FR) alwaar het hoogtepatroon een meer cyclonale kromming heeft agv het hoogtelaag. Daar vindt dus de meeste triggering bovenin plaats, dat is nu al goed te zien.
Gezien de NNW stroming op de midlevels en de neutrale verdeling op grotere hoogten boven onze omgeving (dus zonder kortgolvige hoogtetroggen oid) zullen buien, nu in de buurt/oost van Parijs, NNW-waarts trekken en daarbij vannacht vooral het WSW en wellicht deels C-NL meepakken. Oostelijk NL heeft daarbij de beroerdste kaarten.

Progtemps suggereren aan de oostkant van de frontale zone, waar we ons nu al bevinden, vannacht nog steeds enkele honderden joules aan midlevel onstabiliteit welke dus voldoende zou zijn om buien in stand te houden boven de afkoelende grenslaag.
Puur advectie dus, al zal het, wanneer het een multicell-achtig systeem wordt, heus uit kunnen lopen op enkele nieuwe cellen boven ons land vannacht. Maar actieve triggering agv een hoogtetrog of LU van de jet ontbreekt dus.

Hoi Marsel mooie update, wat denk je voor de kansen voor West-België en dan vooral regio de kust
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Energizer85

Citaat van: Marsel op di 20 mei 2014 - 19:31
Ja, duurt inderdaad nog wel even. Ik ga er ook niet voor wakker blijven.
Zo, even voldoende voor nu. Fijne avond allen!

Bedankt voor je antwoord van net :-) trouwens, vind hem best aardig doorontwikkelen boven fr, wieweet wordt het nog een mooie lichtshow vannacht, ik moet toch tot 12 uur werken :-)

Fijne avond

jornonweer

Citaat van: Marsel op di 20 mei 2014 - 19:21

Gezien de NNW stroming op de midlevels en de neutrale verdeling op grotere hoogten boven onze omgeving (dus zonder kortgolvige hoogtetroggen oid) zullen buien, nu in de buurt/oost van Parijs, NNW-waarts trekken en daarbij vannacht vooral het WSW en wellicht deels C-NL meepakken. Oostelijk NL heeft daarbij de beroerdste kaarten.



des te langer dat die rightmover boven frankrijk volhoudt, des te meer kans dat centraal nl en mogelijk het zuidoosten er iets van meekrijgt of heb ik dat mis?
Danger is real, fear is a choice.

Jan van Ooijen

Volgende trein uit Frankrijk komt er al weer aan

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

TaL

Citaat van: Jan van Ooijen op di 20 mei 2014 - 19:39
Volgende trein uit Frankrijk komt er al weer aan


Hmmm, ik zie de buien toch meer NNO trekken dan NNW, zo zullen de Belgische kust missen, ah ik klaag verder niet, heb mijn lichte portie al gehad en morgen zijn er nieuwe rondes, wat zijn de kansen terug enorm verbeterd zeg voor hier :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Energizer85

Citaat van: TaL op di 20 mei 2014 - 19:45
Hmmm, ik zie de buien toch meer NNO trekken dan NNW, zo zullen de Belgische kust missen, ah ik klaag verder niet, heb mijn lichte portie al gehad en morgen zijn er nieuwe rondes, wat zijn de kansen terug enorm verbeterd zeg voor hier :)

Volgens mij trekken ze netje NNW maar ontwikkelen er constant nieuwe buien NNO waarts uit...

Powered by EzPortal