Onweerskansen 20, 21 en 22 mei

Topic gezien door 105888 bezoekers
Gestart door Johann, za 17 mei 2014 - 23:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tyshane

Goed dat er ook oplossingen worden gegeven voor activiteit in het midden van het land...

Citaat van: Jur op di 20 mei 2014 - 09:18
Is dat het niet altijd, Ron?

Is dat een serieuze vraag? Blijf een beetje ontopic / inhoudelijk graag...

Rufes

Hopen dat het vanavond los gaat hier in Uitgeest (N-H) kan ik m`n nieuwe GoPro testen met een time lapse filmpje :)

Kres

Fijn dat midden ook nog aan bod kan komen. Zo te lezen is de timing ook niet onaardig. Later in de avond..

Danny

Opvallend vind ik o.a. dat Estofex totaal geen waarschuwing voor vandaag heeft uitstaan. Meestal zijn ze vrij up to date qua waarschuwingen en vooruitzichten op de dag zelf. Of zouden ze het moment van ontstaan afwachten om dan een update te doen voor vanmiddag en vanavond?

Energizer85

T wordt echt nowcasten. Een tikkie te westelijk betekend noorzee onweer, een tikke te oostelijk betekend meerdere plaatsen. Het kan dus vriezen of dooien :-)

Edwin

Het mag best 26 graden dooien vandaag :D doe dat eventuele onweer maar vanaf een uur of 20, in het Oosten dan
Never Stop Exploring

Jan van Ooijen

Hagel tot 3 cm mogelijk in het oostelijk deel van het land.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

ECMWF (EC00) CAPE en convect. neerslag voor vanmiddag.
De hoogste CAPES worden in het (noord)oosten gehaald (kaart)! In de loop van de avond en nacht trekt de neerslag die rond 18h00 boven het ZW en België ligt dan verder in noordoostelijke richting het land binnen waarbij de CAPES waardes snel terugvallen naar  200- 0.

Jan van Ooijen

Voor morgen een veel betere dag wat betreft de dynamische kant van het geheel



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Edwin

Ik dacht dat de kans op buien of neerslag in het Oosten vrij klein zouden zijn vandaag, of was dat gister? Morgen is de kans op grote exemplaren toch veel groter? Als het zaterdagmiddag en avond maar droog is ;)
Never Stop Exploring

Ramon Oost

Citaat van: Edwin op di 20 mei 2014 - 11:19
Ik dacht dat de kans op buien of neerslag in het Oosten vrij klein zouden zijn vandaag, of was dat gister? Morgen is de kans op grote exemplaren toch veel groter? Als het zaterdagmiddag en avond maar droog is ;)

Zie mijn updates op de vorige pagina's (onderstaand de linkjes) ;)

http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,4959.msg80703.html#msg80703

http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,4959.msg80712.html#msg80712

Jan van Ooijen

Nieuwe run van Harmonie ziet er ook erg leuk uit voor zuidwesten en midden Brabant

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Altijd weer interessant "Karim Hamid" /Severe Weather Outlook Benelux

=====
dinsdag 20 mei 2014

++ ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT  VOOR ONWEER VOOR 21/5 EN 22/5 ++

Een hoogtetrog bevindt zich ten westen van het Europese vasteland waarbij een omvangrijk hoogtelaag zich afsplitst en een cut off low vormt met kern nabij La Coruna. De as van de hoogtetrog lijkt tot het weekend ten westen van onze regio te blijven maar de opgaande tak schuift wel op en komt tegen woensdag over ons te liggen, onder andere gematerialiseerd op grote hoogte door een zuidelijke straalstroom. Aan de voorzijde van de trog wordt warme zuidelijke lucht naar de Benelux aangevoerd maar tegen donderdag lijkt de warmste lucht naar het oosten te zijn verdreven.

De aangevoerde luchtmassa en synoptische setting doet denken aan een Spanisch Plume, doch valt het nogal mee wanneer we de eigenschappen van diverse parameters bekijken. De gemiddelde absolute vochtigheid in de onderste luchtlagen is niet overweldigend en bedraagt ca. 9 g/kg. Dit lijkt de komende dagen weinig te veranderen. De statische stabiliteit is wel significant met een lapse rate tussen 850 en 500 hPa rond 7°/km. Ook dit lijkt de komende dagen weinig te variëren en daarmee zitten we een eind van een mooie Spanisch Plume waar het thermisch verval al snel oploopt richting 7.5 à 8°/km. Door de dagelijkse gang loopt de latente onstabiliteit (CAPE) op naar waarden tegen 800-1000 J/kg deze namiddag en morgen woensdag gaat dat lokaal tot zo'n 1000-1500 J/kg.

Concreet lijkt er vandaag opnieuw niet gek veel te gaan gebeuren. De invloed van de hoogtetrog neemt over de westelijke regio's toe met daar een toenemende hoogtewind en shear. Over NW-FR verwacht ik dat zoals gisteren onweersbuien ontstaan en ik voorzie dat resten daarvan tot over de westelijke helft van BE en deels misschien NL trekken. De onweersbuien worden getriggerd door rimpels op de hoogtetrog/cut off low met diverse PVA gebiedjes die naar het noorden opschuiven. We zien, in vergelijking met gisteren, wel hogere RH waarden tot 70-80% over een diepte tussen 950 en 600 hPa. Dus al bij al is de kans op een onweer wel wat groter dan gisteren, vooral over de westelijke regio's. OP het westen na voorzie ik een relatief lage kans op triggering van onweer over de Benelux. Het zou dus best wel eens tot later vanavond kunnen duren voordat het onweert in onze regio.

Woensdag wordt de situatie wat complexer. Een segment van de hoogtetrog schiet vooruit en trekt morgen woensdag van zuid naar noord over het westen van FR. Daarmee trekt een scherpe grondvore vanuit FR richting onze streek. Woensdagnacht trekt daarmee ook het koufront over het westen van de benelux. Probleem is dat een golf ontstaat op het front waardoor het KF zelf nooit echt door onze regio zal trekken en we grotendeels in de prefrontale warme luchtmassa blijven zitten. De ontwikkeling van de relatief uitgesproken wave moeten we goed opvolgen want dynamisch zorgt dit voor een interessante setting! Evenwel is de timing van de doortocht slecht want veel latente onstabiliteit moeten we dan niet verwachten. Het zal vooral uitkijken zijn wat er woensdagavond stroomopwaarts gebeurt en of deze eventuele onweercomplexen ons in actieve vorm kunnen bereiken. Ik ga er voorlopig van uit dat er wel enkele stevige onweersbuien over vooral centraal- en oosten van de Benelux trekken.

Door de doortocht van de vore en de daarmee horende sterk gekrompen stroming (ESE), swingt de SRH de pan uit in de onstabiele lucht, en dit geeft gunstige condities voor de ontwikkeling van supercells. We zien dit zowel in WRF als GFS. Ook de kansen op windstoten nemen fors toe dan met een Ivens die richting 100-120 km/h stijgt.

Concreet voorzie in later deze namiddag/avond enkele onweersbuien over het westen, deels getriggerd eventueel en deels geadvecteerd vanuit FR. Extreem weer voorzie ik niet gezien het met de shear al bij al meevalt (Ivens onder 80 km/h). Ook de onstabiliteit blijft binnen de perken en de PW waarden blijven relatief beperkt waardoor de kans op wateroverlast op belangrijke schaal beperkt blijft. Ook hagelschade blijft waarschijnlijk uit.

Morgen dus potentieel problematischer in de avond/nacht wanneer de warme sector van de golf en de bijhorende vore doortrekt. Dit moet evenwel in detail nog worden bestudeerd want voorlopig geven diverse modellen maar een bescheiden signaal op de vore en koufront (timing?). Prefrontaal kan er wel al onweer ontstaan rond de vooravond, eventueel onder vorm van een supercell (SCP neemt toe nabij de vore).

Ook donderdag is de situatie opnieuw potentieel gevaarlijk wanneer een nieuwe golf nabij komt. De timing (overdag) zou daar gunstiger zijn dan woensdag.

Bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/


ron12

Tussen 17.00 uur en 04.00 uur trekken de buien over Nederlandhttp://www.meteoalarm.eu/ne_NL/0/0/NL-Nederland.html klik op de provincies omdat te zien, waar blijft Estofex met zijn waarschuwingen eigenlijk :(  http://www.estofex.org/cgi-bin/polygon/showforecast.cgi?listvalid=yes  ???
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Graphicnizor

Ik snap de code geel niet voor het hele land. Better safe then sorry?

Shadow112

Citaat van: Graphicnizor op di 20 mei 2014 - 13:02
Ik snap de code geel niet voor het hele land. Better safe then sorry?

Omdat onze provincies zo liggen. Als het over het midden trekt pakt i bijna alle provincies :P

Reutel

Goedemiddag op deze heerlijke dinsdagmiddag!  :D

Als ik het allemaal zo lees dan denk ik dat de waarschuwing van het KNMI voor vandaag een beetje te hoog gegrepen is. Misschien het westen van het land vanavond wat onweer en, zoals u allen weet, gaan bij het KNMI alle alarmbellen rinkelen als mogelijk iets staat te gebeuren boven de randstad. ^^

Ik hecht meer waarde aan wat Karim Hamid post over morgen en waarschijnlijk komt ook Estofex later op de avond met een waarschuwing voor morgen.

Graphicnizor

Ik vind dat Harim weer mooi bij de les is :)

Reutel

Welkom @ reaguurders GS!  8)

Weatherman

Citaat van: Reutel op di 20 mei 2014 - 14:05
Welkom @ reaguurders GS!  8)
Wij moeten dus kijken naar morgen en donderdag  ;)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal