Onweerskansen 20, 21 en 22 mei

Topic gezien door 105581 bezoekers
Gestart door Johann, za 17 mei 2014 - 23:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weatherman

Dus de kaarten gaan nu al tegenvallen, gelukkig is het nog geen maandag.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

lander20

Frankrijk en België lijken beter te zitten qua onweerskansen vooral centrum en westen?! Marja we zullen het zien kleine verandering kan veel veranderen :)

Sven

Citaat van: Weatherman op zo 18 mei 2014 - 20:37
Dus de kaarten gaan nu al tegenvallen, gelukkig is het nog geen maandag.

Verklaar je eens, waarom ze tegenvallen adhv voorbeelden.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Weatherman

Citaat van: Sven op zo 18 mei 2014 - 20:41
Verklaar je eens, waarom ze tegenvallen adhv voorbeelden.
Van wat Johan net zei
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Sven

Citaat van: Weatherman op zo 18 mei 2014 - 20:50
Van wat Johan net zei

Dat gaat over het dynamische gedeelte, en hij zegt erbij vooralsnog slappe hap, dat betekend niet slechter niet beter. Zuiden en Westen staan er nog gewoon prima voor, Dinsdag avond al forse buien mogelijk, en Woensdag het grootste spektakel. Maar om je goed gehumeurd te houden.

Dinsdag avond & Woensdag avond.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Weerfreak 1337

--- Update Onweerskansen 21:20 ---- 20 en 21 mei 2014 ---

Gebaseerd op de modeluitdraai van GFS12z en EC12z

GFS is zoals eerder gepost positiever voor een groter deel van Nederland, welke het geheel wat oostelijker laat trekken. (Zie kaart)

GFS 12z – Woensdag 23:00 Lokale Tijd – Neerslag



De onstabiliteit is in deze GFS run wat afgezwakt, maar dit komt naar mijn inziens mede door de grotere hoeveelheden neerslag. Dit heeft als gevolg dat het model een lagere temperatuur berekend, welke de onstabiliteit in het model niet ten goede komt. Men moet daarom niet alleen naar de CAPE kijken.
Dinsdag lijken de buien ietwat thermisch gevoed te worden. Bovendien zien we een kleinschalig convergentiegebiedje richting het zuiden en westen trekken. Woensdag/donderdagnacht worden de buien vooral getriggerd door een convergentielijn/vore welke snel gevolgd wordt door een koufront, die in de loop van de nacht (dus op een hele ongustige tijd) verder naar het noordoosten trekt.

ECMWF 12z laat de buien zowel dinsdag en woensdag alleen over de westelijke landshelft gaan. Woensdag zelfs meer concentrerend op het zuidwesten.

ECMWF 12z – Dinsdagavond 23:00 Lokale Tijd – Neerslag



ECMWF 12z – Donderdagnacht 02:00 Lokale Tijd – Neerslag



Vanwege de timing, zoals Johann al eerder aangaf, is het waarschijnlijk dat de boel in de loop van de nacht langzamerhand zal uitsterven naarmate het richting het noordoosten trekt. Verrassingen zijn natuurlijk altijd mogelijk, zie de situatie maar van een aantal weken geleden, waarbij het onweer, wat in eerste instantie alleen maar over Zeeland, Brabant en Limburg verwacht was en uiteindelijk ver het land in trok.

Voor al het bovenstaande: Correct me if I'm wrong. :)

ECMWF – Theta-E 850hPa – Het koufront trekt snel van zuid(zuid)west naar noord(noord)oost.





Kortom: Zoals het er nu voorstaat ontstaan er op dinsdagavond vooral in het zuiden en westen een aantal (stevige) onweersbuien, welke tot in de nacht aanhouden, maar daarna uitdoven. Na een rustige nanacht en ochtend, leeft de buiigheid langzaam weer op, met verspreid een aantal (onweers)buien. Waarna in de avond vanuit het zuiden een aantal stevige onweersbuien naderen, welke vooral over de westelijke helft zullen trekken, met het zwaartepunt boven het zuidwesten. (Zuid-Holland, Zeeland en West-Brabant).

Let wel: Dit is zoals het er nu voorstaat. De komende dagen kunnen er nog veel veranderingen in de verwachting plaatsvinden!

Laten we hopen op mooi onweer!

Groeten, Weerfreak

PS: Ik hoor graag wat feedback over de update. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Sven

Citaat van: Weerfreak op zo 18 mei 2014 - 21:20

Let wel: Dit is zoals het er nu voorstaat. De komende dagen kunnen er nog veel veranderingen in de verwachting plaatsvinden!

Laten we hopen op mooi onweer!

Mooi geschreven weerfreak, wij zitten duidelijk op 1 lijn, benieuwd of Johann zich ook in deze opzet kan vinden.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Weerfreak 1337


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Arend

Mooi trouwens dat er vroegtijdig een topic voor de onweerskansen voor aankomende week is geopend. Alle tijd voor speculatie.  :)

Bedankt voor je update Weerfreak. Kansen tot aan de tweede helft van de week lijken zoals je aangeeft meer in het westen en zuiden te liggen. Voor mijn omgeving concentreer ik me maar op de donderdag/vrijdagnacht. EC laat al drie opeenvolgende runs neerslagberekeningen zien om van te watertanden. Kijken maar hoe alles letterlijk en figuurlijk nog gaat schuiven. Plaatje van de dag hieronder.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Johann

Citaat van: Weerfreak op zo 18 mei 2014 - 21:20
--- Update Onweerskansen 21:20 ---- 20 en 21 mei 2014 ---

Gebaseerd op de modeluitdraai van GFS12z en EC12z
Let wel: Dit is zoals het er nu voorstaat. De komende dagen kunnen er nog veel veranderingen in de verwachting plaatsvinden!
Laten we hopen op mooi onweer!
Groeten, Weerfreak
PS: Ik hoor graag wat feedback over de update. :)

Thx, mooie update en kan me daar helemaal in vinden (mn ook de rode tekst)  ;)

Citaat van: Sven op zo 18 mei 2014 - 21:30
Mooi geschreven weerfreak, wij zitten duidelijk op 1 lijn, benieuwd of Johann zich ook in deze opzet kan vinden.

Helemaal  ;) :)

arjanbruggink

Mooie duidelijke update. Wordt voor regio NO echt koffiedik kijken vwb onweer.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Sven

Voor de leden onder ons welke nog niet bekend zijn met de genoemde weertermen, kun je terecht in onze leerschool.

Hierbij de belangrijkste onderdelen gerelateerd aan dit topic:

Convergentielijn - themische vore
MCS
Thermisch lagedrukgebied
Koufront
LI, CAPE, CInh en Cap
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Weerfreak 1337

Pfoe, gelukkig is Johann het met me eens  :P Haha!   ::)  ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Oxize

Citaat van: arjanbruggink op zo 18 mei 2014 - 21:38
Mooie duidelijke update. Wordt voor regio NO echt koffiedik kijken vwb onweer.

Tied veur onze onweer-magneten AB....
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Marlieke

Normaal zou ik nu al megablij zijn met deze vooruitzichten (voor mijn regio vooral de donderdag) maar eigenlijk hoeft het deze week niet van mij... Avondvierdaagse hier en zoontjelief doet voor het eerst mee. Het zou geen mooie 1e keer zijn als het gaat onweren/regenen. Dus laat dat maar wachten tot zaterdag en vanaf dan mag het wat mij betreft flink vaak knetteren in heel Nederland komende zomer... :-)
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Johann

Citaat van: arjanbruggink op zo 18 mei 2014 - 21:38
Mooie duidelijke update. Wordt voor regio NO echt koffiedik kijken vwb onweer.

Dat het (noord)oosten er woensdag "bekaaider" af lijkt te komen wordt mede veroorzaakt door een ietwat zuidoostelijk stroming in de lagere atmosfeer. Deze voert vooreerst nog een keer zeer warme maar ook droge(re) lucht aan die een neg. stempel op de convectie (door dagelijks gang) drukt. Gaat iig een zeer warme zomernacht opleveren, voor een tropennacht koelt het wrs net iets te veel af.




arjanbruggink

Citaat van: Oxize op zo 18 mei 2014 - 21:46
Tied veur onze onweer-magneten AB....
Laat die maar uit.... Na het lezen van de update van Johann zijn kant....  ;)
Maar natuurlijk gaan we niet bij de pakken neerzitten, ons gedonder komt nog wel.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Graphicnizor

oh ja, je bed uitzweten met tropennachten... die haat was ik eigenlijk alweer vergeten. Voor noordoosten gaat er niet veel gebeuren maar ik ga wel genieten van alle beelden die mijn kant uitkomt.

Shadow112

Dat er hier niet veel gaat gebeuren vind ik persoonlijk nogal kort door de bocht. De uiterste oostgrens lijkt mij een randgeval te worden voor wat heftige verschijnselen.

En inderdaad WF, een zeer nette update! ;D

Dennis

Morgen Dinsdag kunnen we al onweer zien groeien

Powered by EzPortal