Onweerskansen 9 mei 2014

Topic gezien door 21643 bezoekers
Gestart door Johann, do 08 mei 2014 - 18:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

Onweerskansen 9 mei 2014



Morgen in de loop van de dag enkele buien (trogpassage). De linkeruitgang van een langstrekkende jet-streak kan hier ook nog een bijdrage aan leveren, met name boven de noordelijke helft van het land. Dit levert in ieder geval veel schering op (effectief nog steeds in de orde grootte van 30-60 kn, afhankelijk of de buien vanaf de grond ontstaan of niet) en dat bij Capewaardes die oplopen tot zo'n 700-100 J/kg. Multicellen zijn waarschijnlijk, mogelijk opgelijnd in de trog. Ten westen van Ierland zien we t.g.v. schering ook al heel duidelijk deze structuren ontstaan. Ook een enkele supercel is morgen niet uitgesloten. De laatste runs van Harmonie zien er ook qua neerslag intensiteit iets actiever uit.



Harmonie geeft voor morgenmiddag uiteraard meer detail in het convectieve signaal, alle modellen hebben het zwaartepunt van de buien boven het noorden en midden, het zuiden ligt min of meer onder de jet-as of rechter-uitgang. Bewolking: Hirlam12 is veel te optimistisch met de wolkenbasis voor vanavond, zelfs Harmonie heeft de basis te hoog bij het warmtefront. Opvallend is dat Harmonie nabij de randstoring boven zee zeer lage wolkenbasis geeft en zelfs mist. De vraag is of dat inderdaad allemaal zo slecht wordt. Omdat de wind tijdelijk wegvalt (in het laag) kan in het model door te weinig menging makkelijk mist ontstaan. Of dit in werkelijk ook zo gaat is nog maar zeer de vraag. Wel zien we Td van 13-14 vanaf Engeland de zee op trekken, dus uitgesloten is het m.i. niet.

Bronnen KNMI en Buienradar

Jan van Ooijen

De CAPES en SRH van het ECMWF (EC00). Kansen lijken me niet zo groot maar toch even in de gaten houden (trogpassage).
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ThaGhostNL

Discussies over het onweer kunnen ook gevoerd worden op onze chatbox http://chat.topshelfmeteo.nl
Houdt het forum vrij van slowchat!
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Kans op hagel is ook aanwezig, zuidoostelijk deel 2-3cm, midden 1-2 en westelijk deel van het land 0.5cm

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Mooie overeenkomsten met eerdere berichtgeving in het algemene topic (http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,4827.msg80277.html#msg80277).
Beste overlap schering-onstabiliteit + LU jet ligt volgens de meeste 12Z output nog steeds over een zone west-oost georiënteerd over het midden/mid-zuiden van het land (30-40kts 0-6km en max 100m2/s2 0-3km).

Naar het zuiden wordt het scheringsplaatje beduidend intenser met >40 kts diepe schering en redelijk wat heliciteit (lokaal 150-200 m2/s2 0-3km) maar daar is de onstabiliteit en forcering beduidend minder groot.
Echter, elke discrete bui die zich daadwerkelijk in een dergelijk milieu vanaf de grond weet te vormen zal al snel supercel eigenschappen kunnen verkrijgen. Zal me niets verbazen als we morgen later op de middag en vroege avond en paar verdachte structuren terug gaan vinden.

Geïsoleerde buien kunnen morgen met hagel tot rond 2cm gepaard gaan. Terwijl morgen bij elke bui als gevolg van impulsuitwisseling met de midlevels het gevaar bestaat op zware windstoten, veelal tot rond 80km/h.
Opvallend is ook het vrij lage LFC en LCL hetgeen icm toenemede LLS de kans op een hoosje zou vergroten...ik vermoed een LVL 1 over NL voor morgen.



zorba

Ben benieuwd, al met al een interessante setting, leuk om te volgen. Wordt nowcasten!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Weatherman

kunnen wij morgen eindelijk de eerste onweer verwachten ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Dennis

Ten westen van Ierland zien we t.g.v. schering ook al heel duidelijk deze structuren ontstaan.



martijn


Weerfreak 1337

Citaat van: martijn op do 08 mei 2014 - 21:18
Raar geen waarschuwing voor Gelderland?

Het kan in de krant  ;)  ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Level 1 van Estofex voor grote hagel en mogelijk kans op wat hoosverschijnselen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ThaGhostNL

Ziet er allemaal weer erg veel belovend uit. Benieuwd of het westen nog wat kan meepakken al geef ik het noord-oosten meer kans op hoogverschijnselen gezien harmonie, die vertrouw ik wat meer dan estofex op het moment.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

arjanbruggink

Citaat van: Tha-Ghost op do 08 mei 2014 - 23:00
Ziet er allemaal weer erg veel belovend uit. Benieuwd of het westen nog wat kan meepakken al geef ik het noord-oosten meer kans op hoogverschijnselen gezien harmonie, die vertrouw ik wat meer dan estofex op het moment.
Als ik wat spot zal ik het vastleggen.... Maar wel leuke situatie dit, lekker nowcasten vandaag.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Na koufrontpassage zien we de neerslagactiviteit sterk afnemen maar omdat de grenslaag nog erg vochtig blijft zien we in de modellen soms nog een licht signaal tevoorschijn komen. In de loop van de dag enkele buien (trogpassage). De linkeruitgang van een langstrekkende jet-streak kan hier ook nog een bijdrage aan leveren, met name boven de noordelijke helft van het land. Dit levert in ieder geval veel schering op (effectief nog steeds in de orde grootte van 30-60 kn, afhankelijk of de buien vanaf de grond ontstaan of niet) en dat bij SB Capewaardes die oplopen tot zo'n 400-700, lokaal 700-1000 J/kg. Multicellen zijn waarschijnlijk, mogelijk opgelijnd in de trog. In het brongebied zien we t.g.v. schering ook al heel duidelijk deze structuren ontstaan. Ook een enkele mini-supercell is vandaag niet uitgesloten.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

deventer

Gaat wat worden als we van alles wat meekrijgen. Ik denk dat ik het zeil van de partytent er maar af ga halen.
Het is niet koud buiten

Johann

Severre Weather (Benelux) vrijdag 9 mei 2014

++ ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT  VOOR ONWEER ++
Een hoogtetrog trekt deze namiddag en avond door de Benelux met de meest onstabiele lucht duidelijk over NL. Een dubbele jetstreak trekt over BE zodat vooral het zuidelijke deel van NL in de onmiddellijke omgeving ligt van de linker uitgang. In deze zone is er zowel sprake van significante LL- als DL-shear en ook de SRH loopt op tot zo'n 150 m²/s². Toppen kunnen reiken tot zo'n 8km verderop in NL maar ook in het 'shear gebied' kan dit oplopen tot zo'n 6-7 km. De ML-CAPE loopt op naar waarden rond 500-750 J/kg.

In het zuidelijke deel van NL en eventueel nog net noorden van BE zijn de kansen op dynamische onweer groot en een enkele bui kan felle windstoten veroorzaken. Een windhoos is niet uitgesloten gezien de relatief lage LCL waarden.

Bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.be (Karim Hamid)

Weatherman

Citaat van: Johann op vr 09 mei 2014 - 09:43
Severre Weather (Benelux) vrijdag 9 mei 2014

++ ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT  VOOR ONWEER ++
Een hoogtetrog trekt deze namiddag en avond door de Benelux met de meest onstabiele lucht duidelijk over NL. Een dubbele jetstreak trekt over BE zodat vooral het zuidelijke deel van NL in de onmiddellijke omgeving ligt van de linker uitgang. In deze zone is er zowel sprake van significante LL- als DL-shear en ook de SRH loopt op tot zo'n 150 m²/s². Toppen kunnen reiken tot zo'n 8km verderop in NL maar ook in het 'shear gebied' kan dit oplopen tot zo'n 6-7 km. De ML-CAPE loopt op naar waarden rond 500-750 J/kg.

In het zuidelijke deel van NL en eventueel nog net noorden van BE zijn de kansen op dynamische onweer groot en een enkele bui kan felle windstoten veroorzaken. Een windhoos is niet uitgesloten gezien de relatief lage LCL waarden.

Bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.be (Karim Hamid)
Heel tegenstrijdig ten opzichte van de waarschuwingen van het KNMI
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marsel

Citaat van: Weatherman op vr 09 mei 2014 - 10:12
Heel tegenstrijdig ten opzichte van de waarschuwingen van het KNMI

Mwa, dat valt in mijn optiek wel mee.
In beide gevallen is de onstabiliteit en dus ook de onweerskans over het midden en noorden van NL het grootst, dat is ook aangegeven. Echter, hoe verder noordwaarts des te minder (zowel richtings- en snelheids-) schering er aanwezig is.
Wat Karim heeft aangegeven over midden/mid-zuiden van NL, en ik  kan me zeer goed in deze verdeling vinden, is de zone waarin de meest optimale overlap tussen enige onstabiliteit en dynamiek aanwezig is. Juist in deze zone dus de grootste kans op een paar dynamische buien (mogelijk supercells) ondanks dat verder noordwaarts in eerste instantie de kans op onweersbuien überhaupt groter is.

Op basis van de 00Z output hoeven we overigens dat geschetste beeld niet aan te passen. In eerste instantie vooral over het midden en noorden van het land (onweers)buien, intensiverend op nadering van de hoogtetrog vanmiddag.
Echter wanneer later vanmiddag/vroeg avond de hoogtetrog daadwerkelijk passeert en T500 tijdelijk wegzakt naar -28C kunnen ook verder zuidelijk een paar buien ontstaan. Juist deze buien, dus over C- en deels S-NL, moeten we in de gaten houden op het eventuele dynamische karakter.

Powered by EzPortal