Onweerskansen 29 en 30 april 2014

Topic gezien door 13941 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 28 apr 2014 - 18:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EAJ

Mooie plaatjes Arjan. Het viel mij op dat de CB's in het begin van hun ontwikkeling indrukwekkend waren maar dat ze toch niet lekker door groeiden en de kracht er vrij snel weer uit was. Met andere woorden, echte aambeelden ed ontstonden er niet.

Marsel

Citaat van: EAJ op wo 30 apr 2014 - 21:39
Mooie plaatjes Arjan. Het viel mij op dat de CB's in het begin van hun ontwikkeling indrukwekkend waren maar dat ze toch niet lekker door groeiden en de kracht er vrij snel weer uit was. Met andere woorden, echte aambeelden ed ontstonden er niet.

Goede waarneming! Je bent de eerste die het is opgevallen.
Ik heb geen representatieve temp kunnen vinden maar heb gisteren wel dienst gehad. Wat opvallend was aan de verdeling van CAPE van gisteren was dat >60% kon worden gebruikt in de eerste 5km. Dat betekende dus explosieve updrafts waarna boven grofweg boven FL160 de rem erop ging vanwege relatief warme bovenluchten. Tempprofiel hing ook een beetje naar rechts op grote hoogte met een zeer dun CAPE profiel als gevolg.

Het geheel resulteert dan in een vrij snel accelererende updraft onderin, maar voordat de tropopauze is bereikt wordt de verticale snelheid minder groot en dus zal uitspreiding in een grote en duidelijke ijskap minder uitgesproken zijn. De totale hoeveelheden CAPE waren overigens ook vrij marginaal, wat uiteraard ook meespeelt in de sterkte van de updraft.
Daarbij komt ook dat er op grote hoogte nauwelijks wind stond waardoor de verijsde toppen nauwelijks uit konden waaieren tot de ovale schijven die we kennen van satpics.

Powered by EzPortal