Onweerskansen 29 en 30 april 2014

Topic gezien door 13905 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 28 apr 2014 - 18:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Onweerskansen 29 april 2014



Morgen overdag in de vore lokaal stevige buien als de temperatuur wel naar warden van 20 of iets meer kan oplopen. Er staat dan nauwelijks stroming, lokale effecten gaan dan een rol spelen en plaatselijk kan in korte tijd misschien veel neerslag vallen (PPW-waarden 23-28). Harmonie komt (indicatief uiteraard) hier en daar met 20-40 mm/uur. Dit model suggereert de start van de convectie in een strook van de Achterhoek naar het Gooi. Kans op onweer is dinsdag ook groot, Indecs en ook Harmonie geven dat duidelijk aan. Ook dan is er nauwelijks schering, 15-20 kts wel meer CAPE maximaal 700-1000 J/kg, dus Single cell's en Pulse storm mogelijk Multi Cells. Langs de kust is de met een aanlandige wind de kans op convectie nihil.



Er is een triggertemperatuur nodig van tenminste 20 graden om de convectie goed los te maken. De 06z run is aardig consistent met de neerslagpositie in Harmonie en Hirlam, EC00 ligt meer over het zuidoosten. Voorlopig gaan we uit van (Harmonie en Hirlam) en is er voor Gelderland/Overijssel/Flevoland en Utrecht een onweer waarschuwing voor dinsdagmiddag uitgegeven. Verder gaat de aandacht dinsdag met name vooral uit naar de neerslaghoeveelheden van de traag trekkende buien, die de diverse modellen berekenen.

KNMI Guidance
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

Alweer het zuiden niet  :o man wat hebben wij veel pech hier zeg. snap er niks van.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Moshcore

Citaat van: Weatherman op ma 28 apr 2014 - 18:21
Alweer het zuiden niet  :o man wat hebben wij veel pech hier zeg. snap er niks van.

Tja, heb hetzelfde gevoel. Voor de beeldvorming: Ik ben elke potentiƫle dag erop uit gegaan in mijn woonplaats/buurt. Afgelopen vrijdag ging ik bij mijn vader op bezoek in het midden van het land en heb daar 's avonds met de reis terug al meer ontladingen gespot dan elke andere dag bij mij in de buurt. /klaag
Maar denk dat wij nog wel aan ons trekken komen in de zomer met de mogelijke in Frankrijk ontstane cells. MCS'je (een ochtend in juli volgens mij) vorig jaar was prima bijvoorbeeld.
Seizoen tot nu toe is wel veel nowcasten en een hoop 'maar als' dagen helaas.
Desondanks vind ik het altijd leuk om te zien hoe en of het allemaal ontwikkelt zoals voorspeld. Of ik nu de gelukkige ben of alleen onze oosterburen blijf ik het mooi vinden.

Weatherman

Citaat van: Moshcore op ma 28 apr 2014 - 20:34
Tja, heb hetzelfde gevoel. Voor de beeldvorming: Ik ben elke potentiƫle dag erop uit gegaan in mijn woonplaats/buurt. Afgelopen vrijdag ging ik bij mijn vader op bezoek in het midden van het land en heb daar 's avonds met de reis terug al meer ontladingen gespot dan elke andere dag bij mij in de buurt. /klaag
Maar denk dat wij nog wel aan ons trekken komen in de zomer met de mogelijke in Frankrijk ontstane cells. MCS'je (een ochtend in juli volgens mij) vorig jaar was prima bijvoorbeeld.
Seizoen tot nu toe is wel veel nowcasten en een hoop 'maar als' dagen helaas.
Desondanks vind ik het altijd leuk om te zien hoe en of het allemaal ontwikkelt zoals voorspeld. Of ik nu de gelukkige ben of alleen onze oosterburen blijf ik het mooi vinden.
We zullen morgen toch wel iets krijgen ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Arend

Ziet er weer fijn uit voor morgen. Maar toch maar even een slag om de arm houden waar een en ander gaat vallen (doet het KNMI ook). Misschien weer een level 1 van Estofex straks (ivm met neerslaghoeveelheden)?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Weerfreak 1337

Met die aanlandige wind wordt het in ieder geval niets aan de kust. Dat wordt morgen in het zonnetje zitten dus :P
Temperatuur zal in een smalle strook achterblijven op een graad of 14, hoogstens 16. Te weinig voor convectie dus, dan maar de aambeelden en andere convectieve wolken aanschouwen richting het binnenland, kan ook mooi zijn  8)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Cdtj3

Citaat van: Moshcore op ma 28 apr 2014 - 20:34
......
Desondanks vind ik het altijd leuk om te zien hoe en of het allemaal ontwikkelt zoals voorspeld. Of ik nu de gelukkige ben of alleen onze oosterburen blijf ik het mooi vinden.

Je bedoelt "verwacht" neem ik aan? Voorspellen is niet mogelijk in het weer.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Jan van Ooijen

KNMI Guidance



Vanmiddag in de vore lokaal stevige buien als de temperatuur wel naar waarden van 18-19 graden of iets meer kan oplopen. Er staat nauwelijks stroming, lokale effecten gaan dan een rol spelen en plaatselijk kan in korte tijd misschien veel neerslag vallen. Harmonie komt nog heel lokaal met 20-40 mm/uur. Kans op onweer is dinsdag ook groot, KOUW/Indecs en ook Harmonie geven dat duidelijk aan. Het zwaartepunt iets noordelijker dan in de vorige runs. Ook is er weinig schering, max 10-15 kn, wel meer CAPE maximaal 700-1000 J/kg. Convectiemodus dus single cell's, misschien pulse storms. Langs de kust is de met een aanlandige wind de kans op convectie gering.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Edwin

Dan mag het hier eerst wel eens droog worden zodat de temperatuur kan gaan oplopen en de zon kan gaan schijnen. Overigens zat harmonie er afgelopen zaterdag ( gelukkig ) helemaal naast.
Never Stop Exploring

wervelwindje

Ziet er voor de achterhoek goed uit.   Maar hier regent het ook. Alhoewel het niet echt koud is. Nu snel ophouden met regenen en opwarmen.  ????

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

draakje

Dat ziet er goed uit, ik wil vanmiddag even op "chase" iemand tips? Ik kom uit Hoogeveen

Jan van Ooijen

Citaat van: draakje op di 29 apr 2014 - 12:42
Dat ziet er goed uit, ik wil vanmiddag even op "chase" iemand tips? Ik kom uit Hoogeveen

Zelf zou ik dan richting Musselkanaal gaan
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

wervelwindje

Klopt het dat in de achterhoek het pas later begint?  Zo tegen uurtje of zeven? Graag ook paar tips van de iets ervarener spotters. Bvd carina

draakje

Bedankt voor de tip, ik volg de ontwikkelingen en spring direct in de auto als  de tijd rijp is

Eric

Zo te zien krijgt Limburg vooral in de avond ook wat te verwerken, klopt dit Jan?

draakje

De 1e bui ontstaat boven de grens van Drenthe/Friesland. Zal snel onweer op gaan zitten denk ik.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

In het midden en zuiden hier en daar regen, soms buiig. Vanmiddag in de vore lokaal stevige buien als de temperatuur wel naar waarden van 18-19 graden of iets meer kan oplopen. Er staat nauwelijks stroming, lokale effecten gaan dan een rol spelen en plaatselijk kan in korte tijd misschien veel neerslag vallen. Harmonie komt nog heel lokaal met 20-40 mm/uur. Kans op onweer is dinsdag en met name ook op woensdag groot, KOUW/Indecs en ook Harmonie geven dat duidelijk aan. Het zwaartepunt opnieuw iets noordelijker dan in de vorige runs. Ook is er weinig schering, max 10-15 kn, wel meer CAPE vandaag en woensdag maximaal 700-1000 J/kg. Convectiemodus dus single cell's, misschien pulse storms. Langs de kust is de met een aanlandige wind de kans op convectie gering.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Eric


Powered by EzPortal