Onweerskansen 7 april 2014

Topic gezien door 30557 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 06 apr 2014 - 20:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Shadow112


Graphicnizor

Dat is veel te snel.... veeeel te snel

Marsel

Citaat van: Graphicnizor op ma 07 apr 2014 - 12:32
Weet iemand de snelheid van dit systeem, want naar mijn idee lijkt het heel rap te gaan, dus een goede positiespel van te voren lijkt me een goed plan!
Hehe ik had het eerder al even gemeld  ;).
Houdt rekening met grofweg 40kts, maar uiteraard kunnen eventueel aanwezige gebogen segmenten zich sneller dan de 0-6km windvector verplaatsen. Hoe dan ook, goed inschatten want voor je het weet ben je overrun.

Edit: shadow was me net voor. ;D

GekkeLeo

Hier is de stek gekozen, mooi vrij uitzicht naar het zuidwesten toe. Zodra mijn vriendin met de auto thuis is erheen :)

JorisK

Ik blijf lekker in Zaandam en zie wel hoe het loopt, tegenwoordig woon ik pal naast de flat waar ik normaal al op stond om foto's van bliksem te nemen als het onweerde, dus ik hoef niet ver te als het in de buurt komt. Begint nou toch wel weer te kriebelen, spannend hoor!

Jan van Ooijen

NW-Frankrijk is het al aan het broeien
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

KNMI GUIDANCE


Vanmiddag kan een enkele losse bui ontwikkelen, kans daarop is niet al te groot (Harmonie is uitgesproken). Nabij de vore geclusterde buien (lijnvorming), met onweer en hagel. Duiding convectie nabij de vo lift a.g.v. convergentie aan de grond, mogelijk wat forcering op hoogte door naderende trog (ligt nog wel erg westelijk), aanwezigheid front (kou komt op hoogte iets eerder door) en mogelijk een zwakke jet die kan dienen als forcering. Effectieve schering is in de orde van >50 knopen, CAPE meest 400-700 J/kg, convectiemodus multicell (waarschijnlijk lijnvorming, let op eventuele boogsegmenten die door Harmonie gesuggereerd worden). Lokaal mogelijk veel regen. Harmonie laat de onweersactiviteit naarmate de lijn oostwaarts over ons land trekt significant afnemen. Nabij het front regen, mogelijk een enkele embedded bui (geen onweer). Achter het front een enkele bui, pas op de volgende hoogtetrog weer oplevend. Geen onweer, wel de mogelijkheid van AIL.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Fanatic

Jan,

Wat welke radar is dit hierboven?
of is dat er alleen voor een select groepje?
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

ron12

Zuidwest Nederland grootste kans, op zomers aandoende onweerbuien  ;)http://www.weer.nl
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

GekkeLeo

Citaat van: Fanatic op ma 07 apr 2014 - 13:13
Jan,

Wat welke radar is dit hierboven?
of is dat er alleen voor een select groepje?
Is doppler

Fanatic

..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

jones

MAANDAG 7 APRIL 2014
++ ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT  VOOR ONWEER ++

Aan de voorzijde van een negatief kantelende hoogtetrog en aan de voorzijde van een koufront (dubbel) wordt licht onstabiele lucht naar onze streken aangevoerd. De prefrontale bewolking houdt de instraling in toom waardoor de  latente onstabiliteit (CAPE) niet erg hoog oploopt en onder 1000 J/kg blijft. De statische onstabiliteit (lapse rate T) blijft ook wat achter en is nauwelijks conditioneel onstabiel te noemen (T850-T500 rond 7°/km).

Wat me meer zorgen baart is de dynamische kant van het verhaal. De naderende trog doet de stroming in de hoogte toenemen en er ontstaat een niet te verwaarlozen windshear, zowel absoluut als stoirm-relatief. De 03kjm shear loopt op tot een kleine 30 kts wat vrij veel is en in sommige modellen loopt de SRH01km op tot zo'n 100 m²/s². De BRN shear tot zo'n 90 m²/s².
Probleem bij deze case is dat de diverse modellen allen een wat andere timing hebben wat betreft convectie en dat, gezien de onstabiliteit niet overloopt van hoeveelheid, dit grote verschillen in resultaat kan geven. Doordat sommige modellen al snel convectie triggeren valt de onstabiliteit dan soms ook zo tegen dat er van onweer weinig overblijft (ECMWF bv.).

Evenwel houden de meeste modellen wel degelijk rekening met de ontwikkeling van een band met onweer over het westen tegen ca. 15Z die daarna richting ENE trekt en daarop kunnen in dat geval, enkele felle exemplaren zitten. De buien worden vooral getriggerd nabij het eerste KF in een band met wat meer vocht (mengverhouding richting 8-9 g/kg). IVENS gaat richting 100km/h en gezien de hoogtewind (500hPa richting 55 kts) moeten we rekening houden met rukwinden tot zo'n 100 km/h lokaal. De kans op windhozen is eerder beperkt maar bij de modellen met worst case SRH (100-150 m²/s²) en LCL rond 400-500m is dat geenszins volledig uit te sluiten. De lijn zal, gezien het gedrag van de hoogtetrog, snel doortrekken waardoor het onweer snel voorbij zal zijn. Hagel is mogelijk maar veel zal dit niet voorstellen met dergelijke CAPE (minder dan 2 cm).

Karim Hamid 7/4/'14 - 9Z


ron12

Is het nu niet warmer in het zuid/zuidoosten dan het gisteren verwacht werd. Is alleen maar gunstig toch. ;) http://www.weerplaza.nl/actueel/ bijna 23 graden!!!!!
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

LeMisérable

Is ie niet een beetje erg vroeg? Meeste runs laten 'm pas rond 19:00 aan land komen ofzo...

ps. ik ben toch niet de enige die ziet dat de activiteit ff inkakt...
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Jan van Ooijen

Nu ook al buien voor Belgische westkust, daaronder al aardig wat onweer op

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

ron12

Ja,Noord west Frankrijk daar wordt het minder,maar iets ten zuiden daar van schieten de wolken 12 kilometer de hoogte in. 8) http://www.sat24.com/?ir=treu&co=treu&li=false  klik op km plaatje
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

In die wolk van 12 kilometer hoog zit nu ook onweer  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ramon Oost

Citaat van: GekkeLeo op ma 07 apr 2014 - 15:04
Op twitter is er iemand niet zo positief over vanavond. Of die gelijk heeft weten we morgen.

Die persoon vergeet een aantal zaken die hier op het forum wel naar voren zijn gekomen, de dynamische kant. Niet alleen maar naar de cape kijken! De cape is vandaag inderdaad niet enorm hoog maar er spelen ook nog een aantal ander zaken mee, zoals het naderen van een hoogtetrog en de flinke windschering. Hieronder een citaat uit de KNMI guidance:

Nabij de vore geclusterde buien (lijnvorming), met onweer en hagel. Duiding convectie nabij de vo lift a.g.v. convergentie aan de grond, mogelijk wat forcering op hoogte door naderende trog (ligt nog wel erg westelijk), aanwezigheid front (kou komt op hoogte iets eerder door) en mogelijk een zwakke jet die kan dienen als forcering. Effectieve schering is in de orde van >50 knopen, CAPE meest 400-700 J/kg, convectiemodus multicell (waarschijnlijk lijnvorming, let op eventuele boogsegmenten die door Harmonie gesuggereerd worden).

EAJ

De Bilt heeft i.v.m. deze situatie in ieder geval wel een 12Z sondering uitgevoerd.

Powered by EzPortal