Onweerskansen 7 april 2014

Topic gezien door 30415 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 06 apr 2014 - 20:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Danny

Gisteren liet Harmonie geen buien zien voor het front uit. Vanmorgen is dit wel het geval. In de middag al kans op enkele stevige (onweers) buien in Nederland volgens de meest recente run.

Mike25

Citaat van: Oxize op zo 06 apr 2014 - 21:53
iedereen batterijen opgeladen? dslr's klaarstaan? statief klaar?

Haha dat gaat vanmiddag zeker gebeuren 8) ik ben erg benieuwd wat het gaat worden, heerlijk die kriebels en gezonde spanning wat de meeste zullen hebben ;D

Jan van Ooijen

KNMI GUIDANCE:

Vanmiddag een enkele losse bui ontwikkelen, kans daarop is niet al te groot (Harmonie is uitgesproken). Nabij de vore geclusterde buien (lijnvorming), met onweer en hagel. Duiding convectie nabij de vo lift a.g.v. convergentie aan de grond, mogelijk wat forcering op hoogte door naderende trog (ligt nog wel erg westelijk), aanwezigheid front (kou komt op hoogte iets eerder door) en mogelijk een zwakke jet die kan dienen als forcering. Effectieve schering is in de orde van >50 knopen, CAPE meest 400-700 J/kg, convectiemodus multicell (waarschijnlijk lijnvorming, let op eventuele boogsegmenten die door Harmonie gesuggereerd worden). Lokaal mogelijk veel regen. Harmonie laat de onweersactiviteit naarmate de lijn oostwaarts over ons land trekt significant afnemen. Nabij het front regen, mogelijk een enkele embedded bui (geen onweer). Achter het front een enkele bui, pas op de volgende hoogtetrog weer oplevend. Geen onweer, wel de mogelijkheid van AIL.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Graphicnizor

Awww, dat is wel erg zonde als dat t geval is. Maar dan vraag ik me af, hoever oost... Laten we geluk hebben :D Denk dat we zowiso wel een paar klappen verwachten !!

Weatherman

Spannend man  ;D lang geleden dat ik onweer heb gehoord, dus van mij mag het  :D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [


Weatherman

Radio 8FM spreekt over pittige buien  ;D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Fanatic

Ik zit nog een beetje in dubio... ga ik naar het westland of trek ik duitsland in...

beetje nowcasten dus.. kijken wat het meeste potentie heeft..
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

ron12

Vanmiddag kansje op onweer in Gelderland, meeste onweer wordt verwacht tussen 21.00 uur en 03.00 uur vannacht kans op onweersbuien met hagel en windstoten tot 90 kilometer per uur,bron omroep Gelderland zo juist.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

West Frankrijk nu al onweer trouwens.http://www.sat24.com/ wel effe gewitter aanklikken
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: Fanatic op ma 07 apr 2014 - 09:45
Ik zit nog een beetje in dubio... ga ik naar het westland of trek ik duitsland in...

beetje nowcasten dus.. kijken wat het meeste potentie heeft..

Hmm, tja lastige keuze.
Ik wacht zelf nog even af hoe het eea vanaf initiatie verloopt.
Eind van de middag is ons aandachtsgebied NW-FR, W-BE en de kanaalregio, met daar vanaf grofweg 15z rappe buienvorming onder toenemende invloed van de eerder aangehaalde hoogtetrog en het steeds duidelijker optreden van convergentie in de grenslaag. Vrijwel alle modellen zijn het hierover eens.

Buien trekken overigens vrij rap, zeker iets om rekening mee houden. Houdt rekening met snelheden van rond 40kts.
Overeenkomsten tussen Harmonie00 en WRF00 zijn wat dat betreft treffend.

Citaat van: ron12 op ma 07 apr 2014 - 10:15
West Frankrijk nu al onweer trouwens.http://www.sat24.com/ wel effe gewitter aanklikken
Precies de zone vanwaar 'ons' weer moet komen vanmiddag.

Dennis

Neem zeeland - daar geeft knmi ook de bowecho berekening (prognose)


Pascal Soomers

Wij zijn vanavond sowieso op pad. Trekken richting west. Heb er zin in! Voor de overige chasers, veel succes! Ben benieuwd naar jullie foto's/filmmateriaal :)
When a supercell arrives, you must be prepared.

LeMisérable

Valt me wel op. Zo zwaar als de lijn kan worden, trekt ie wel ONTZETTEND snel. Volgens de verwachtingen is de bui met een goed uur door half Nederland heen. Chasers, plan het goed in, die bui blijft niet lang hangen...  :P
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

jens

ik zou in ieder geval naar het zuiden gaan(vanaf arnhem) vandaar kun je nog afwachten hoe het zich ontwikkeld :)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

jeffrey83

Ah!  Volgens mij hoef ik niet op pad vandaag!

Shadow112

Mooie setting voor begin April, Ik zet hier in de regio Zwolle mijn geld meer op de eventuele single cells in deze regio. Dit omdat naarmate de lijn vanavond naar het oosten trekt de energie snel afneemt.

Mijn advies is dan ook om eventueel te proberen die al te pakken mocht het in de loop van de middag hier ontwikkelen! :)




TaL

Regen hier ;)

Edit: nu weer droog, 16 graden bij 82% luchtvochtigheid, dauwpunt 13 graden
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Jan van Ooijen

België kansje op een eventuele supercelletje
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Graphicnizor

Weet iemand de snelheid van dit systeem, want naar mijn idee lijkt het heel rap te gaan, dus een goede positiespel van te voren lijkt me een goed plan!

Powered by EzPortal