Onweerskansen 1, 3 en 4 april 2014

Topic gezien door 13356 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, ma 31 mrt 2014 - 21:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arend

Citaat van: Johann op do 03 apr 2014 - 17:42
ECMWF (EC00) berekent het meest actieve weer en de (convectieve) neerslag juist in oostelijke helft van het land  (noordoosten).
Hoe dan ook. wordt in ieder geval auto-poetsen dan wel ritje wasstraat maandag door aanwezige Saharazand.
Boven Frankrijk zelfs extreem hoge concentraties "dust" met 6 gram m2

KNMI geeft dat ook aan in de modelbeoordeling:

Voor morgen wijken HiRLAM en Harmonie wat betreft de positie van de neerslag flink af. Harmonie lijkt het meest realistisch voor dit soort situaties. HiRLAM is later met de ontwikkeling dan Harmonie en EC. HiRLAM laat het als enige een landelijk verhaal zijn, terwijl Harmonie en EC het voornamelijk boven het oosten van het land laat gebeuren. Ook lijkt wat forsere convectie mogelijk, gezien het feit dat er meer triggers zijn.

Uitgifte: 03/04/2014 18.17 uur LT.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Dennis

Citaat van: Johann op do 03 apr 2014 - 17:42
ECMWF (EC00) berekent het meest actieve weer en de (convectieve) neerslag juist in oostelijke helft van het land  (noordoosten).
Hoe dan ook. wordt in ieder geval auto-poetsen dan wel ritje wasstraat maandag door aanwezige Saharazand.
Boven Frankrijk zelfs extreem hoge concentraties "dust" met 6 gram m2

Bedankt Johann :) kijken hoe het  morgen tot ontwikkeling komt

Dennis


Ramon Oost

KNMI Guidance

Morgen is er iets meer schering lijkt het, maar nog niet veel gerekend vanaf de basis van de bui en (rond 20 kn) en Cape <400 J/Kg. Daarbij als mogelijke triggers: een koufront, een convergentiezone en een zwakke 500 hPa trog. De convectie wordt niet getriggerd vanaf de grond (thermisch). In deze zone zouden dan wat single cells / pulse storms kunnen ontstaan en mogelijk uiteindelijk een lijnvormig cluster. Onweerskans is vandaag klein, maar morgenavond veel groter, vanwege zien de omgevingsfactoren die genoemd zijn.

Harmonie18

ron12

Wolken draaien met de klok mee boven Nederland , is iemand dat al op gevallen http://www.sat24.com/?true&li=false
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Johann

Citaat van: ron12 op vr 04 apr 2014 - 09:14
Wolken draaien met de klok mee boven Nederland , is iemand dat al op gevallen

ĂŽnderdaad en dus gerelateerd aan het stromingspatroon in de hogere atmosfeer. Deze bewolking bevindt zich dus ook in de hogere atmosfeer en wordt vooral veroorzaakt door de (zeer) hoge concentraties Saharazand die daar momenteel circuleren (foto hieronder).
Deze "condensatiekernen" zorgen er vervolgens weer voor dat zich de hogere bewolking makkelijker kan vormen ! Overigens een verschijnsel wat door de weermodellen wordt "onderschat" !

ron12

Op http://www.sat24.com zijn bewegende beelden daarvan,als je wolken hoogte aanklikt kun je het goed zien , krijgt het alleen hier niet geplaats  :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Pascal Soomers

Ben toch wel benieuwd na wat er in de namiddag/avond staat te gebeuren. Verwacht er niet al te veel van, maar een kansje zie ik hier zeker wel zitten.
When a supercell arrives, you must be prepared.

jens

ik verwacht niks,veel te veel bewolking
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

arjanbruggink

Citaat van: jens op vr 04 apr 2014 - 10:51
ik verwacht niks,veel te veel bewolking
Veel te veel bewolking zegt nog helemaal niks.... Thermische forcering is er niet, komen eventueel van andere triggers  ;)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

jens

Citaat van: arjanbruggink op vr 04 apr 2014 - 11:13
Veel te veel bewolking zegt nog helemaal niks.... Thermische forcering is er niet, komen eventueel van andere triggers  ;)
daar heb  je een punt,maar toch speelt temperatuur volgens mij altijd mee :)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Mike25

Citaat van: arjanbruggink op vr 04 apr 2014 - 11:13
Veel te veel bewolking zegt nog helemaal niks.... Thermische forcering is er niet, komen eventueel van andere triggers  ;)
begint toch alweer wat te kriebellen, van mij mag er een leuk buitje komen ;D 8)

dondertje127

Ik verwacht ook niet veel van het onweer. Het is ook nog maar begin april, en het werd vandaag niet zo zacht als gister nog werd gezegd.

ron12

Duitsland onweer,http://www.sat24.com/de/de ben benieuwd waar ze naar toe gaan  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Citaat van: ron12 op vr 04 apr 2014 - 18:27
Duitsland onweer,http://www.sat24.com/de/de ben benieuwd waar ze naar toe gaan  ;)

Zal wel ergens anders in Duitsland zijn of het schampt op een haar na de Nederlandse grens. Het gebruikelijke recept. Heerlijke totaal faal weer van alle modellen voor vandaag.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dondertje127

Citaat van: ron12 op vr 04 apr 2014 - 18:27
Duitsland onweer,http://www.sat24.com/de/de ben benieuwd waar ze naar toe gaan  ;)

Nergens naartoe. Die sterven daar wel uit :)
Ik vind het de hele dag al kalm en raar weer. Ik heb geen moment gedacht dat er onweer zou komen. Het echte werk is nog voor later.

Powered by EzPortal