Lente discussietopic 2014

Topic gezien door 109158 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 17 feb 2014 - 10:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: Arend op zo 18 mei 2014 - 23:00
De 6-daagse verwachting op de frontpage van deze site, waar is deze op gebaseerd (onderliggend model)?

Geen idee, misschien dat Tha-Ghost wel wat meer vanaf weet !?

ThaGhostNL

Citaat van: Arend op zo 18 mei 2014 - 23:00
De 6-daagse verwachting op de frontpage van deze site, waar is deze op gebaseerd (onderliggend model)?

Dit is een API van wunderground, die gebruiken meerdere kaarten. hoofdzakelijk GFS volgens mij.
My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Weerfreak 1337

Grappig temperatuurverloop vandaag hier aan de kust. Na een opstekende (weliswaar zwakke) zeewind, daalde temperatuur telkens iets. Vervolgens werd het in de loop van de avond plotseling warmer; de wind werd weer aflandig.
Altijd grappig op die zeewinddagen. Kan me nog een dag van een paar jaar terug herinneren. Om 17u was het 15 graden en vrij fris, terwijl de zomer langzaam het land veroverde. Rond 19:30 draaide de wind, waarna zelfs om 20:00 nog de zomerse 25 graden werd gehaald! Vrij bizarre ervaring was dat toen.  :D Van vrij fris en een vest aan, naar zweten en T-shirtweer in 3 uur tijd. :P

Edit: Eigenlijk een beetje hetzelfde als in de winter: 's ochtends een graad of 8, winter valt in en 's middags om 15u ligt de temperatuur onder nul. :P Geheel tegen dagelijkse gang in. (Die is natuurlijk eigenlijk niet aanwezig in de winter).

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Tyshane

Wat een prachtig weer vandaag, echt genieten geblazen, sowieso een paar mooie dagen in het verschiet nog. :)

Citaat van: Weatherman op ma 19 mei 2014 - 08:22
:-X
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
Waar doel je op? Leg uit!

Energizer85

Mensen, durft iemand mij al te vertellen hoe het weer aankomend weekend er ongeveer uit zal gaan zien? Ik zie de verwachtingen staan op +- 21 graden. Maar er gaat natuurlijk wel wat veranderen in de atmosfeer de komende dagen... Nou wil ik graag BBQ en zaterdag, en weet ik uit ervaring dat er een aantal mensen zijn hier, die het vaak goed in de smiezen hebben :-)

ron12

In Nijmegen net geen zomerse dag (24.6 graden) geweest, Grote delen van Brabant en Limburg wel  :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Citaat van: Tha-Ghost op zo 18 mei 2014 - 23:22
Dit is een API van wunderground, die gebruiken meerdere kaarten. hoofdzakelijk GFS volgens mij.

Dank voor de reactie, duidelijk, momenteel is de frontpage niet meer beschikbaar?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Weerfreak 1337

Citaat van: Energizer85 op ma 19 mei 2014 - 16:35
Mensen, durft iemand mij al te vertellen hoe het weer aankomend weekend er ongeveer uit zal gaan zien? Ik zie de verwachtingen staan op +- 21 graden. Maar er gaat natuurlijk wel wat veranderen in de atmosfeer de komende dagen... Nou wil ik graag BBQ en zaterdag, en weet ik uit ervaring dat er een aantal mensen zijn hier, die het vaak goed in de smiezen hebben :-)

Warm, maar niet stabiel. Genoeg onweers- en buienkansen, ook aanstaande zaterdag. Details zullen later volgen waarschijnlijk.
Maar houd rekening met de kansen op buien. Dat kan ik je nu wel vertellen :) Succes in ieder geval. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Arend

Citaat van: Energizer85 op ma 19 mei 2014 - 16:35
Mensen, durft iemand mij al te vertellen hoe het weer aankomend weekend er ongeveer uit zal gaan zien? Ik zie de verwachtingen staan op +- 21 graden. Maar er gaat natuurlijk wel wat veranderen in de atmosfeer de komende dagen... Nou wil ik graag BBQ en zaterdag, en weet ik uit ervaring dat er een aantal mensen zijn hier, die het vaak goed in de smiezen hebben :-)

Weerplaza heeft een aparte pagina voor barbecueweer, onmisbaar voor elke serieuze bbq-er.  ;)

http://www.weerplaza.nl/bbqweer/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Energizer85

Haha thx, ik hoop nog stiekem op een thermische opleving ;-)

Tyshane

Citaat van: Energizer85 op ma 19 mei 2014 - 21:37
Haha thx, ik hoop nog stiekem op een thermische opleving ;-)

Ach tussen de buien door zal het prima weer zijn en je kan het net treffen dat de buien langsheen gaan. Ja of niet als je graag buien wil.  ;D En na een bbq genieten van onweer is de kers op de taart natuurlijk. Of slagroom. ;)

ron12

Eerste zomerse dag in Nijmegen is een feit, temperatuur nu 25.6 graden  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Mooie pluim, waarbij de oper er ook weer zin in heeft. Even afwachten hoe dat zich verder gaat ontwikkelen :D




Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Bubba

Onze grote vriend wiens naam niet genoemd mag worden :o heeft het over erg nat weer volgende week >:(

Dat hoop ik niet IVM met ons kampeerweekend rond de hemelvaart 8)

jones


Johann

Korte synoptische ontwikkeling komende week
Het afgesnoerde hoogtelaag (cut-off) vandaag met kern boven zuidwest Engeland trekt via de Golf van Biskaye (zondag-maandag) onder afzwakking het Europese vaste land op. Dinsdag-woensdag wordt het systeem boven het Kanaal dan wel westen van Frankrijk berekend, de daaraan verbonden hoogtetrog zwenkt naar zuid Duitsland. In de tweede helft van het week trekt hoogtelaag langzaam verder naar NW Duitsland om vervolgens van de kaarten te verdwijnen.

ECMWF (EC00) 500hPa woensdag 28 mei met hoogtelaag west Frankrijk


GFS (in lijn met EC): ook op 250hPa is het hoogtelaag met een zuidelijk georiënteerde jet (PJ) mooi te traceren


Dit betekent dat het weerbeeld in grote delen van west Europa door het hoogtelaag en in combinatie bodemlaag vooral convectief (neerslag, buien) bepaald zal worden en wij te maken krijgen met een meest anti-cyclonaal stromingspatroon. De temperaturen (Tx )zullen daarbij meest rond of net iets onder de 20 graden komen te liggen. Ook de andere voor ons relevante weermodellen komen met soortgelijke oplossingen waarbij vooral naar het noorden van de Benelux toe het anti-cyclonale (oost) stromingspatroon dominant is. 

Neerslag adhv het ECMWF (EC00) cumulatief tot vrijdag volgende week


Weatherman

Tot nu toe geen zon gezien, heel sporadisch een straaltje maar voor de rest, grijs weer.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jasneker

Paar buitjes zonder onweer, wel zon daartussen, ruim 20 graden geweest, begint net wat af te koelen, weinig wind, prima voor achter huis te zitten.
Alleen een keer onweer gehad deze week, voor de rest trekt het allemaal om ons heen net als vandaag....

lander20

johan/marsel hoe zien julie de onweerskansen voor maandag? gfs komt met flink convectief neerslag signaal!
srh 100-150 max
licht/matige cape
theta e 46

Powered by EzPortal