Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 291893 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

MSB

Citaat van: Weatherman op za 25 jan 2014 - 10:01
Een week vooruit kijken doe ik al niet meer, het leid toch elke keer tot teleurstelling.
dat is de afgelopen weken wel gebleken, telkens sneeuw op de kaarten en elke keer kwam de kou niet.
Ben bang dat we voor hier een sneeuwloze winter krijgen.

Daar heb je gelijk in , maar ik geef de hoop niet op, en een cadeautje is altijd een verrassing, kan positief zijn, maar ook niet leuk, we gaan het meemaken  8)
Lang leven de winter

Marsel

Citaat van: glenn op za 25 jan 2014 - 01:30
Wordt de kans op sneeuwval in het zuiden nu grote doordat het warmtefront als het ware verdwijnt?
Nee, in andere situaties kan het occluderen van een frontensysteem inderdaad wel verschil maken omdat de meest warme lucht op hoogte dan richting het zuiden wordt 'geknepen'.
Maar dat is vanavond niet zozeer van toepassing omdat er voor de frontale zone uit voor het overgrote deel van de Benelux (op het ENE na) überhaupt geen serieuze kou aanwezig is. Het freezing level blijft dan dus ondanks het occluderen voor, tijdens en na passage van de frontale zone te hoog liggen voor droge sneeuwval.

In het NE van Nederland zijn uiteraard andere processen aan de gang tegen die tijd en valt vanavond enkele uren (natte) sneeuw. Ook in hoog België gaat tijdelijk sneeuw vallen.

Overigens, initieel zijn vandaag het WF en KF nog heel aardig te onderscheiden maar het occluderen gaat in hoog tempo z'n beslag krijgen.


jonkheer

Temperatuur gaat in Leeuwarden toch wel snel omhoog. Nog maar - 0,4 graden.

Marsel

Kwakkelig weer de komende dagen waarbij het NE blijvend ietsjes kouder is dan de rest van de Benelux.

Halverwege volgende week dan wel op iets uitgebreidere schaal (tijdelijk) kouder met waarschijnlijk een paar vorstige (ijs)dagen.
Zowel EC als GFS laten het beeld met een duikende depressie tegen die tijd nog steeds redelijk consistent zien.
Echter, zoals eerder aangegeven, is de meest extreme kou dan verder richting het oosten teruggedrongen en zal een aflandige stroming ons niet meteen de diepvries in brengen.

DSDLimburg

mooie satelliet foto, op foto 2 kun je heel mooi de sneeuw op de bergen zien liggen.
seizoen 2018/2019

Remy

*sneeuwschuiver uit het vet halen* En diesel tanken. Oh en mijn bivakmuts effe opzetten want het is stervenskoud hier buiten :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Sven

Citaat van: Remy op za 25 jan 2014 - 10:49
*sneeuwschuiver uit het vet halen* En diesel tanken. Oh en mijn bivakmuts effe opzetten want het is stervenskoud hier buiten :)

Lol geen t-shirt, als vervend winterfreak zou dat toch wel voor de hand liggen :P kou in het kwadraat :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

wimbaens

Citaat van: Joep op za 25 jan 2014 - 10:02
UKMO is positief voor winterweer

Alleen jammer dat ze het elke dag één dag opschuiven. Zou wel mooi zijn voor de zomer.

Bacci

Nou het kan niet slechter, de sneeuw voor morgen is ook verdwenen. Pluim op lange termijn is ook niet overtuigend, vast even kouder met daarna opnieuw oplopende temperaturen.

Remy

Citaat van: Sven op za 25 jan 2014 - 10:55
Lol geen t-shirt, als vervend winterfreak zou dat toch wel voor de hand liggen :P kou in het kwadraat :)
Binnen loop ik in T-shirt (een blauwe nu van een lanparty heel lang geleden,omdat ik veel lans gezien heb heb ik voor mijn leven een voorraad :)
Doe wel effe een jas aan als ik naar buiten ga :)

Bdw dat je mij vervelend winterfreak noemt! Dat is een stukje erkenning :D Misschien is winter Trol een betere omschrijving,want ik post heel graag koude foto's om mensen jaloers te maken :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

winter

Pluimen zowel GFS als ECMWF beduidend minder dan de afgelopen dagen. Wederom uitstel van kou? Wordt niks verwacht geen sneeuw in zuiden hier in Nederland jammer.
Hopelijk komen er misschien meer gifjes met SNEEUW  >:(!

Kan iemand het verschil uitleggen met vorig jaar, vorig jaar super vaak (veel) sneeuw en toen waren het ook gewoon storingen.

simonelgersma


Kan iemand het verschil uitleggen met vorig jaar, vorig jaar super vaak (veel) sneeuw en toen waren het ook gewoon storingen.
[/quote]

In dit geval is de koers van het laag bepalend.

winter

Nieuwe GFS 06 uur run ERG SLECHT VOOR VANAVOND! Kans op  droge sneeuw in het noorden erg geslonken!
Dramatisch om te zeggen wel goed verbeterd voor dinsdag tot met vrijdag heel NED + BEL in de winter

Shadow112

ZATERDAG 25 JANUARI 2014
++ ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT  VOOR ONWEER ++

Actueel sleept een frontolyserende storing over de Lage Landen. Intussen nadert vanuit het westen een volgende storing. Dit systeem is deels baroklien en vooral in de hoogte goed te herkennen aan een scherpe en snel bewegende 500 hPa trog, en is terug te brengen naar een comma. Meer nog, het systeem doet sterk denken aan CAD, met de bijhorende zeer hoge PVA voor de trog uit en sterke advectie van koude lucht achter de trog. Bovendien is er sprake van een sterke jetstreak met de trog ingebed in de linker uitgang van de op het uiteinde cyclonaal gekromde jetstreak.

Lees verder

Ramon Oost

Citaat van: winter op za 25 jan 2014 - 11:25
Nieuwe GFS 06 uur run ERG SLECHT VOOR VANAVOND! Kans op  droge sneeuw in het noorden erg geslonken!

Dat valt ook wel weer mee hoor. Zie afbeelding hieronder. Lagedrukgebied snoert zich van de trog af en trekt net als in de voorgaande berekeningen met de kern over Flevoland/Friesland zuidoostwaarts. De kans grootste kans op droge sneeuw in Groningen, Drenthe en oost Friesland. Elders ten oost van de lijn Harlingen - Doetinchem natte sneeuw mogelijk.

GFS06

simonelgersma

Zijn er vanavond eigenlijk nog verassingen mogelijk in positieve winterse zin??? De modellen zijn vrij unaniem in de koers van het lagedrukgebied. Echter een paar weken geleden waren de modellen het ook unaniem eens over winterweer en we weten allemaal hoe dat afgelopen is.... ;) :'(

winter

Citaat van: simonelgersma op za 25 jan 2014 - 11:37
Zijn er vanavond eigenlijk nog verassingen mogelijk in positieve winterse zin??? De modellen zijn vrij unaniem in de koers van het lagedrukgebied. Echter een paar weken geleden waren de modellen het ook unaniem eens over winterweer en we weten allemaal hoe dat afgelopen is.... ;) :'(

Niet teveel van verwachten, dan krijgen we misschien het onverwachte :P

glenn

Hetgene wat mij opvalt is dat de modellen het deze winter zeer moeilijk hebben met snel duidelijkheid te vinden over aankomende depressies , lagedrukgebieden , hogedrukgebieden , ....
Nu zien we dit vooral bij GFS die eerst vanmorgen voor geheel België en Nederland een mooi pak sneeuw liet zien waar nu in de berekingen weer niets van terug te vinden is op minder dan 1 week vooruit zal er in het ensemble een enorme spreiding te zien zijn wat eigenlijk toch wel opvallend is dat de modellen het nu al moeilijk hebben om het weer op een termijn van 5 of 6 dagen te voorspellen hebben .
Verassingen blijven dus altijd mogelijk !

Romigo

Citaat van: Bacci op za 25 jan 2014 - 10:59
Nou het kan niet slechter, de sneeuw voor morgen is ook verdwenen. Pluim op lange termijn is ook niet overtuigend, vast even kouder met daarna opnieuw oplopende temperaturen.

Het is gewoon kwakkelen, "Bacci".  :-\ Het is wachten en hopen, dat februari nog iets onderuit de la haalt qua kou.  ;)

winter

Johann/Jan/Moderators

Verwachten jullie misschien nog een SSW? Want, als ik kijk geeft GFS nu al 2 weken aan dat er eind Januari zich in de stratosfeer een redelijke opwarming plaatsvindt. Alvast bedankt!

Powered by EzPortal