Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 288375 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Jasneker

-6 Gevoels temperatuur klinkt mooi, maar voorlopig staat de thermometer op - 1.2 C onder nul.
Sneek zit als ik Ramon kan volgen, op de "kwakkelsneeuw"zone, dus we zien wel wat er komt.
Voor de rest ben ik zover dat alles wat er valt is meegenomen ;)
Niet zo negatief, voorlopig vriest het hier.

Ramon Oost

Citaat van: Marsel op vr 24 jan 2014 - 23:10
Yup, kort en netjes zonder veel poespas.

Als kritische luchtvaartmeteoroloog mag ik hopelijk wel een puntje van opbouwende kritiek meegeven;  het occlusiepunt ligt verder zuidelijk op het tijdstip van de getoonde kaart. Uiteindelijk zo zuidelijk dat het systeem al occluderend/geoccludeerd passeert. Zie theta-e/-w patroon.
Verder thumbs up Ramon!

Ik zag het net inderdaad toen ik de kaarten nog eens even doorkeek, zal als ik tijd heb de kaart nog even aanpassen. Bedankt voor je compliment! :)

winter

Citaat van: Ramon Oost op vr 24 jan 2014 - 23:30
Ik zag het net inderdaad toen ik de kaarten nog eens even doorkeek, zal als ik tijd heb de kaart nog even aanpassen. Bedankt voor je compliment! :)

In het Nederlands graag wat Marsel uitlegde. Alvast bedankt!

matroesjka-world

Citaat van: Jasneker op vr 24 jan 2014 - 23:28
-6 Gevoels temperatuur klinkt mooi, maar voorlopig staat de thermometer op - 1.2 C onder nul.
Sneek zit als ik Ramon kan volgen, op de "kwakkelsneeuw"zone, dus we zien wel wat er komt.
Voor de rest ben ik zover dat alles wat er valt is meegenomen ;)
Niet zo negatief, voorlopig vriest het hier.

Heerenveen valt ook buiten de prijzen helaas, maar ik heb nog steeds hoop !! :D
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Ramon Oost

Citaat van: winter op vr 24 jan 2014 - 22:57
Ramon mooie beschouwing!
Vraagje wat gaat het neerslaggebied doen dat er nu aankomt ongeveer nu helemaal in het oosten van GB is redelijk groot?

Die neerslag trekt de komende uren langzaam naar het westen. In de ochtend trekt deze geleidelijk in activiteit afnemend richting het noordoosten van het land. Op dit front is in het binnenland eerst ook nog kans op natte sneeuw. Na deze neerslag is het wachten op het lagedrukgebied die voor de volgende neerslag zorgt.

gilleeesss

Citaat van: glenn op vr 24 jan 2014 - 23:20
Morgen lijkt het voor het Noorden van Nederland een leuke avond te worden met daar mogelijk 5 tot 10 cm sneeuw.
Nu de Zuiderlingen van Nederland mogen zeker de moed niet verliezen al is dit zeer moeilijk .
Dinsdag zakt een lagedrukgebied af richting de lage landen en vormt zich een randdepressie aan dit lagedrukgebied en dit snoert af boven Noord Frankrijk momenteel wordt het nog niet zuidelijk genoeg gebracht om overal veel sneeuw te bezorgen maar het is nog 5 dagen ver ! Benieuwd hoe dit gaat aflopen ook verder in de week potentieel kansen genoeg op sneeuwval in Vlaanderen en Zuid Nederland !


is dit niet dat de neerslag net niet belgie raakt deze depressie (als ik gfs neerslag bkijke?)

glenn

Citaat van: gilleeesss op vr 24 jan 2014 - 23:35
is dit niet dat de neerslag net niet belgie raakt deze depressie (als ik gfs neerslag bkijke?)

Inderdaad daarom momenteel raakt de neerslag woensdag Noord Belgie net niet maar vrijdag ziet er ook nu weer opnieuw sneeuwrijkuit het is afwachten wat de volgende dagen deze depressie zal gaan doen .

glenn

Even een vraagje ?

Kan je op wetterzentrale ook de leden van het ensemble van gfs volgen ? heeft iemand hier dan een linkje van want momenteel kan ik ze alleen bekijken via meteociel ieder lid apart ???

Dennis

GEM (Canadees) model voorziet 9 uur lang sneeuwval kans in NO NL (18 zaterdag-3 uur zondagochtend) ; KNMI zelfs 11 uur in totaal

DSDLimburg

Citaat van: glenn op vr 24 jan 2014 - 23:49
Even een vraagje ?

Kan je op wetterzentrale ook de leden van het ensemble van gfs volgen ? heeft iemand hier dan een linkje van want momenteel kan ik ze alleen bekijken via meteociel ieder lid apart ???
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavnmgeur.html
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavnmgeur.html
Die onderste kaart is voor noordoost.
seizoen 2018/2019

Ramon Oost

Citaat van: Marsel op vr 24 jan 2014 - 23:10
Yup, kort en netjes zonder veel poespas.

Als kritische luchtvaartmeteoroloog mag ik hopelijk wel een puntje van opbouwende kritiek meegeven;  het occlusiepunt ligt verder zuidelijk op het tijdstip van de getoonde kaart. Uiteindelijk zo zuidelijk dat het systeem al occluderend/geoccludeerd passeert. Zie theta-e/-w patroon.
Verder thumbs up Ramon!

Citaat van: Ramon Oost op vr 24 jan 2014 - 23:30
Ik zag het net inderdaad toen ik de kaarten nog eens even doorkeek, zal als ik tijd heb de kaart nog even aanpassen. Bedankt voor je compliment! :)

Inmiddels aangepast. Front al volledig geoccludeerd tot buiten de landgrenzen. Ook bij aankomst van de neerslag is het front ook al zo goed als geoccludeerd. Inderdaad mooi te zien op de ThetaE kaarten van o.a. het GFS. De warme sector achter het warmtefront slikt in op nadering nadering koufront waarna het systeem occludeerd.


Henk1976

Nu zeer lichte sneeuwval in Assen. Temperatuur actueel: -2,7 gr.  Leuk!

Bacci

Ik hoop op een verassing net als 25 november 2005, toen plotseling sneeuwval. Er nadert nu echt een groot neerslaggebied, lekker nowcasten morgenochtend. Hoe zit het met eventuele neerslagafkoeling?
Vorst is zo dichtbij hier, nog 10 km kom op!

Henk1976

Lijkt mij dat er toch ook flink wat neerslagafkoeling gaat plaatsvinden. Meer sneeuw dan nu wordt berekend. Laten we het hopen voor de rest van Nederland.

gilleeesss

kan nog gevaarlijk worden, ookal is het net geen vorst, misschien ruitjes krabben van de auto's morgenochtend?

1ste plaatje = neerslag over west vlaanderen.
2de plaatje  = Temperatuur van het aangeduide plaatsje in west vlaanderen (zwart stipje) Tact + grastemp. (kan misschien nog wat oplopen in temp als de neerslag aankomt, omdat het nog 45min later is)


RicardoDimm

Enschede lijkt net buiten de boot te vallen :(

glenn

Citaat van: Ramon Oost op za 25 jan 2014 - 00:05
Inmiddels aangepast. Front al volledig geoccludeerd tot buiten de landgrenzen. Ook bij aankomst van de neerslag is het front ook al zo goed als geoccludeerd. Inderdaad mooi te zien op de ThetaE kaarten van o.a. het GFS. De warme sector achter het warmtefront slikt in op nadering nadering koufront waarna het systeem occludeerd.

Wordt de kans op sneeuwval in het zuiden nu grote doordat het warmtefront als het ware verdwijnt?

stratocumulus

Wat een leuke, interessante meteorologische situatie staat er het komend weekeinde en de komende week op de kaarten.  :D

Hou er wel rekening mee dat er bij sneeuwsituaties altijd wel verrassingen zijn. Deze situaties zijn nu eenmaal moeilijk in te schatten en worden vaak pas op het laatste moment echt duidelijk. Vraag dan ook aub nu geen details, die zijn nu eenmaal niet te geven.

Ramon, dank voor het duidelijke stuk over de aankomende situatie :):)

stratocumulus

Citaat van: glenn op za 25 jan 2014 - 01:30
Wordt de kans op sneeuwval in het zuiden nu grote doordat het warmtefront als het ware verdwijnt?

Mijn (leek) gevoel zegt van niet, of het moet door neerslagafkoeling komen. Aan de grond verdwijnt het front door het occluderen, maar hogerop blijft er warmere lucht aanwezig. Deze wordt opgetild door de achteroplopende koelere lucht, maar blijft op hoogte wel aanwezig. Echter, verassingen blijven mogelijk :)

Tevens loopt er door de wind van zee onderin zachte lucht het land op.

gilleeesss

Citaat van: glenn op vr 24 jan 2014 - 23:37
Inderdaad daarom momenteel raakt de neerslag woensdag Noord Belgie net niet maar vrijdag ziet er ook nu weer opnieuw sneeuwrijkuit het is afwachten wat de volgende dagen deze depressie zal gaan doen .

Ik bedoel eerder dat het net vlaanderen, zelf belgie niet aanraakt :( (kan uiteraard nog veranderne, maar de meeste neerslag zit meestal aan de (noord)oost zijde

Powered by EzPortal