Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 295461 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: Joep op zo 19 jan 2014 - 21:36
Kan nog alle kanten op

Yes! Oper is warme uitbijter! Benieuwd naar 15-daagse

Bacci

Oper duidelijk aan de warme kant, en dat is al een tijdje zo (hopelijk geen slecht teken), wordt tijd dat die bij gaat draaien.

Blizzard

De eerste vrij koude en ook stabiele week van deze winter....
Want daar ga ik ondanks alle onzekerheid in de Uitvoer steeds meer van uit.
Onzekerheid is er eigenlijk binnen alle termijnen van de komende periode. Verschillen binnen de modellen maar ook weinig eenduidigheid tussen de verschillende runs.
Grofweg kun je zeggen dat GFS de komende dagen nog steeds westelijke lagedrukinvloed laat voorkomen, en hierdoor ook slechts een uiterst geleidelijke en weinig indrukwekkende afkoeling. Voor eind deze week en daarna zijn de verschillen binnen het GFS ens enorm en lijkt er op basis van het gemiddelde weer sprake van een geleidelijke afkoeling de laatste runs.
Voor de korte termijn staan de Amerikanen echter steeds eenzamer want bij EC oper, UKMO en Offenbach lijkt duidelijk dat er komende 72 uur toch een geleidelijke stabilisering door noordoostelijke hogedruk gaat plaatsvinden. Hierdoor gaat de stroming vanaf morgen steeds meer en ook overal in het land naar oostelijke richting en stroomt de koudere en ook stabielere/drogere lucht in.

Dat de situatie complex en ook weinig voorspelbaar is en wellicht kan leiden tot nog koudere oplossingen, werd ook vandaag duidelijk. In ons land zag de instroom van koudere lucht in het uiterste noordoosten al fraai waar de temperatuur vanmiddag tegen de dagelijkse gang in vrij stabiel rond de 5 C bleef. Ook het veel minder ver noordwaarts trekken van de occlusie die op dit moment boven ons land ligt is een voorbeeld hiervan. Gisteren nog was de inschatting dat het systeem tot het noorden zou komen, de meest noordelijke positie is echter onder de grote Rivieren. Ook bij onze oosterburen bleek een en ander, de verwachting was dat daar de maxima in het noordoosten nog tot +3 zou oplopen, het bleef echter daar iets onder het vriespunt. Uitstaande verwachting voor komende nacht is -2 in het noordoosten, dit terwijl het in het uiterste noordoosten al -3 C is.

Voorlopig denk ik aan het volgende.

Morgen nog overwegend bewolkt, kleine kans op wat regen in het westen en natte sneeuw in het noordoosten, met Tmin 0-5 C, van NO naar ZW. Morgen Tmax 2-7 C.
Dinsdag weinig verandering.
Woensdag/donderdag/vrijdag: droog, wolkenvelden maar ook af en toe zon, Tmin 0/-5 en Tmax -1/+2 C.

Tendens volgend weekend: aanval zachte lucht, gevoed door diepe lagedruk en flink Azorenhoog. Tegelijkertijd zich versterkende hogedruk ten noorden en noordoosten. Kans op intredende zonaliteit met verzachting versus aanscherping kou is 50-50.

Het gaat in ieder geval zeer interessant worden komende week....

Mvg, Ronald

winter

Citaat van: Energizer85 op zo 19 jan 2014 - 21:39
Zaterdag wordt een spannende dag zo te zien, kantelpunt zowel positief als negatief...

Zondag en maandag spannend volgens JMA duikende storingen. Op zondag de eerste --> Sneew. Maandag --> Mega sneeuwdump! :P

Joep

Citaat van: Weerfreak op zo 19 jan 2014 - 21:36
10-daagse pluim ;) :)

Edit: excuses, Joep was 1 seconde eerder  ;D :o

;D

De eerste vrij koude en ook stabiele week van deze winter....

Want daar ga ik ondanks alle onzekerheid in de Uitvoer steeds meer van uit.
Onzekerheid is er eigenlijk binnen alle termijnen van de komende periode. Verschillen binnen de modellen maar ook weinig eenduidigheid tussen de verschillende runs.
Grofweg kun je zeggen dat GFS de komende dagen nog steeds westelijke lagedrukinvloed laat voorkomen, en hierdoor ook slechts een uiterst geleidelijke en weinig indrukwekkende afkoeling. Voor eind deze week en daarna zijn de verschillen binnen het GFS ens enorm en lijkt er op basis van het gemiddelde weer sprake van een geleidelijke afkoeling de laatste runs.
Voor de korte termijn staan de Amerikanen echter steeds eenzamer want bij EC oper, UKMO en Offenbach lijkt duidelijk dat er komende 72 uur toch een geleidelijke stabilisering door noordoostelijke hogedruk gaat plaatsvinden. Hierdoor gaat de stroming vanaf morgen steeds meer en ook overal in het land naar oostelijke richting en stroomt de koudere en ook stabielere/drogere lucht in.

Dat de situatie complex en ook weinig voorspelbaar is en wellicht kan leiden tot nog koudere oplossingen, werd ook vandaag duidelijk. In ons land zag de instroom van koudere lucht in het uiterste noordoosten al fraai waar de temperatuur vanmiddag tegen de dagelijkse gang in vrij stabiel rond de 5 C bleef. Ook het veel minder ver noordwaarts trekken van de occlusie die op dit moment boven ons land ligt is een voorbeeld hiervan. Gisteren nog was de inschatting dat het systeem tot het noorden zou komen, de meest noordelijke positie is echter onder de grote Rivieren. Ook bij onze oosterburen bleek een en ander, de verwachting was dat daar de maxima in het noordoosten nog tot +3 zou oplopen, het bleef echter daar iets onder het vriespunt. Uitstaande verwachting voor komende nacht is -2 in het noordoosten, dit terwijl het in het uiterste noordoosten al -3 C is.

Voorlopig denk ik aan het volgende.

Morgen nog overwegend bewolkt, kleine kans op wat regen in het westen en natte sneeuw in het noordoosten, met Tmin 0-5 C, van NO naar ZW. Morgen Tmax 2-7 C.
Dinsdag weinig verandering.
Woensdag/donderdag/vrijdag: droog, wolkenvelden maar ook af en toe zon, Tmin 0/-5 en Tmax -1/+2 C.

Tendens volgend weekend: aanval zachte lucht, gevoed door diepe lagedruk en flink Azorenhoog. Tegelijkertijd zich versterkende hogedruk ten noorden en noordoosten. Kans op intredende zonaliteit met verzachting versus aanscherping kou is 50-50.

Het gaat in ieder geval zeer interessant worden komende week....
Mvg, Ronald de Wildt



gilleeesss

Goeie pluim, nog steeds die 2 kanten dat het opkan. IK hoop wel dat ze snel naar onder duiken die andere leden. Maar kan omgekeerd ook. Maarja goed..

TaL

Citaat van: gilleeesss op zo 19 jan 2014 - 21:50
Goeie pluim, nog steeds die 2 kanten dat het opkan. IK hoop wel dat ze snel naar onder duiken die andere leden. Maar kan omgekeerd ook. Maarja goed..

Tja, als het de trend volgt van deze winter zullen de warme wel winnen. Maar het weer wordt altijd wel gecompenseerd dus hoe dan ook krijgen we nog koudere perioden. Alleen moeten ze nu rap komen, want ik wil ze niet in de lente / zomer krijgen ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

DSDLimburg

pluim noordoost, midden en zuidoost.
seizoen 2018/2019

winter

PRACHTIGE PLUIM tegen mijn gevoel in! Oper lijkt toch warme uitbijter.
Lijkt wel een 2 deling aan te komen in Nederland met vooral de gebieden boven de rivieren denk ik een mooie week als het zo blijft doorgaan!

TaL

Mijn woonplaats lekker koud nu, hoezo alleen NO Nederland héhé  :P
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Sven

Citaat van: winter op zo 19 jan 2014 - 21:53
PRACHTIGE PLUIM tegen mijn gevoel in! Oper lijkt toch warme uitbijter.
Lijkt wel een 2 deling aan te komen in Nederland met vooral de gebieden boven de rivieren denk ik een mooie week als het zo blijft doorgaan!

Houden zo, laat noord maar koud blijven, en zuid warm :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

PatrickM

Voor het noordoosten een prima pluim, maar helaas woont niet iedereen in het noordoosten.. :-X

winter

Citaat van: Sven op zo 19 jan 2014 - 21:55
Houden zo, laat noord maar koud blijven, en zuid warm :)
Hopelijk dan meteen 20 graden anders wil ik tenminste ook meegenieten met het noorden

DSDLimburg

TaL :
Mijn woonplaats lekker koud nu, hoezo alleen NO Nederland héhé  :P
[/quote]
midden was er nog niet maar nu wel :P
seizoen 2018/2019

Sven

Citaat van: winter op zo 19 jan 2014 - 21:57
Hopelijk dan meteen 20 graden anders wil ik tenminste ook meegenieten met het noorden

Haha daar zullen we helaas nog even op moeten wachten :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

gilleeesss

Citaat van: DSDLimburg op zo 19 jan 2014 - 21:53
pluim noordoost, midden.

noordoost lijkt vrijdag ijsdag te gaan krijgen :) jammer dat het hier in het westen nog niets word. :( maar wel leuk dat de winter eindelijk eens in stukj benelux komt

DSDLimburg

Citaat van: gilleeesss op zo 19 jan 2014 - 22:01
noordoost lijkt vrijdag ijsdag te gaan krijgen :) jammer dat het hier in het westen nog niets word. :( maar wel leuk dat de winter eindelijk eens in stukj benelux komt
sorry dat klopte even niet, moet een bril gaan aanschaffen, maar zuid heeft wel minder spreiding?
seizoen 2018/2019

gilleeesss

Citaat van: TaL op zo 19 jan 2014 - 21:54
Mijn woonplaats lekker koud nu, hoezo alleen NO Nederland héhé  :P

hier ook 2°C in zuiden van west vlaanderen. Maarja, wacht maar tot na dinsdag :) zul je de verschillen jammer gnoeg wel zien

Bacci

Sneeuwkansen a.s zaterdag weer toegenomen


Joep

Update KNMI:

Verschillen zitten vooral in de intensiteit, maar ook een beetje in de timing en positionering. Modellen suggereren enigszins activerende neerslag op het front op maandag, maar vooral ten zuiden van ons land. Ook het noordoosten kan maandagnacht en maandag overdag mogelijk wat lichte neerslag krijgen, dit moet dan voornamelijk coalescentie zijn. De nieuwe HiRLAM run laat dit echter in... veel mindere mate zien. Er is daar dan wel beduidend koudere lucht binnen gelekt, neerslag kan in de vorm van wat lichte onderkoelde motregen vallen en misschien motsneeuw, maar de modellen hebben dit nu uitgesteld tot de nacht naar dinsdag. NESO in zowel Harmonie als in HiRLAM geeft er een zwak IJzel signaal vanaf de nacht naar dinsdag. Ook is er daar dan kans op wat lichte sneeuw. Op basis van de progtemps van HiRLAM en Harmonie is dit mogelijk, maar de hoeveelheden zijn zeer beperkt. De eventuele neerslag valt op een warme ondergrond (geen uitstraling), dus gladheidskansen zijn klein.

KNMI/D de Wild

Powered by EzPortal