Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 295496 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

grizzrh

Citaat van: Bacci op do 16 jan 2014 - 13:06
Serieus, hoelang moeten we blijven staren naar een gemiddelde van 5 graden. GFS geeft nog steeds kouder weer t/m dinsdag en daarna weer dramatisch. Elke keer, elke dag weer hetzelfde.

Vanavond kicked ie pas in  :P
Doenrade, Limburg

Weerfreak 1337

Citaat van: winter op do 16 jan 2014 - 10:30
GFS ook een stuk beter op middenlange termijn  :D . Hele pluim gemiddeld 2 graden kouder! Richting normaal met af en toe temp eronder dus begint er steeds beter op te lijken. Kon me herinneren dat we vorig jaar ook een mooie winter hadden maar ja die begin ook heel laat en eindigde pas in 2de/3de week MAART !


Ik zal het nog iets sterker maken, eind mei werd er in Flevoland nog natte sneeuw gespot :)
Ik hoop zelf dat dit jaar de winter eindigt wanneer hij zou moeten eindigen. Het word weer eens tijd voor een echte ouderwetse zomer ipv al dat geneuzel de afgelopen jaren (met uitzondering van vorig jaar juli, augustus en september).
Neemt niet weg dat ik nog wel een paar weekjes winter wil, even die frisse vorstlucht met een laagje sneeuw en een lekker zonnetje is nooit verkeerd :).
Wel een voordeel van deze winter is dat de zee nog best warm is :D Scheelt weer voor de kustbewoners in de lente... :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Reutel

NAO blijft positief. Steeds. Maar. Weer.


bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

DSDLimburg

Als je het laatste kaartje bekijkt van GFS Hémisphère Nord 1feb en dan deze CFS v2 mars 2014. je zou toch zeggen er zit toch nog iets aan te komen. We houden hoop ;D
seizoen 2018/2019

Shadow112

Overgrote meerderheid pluim boven 0 C.

Daarmee/daardoor een pos NAO

Ook ik heb super zin aan sneeuw kou en ijs, maar hoe er nu steeds aan kleine strohalmpjes wordt vastgeklampt begint een beetje zielig te worden. Winter zit er helaas gewoon niet in op de middel lange termijn.

Ook dat hoort bij het klimaat in ons kikkerlandje. Helaas maar waar.

Hansle

Kwam dit kaartje gisteren nog tegen, is de maandverwachting voor februari van wheater centre.

Jan van Ooijen

Citaat van: Shadow112 op do 16 jan 2014 - 14:47


Ook ik heb super zin aan sneeuw kou en ijs, maar hoe er nu steeds aan kleine strohalmpjes wordt vastgeklampt begint een beetje zielig te worden. Winter zit er helaas gewoon niet in op de middel lange termijn.



Ik denk dat je even de kaarten moet gaan bekijken en dan met name de EC run, winter is dichterbij dan je denkt ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sven

Citaat van: Hansle op do 16 jan 2014 - 15:09
Kwam dit kaartje gisteren nog tegen, is de maandverwachting voor februari van wheater centre.

Staar je niet blind op die onzin kaarten, ik wil je er ook wel één laten zien welke voor te warm gaat. Die meuk zegt niks.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jan van Ooijen

Citaat van: Sven op do 16 jan 2014 - 15:18
Staar je niet blind op die onzin kaarten, ik wil je er ook wel één laten zien welke voor te warm gaat. Die meuk zegt niks.

Gezien de drukverdelingen die nu aanwezig zijn kan het erg goed kloppen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

NIEUWE GFS PLUIM --> WINTER!!!!!!!! 40% van de pluim zit onder het gemiddelde met de CONTROl erbij. Nu zo door gaan en hopelijk verbeteringen en we zitten volgende week in de winter  :D

Sven

Citaat van: Jan van Ooijen op do 16 jan 2014 - 15:21
Gezien de drukverdelingen die nu aanwezig zijn kan het erg goed kloppen

Ik hoop het voor jullie winterliefhebbers, maar ook in de zomer raken ze kant nog wal. Ik laat me verassen :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Energizer85

Citaat van: winter op do 16 jan 2014 - 15:22
NIEUWE GFS PLUIM --> WINTER!!!!!!!!

Tis alleen de oper he... Maar ok die ziet er wel aardig uit... Maar tis een koude uitbijter...


Weatherman

Wat een weertje voor op de fiets, het heeft hier geplensd zeg. was toch goed nat tot in mijn schoenen. Had gelukkig wel mijn regenpak ook aan.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Johann

Sneeuw duveltje uit doosje

Tot dusver zit deze winter alles tegen wat maar tegen kan zitten (Murphy op zijn best) en je zou al bijna geen uitspraken meer durven te doen over het verdere verloop en al helmaal niet wanneer het gaat om winterse opties. (hoe vaak heeft de atmosfeer ons tot dato al niet in het ooitje genomen en hoe diep is ons vertrouwen gezonken ?)  Maar flinke jongens (en meisjes) als wij zijn blijven we volhouden en positief denken. :D

Waarom dan ook niet eens de zeer interessante situatie bespreken waarmee we al enige tijd te maken hebben. Eigenlijk een klassieke winterse setting ware het niet dat de puzzelstukjes net niet goed voor ons vallen om zo de winterse prent rond te krijgen. Ik heb dat vanmorgen in het Alpenweer ook al aangekaart en wil dat gemakshalve even aanhalen. (Hele Alpenweer bericht zie << http://bit.ly/oTej35 >> )

==

Langere termijn
Tja, en dan de vraag of het überhaupt nog wat gaat worden met de winter in West Europa. Ik wil hier, ofschoon buiten het kader van het Alpenweer toch even dieper op ingaan. Zoals ik al schreef zien we op de weerkaarten eigenlijk een heel fraaie en ook winterse setting. Helaas vallen de puzzelstukjes nog steeds net verkeerd of beter gezegd passen niet om de winterse puzzel compleet te maken. Steeds weer die vervelende  fout lopende golf (straalstroom) met  zuidwestelijke hoogtestroming boven west en midden Europa en steeds weer die kou die zo dichtbij zit maar niet vanuit het noordoosten of oosten kan gaan binnenstromen. Toch voorzie ik voor volgende week ontwikkelingen die een overgang naar een kouder en winters weertype kunnen gaan inleiden. Cruciaal ook nu weer de precieze koers van het tweede laag rond het midden van de week. Mocht dit gunstig gaan verlopen (zuidelijke koers) dan zou dit laag als trekpaard kunnen gaan dienen voor koudere lucht en  alsnog een blokkade in de steigers gaan zetten. Nog interessanter in het verdere verloop zijn de ontwikkelingen die zich afspelen in de omgeving van Canada en Groenland. Ook hier zien we signalen (afkoppelen koude pool richting IJsland -Scandinavië, zie kaart hieronder ) die op de langere termijn een overgang naar koud winterweer kunnen gaan inleiden. Hoe dan ook, volgende week wordt heel interessant en wellicht stevenen we eindelijk op een veel koudere winterse fase af.

==

Sneeuwlaag ?

Laten we eens dat laagje wat woensdag -donderdag de Benelux gaat aandoen eens wat nader bekijken. Woensdag ligt dit (hoogte)laagje boven het zuiden van het Verenigde Koninkrijk en zal donderdag met zijn kern over de Benelux gaan koersen. In eerste instantie zal in het voorveld van dit laag met een zuidwestelijke stroming zachte lucht worden aangevoerd.

EC00 situatie laag woensdag


In de loop van de woensdag op donderdag gaat de stroming via de ZO de NO tot O hoek opzoeken en daarmee kan koudere lucht in de onderste atmosfeer gaan binnenstromen terwijl in eerste instantie in de hoogte nog zachtere lucht vanuit het zuidoosten binnenstoomt. Geleidelijk wordt naar de vrijdag toe echter steeds koudere lucht aangevoerd.

EC00 Laag donderdag


EC00 wind donderdag


Vooralsnog berekenen de modellen nog geen winterse neerslag maar het behoeft maar heel weinig verandering of we krijgen wel degelijk te maken met een winters weerbeeld. Immers, de koudere lucht zit ook dan nog steeds heel dichtbij en het gaat allemaal kiele-kiele worden. Dit soort situatie hebben in het verleden nogal eens voor verrassingen gezorgd en ik ben van mening dat dat ook nu wel weer eens zou kunnen gaan gebeuren. Het zou me dan ook helemaal niet verbazen wanneer er in Nederland donderdag gewoon sneeuw gaat vallen die ook nog eens blijft liggen en we daarna of linksom of rechtsom naar een veel kouder winters weertype gaan evolueren.


EC00 Theta-E's donderdag, kou zit akelig dichtbij



EC00 neerslag sneeuwaandeel 24 uur woensdag


In ieder geval iets om nauwlettend te vervolgen en daarbij hopen dat deze rare winter ons nu ook eens gaat verrassen maar dan in "positieve" zin des woord! Hoe dan ook de komende dagen goed deze interessante ontwikkelingen in de gaten houden en allemaal duimen dat het gaat lukken met sneeuw en kou ...........!  :P

Wordt vervolgd



gilleeesss

Citaat van: Hansle op do 16 jan 2014 - 15:09
Kwam dit kaartje gisteren nog tegen, is de maandverwachting voor februari van wheater centre.

dit zou de winter toch nog goed maken :)

& intresant stuk johan! Ik hoop dat het nog intressante rkomt (a)

Shadow112

Citaat van: Jan van Ooijen op do 16 jan 2014 - 15:15
Ik denk dat je even de kaarten moet gaan bekijken en dan met name de EC run, winter is dichterbij dan je denkt ;)

We gaan het zien Jan ;) . Het is allemaal erg "tricky" qua setting, maar dat zien we al weken. Ik zie ook hoe dicht alles op elkaar zit maar voor alsnog is er steeds voor de warme setting gekozen. Dit alles in samenwerking met de ontwikkelingen aan de andere kant van de grote plas geeft mij alsnog weinig vertrouwen op dit moment.

winter

Johann weer een mooi en duidelijk verhaal. Hoe zit het met die Rossby golf?

Daarnaast nog een vraagje: wat is dit: EC00 Theta-E's? Begrijp dit kaartje niet.

Ofschoon pluimen worden per run zichtbaar kouder laatste 2 dagen en Johann lijkt positief en nu nog hopen dat het gebeurt,
Vorig jaar hier bakken met sneeuw gehad door die laagjes die net goed trokken. Maar ja dit zijn vaak die cruciale laagjes 200/300 km naar het zuiden die kern en hier hebben we dan een pak sneeuw te pakken!

Johann

Citaat van: winter op do 16 jan 2014 - 15:42
Johann weer een mooi en duidelijk verhaal. Hoe zit het met die Rossby golf?
Daarnaast nog een vraagje: wat is dit: EC00 Theta-E's? Begrijp dit kaartje niet.

Meer info over Thete-E (aequivalent-potentiele temperatur) zie  https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/theta-e

Ik gebruik ze vooral om goed onderscheid te kunnen maken tussen de verschillende luchtsoorten (KF, WF WF sector)
Verder kun je de kaarten ook mooi gebruiken om de sneeuwvalgrens (SVG) te bepalen.
Een eenvoudige vuistregel zegt, dat bij een aequivalent-potentiele temperatur van 12 °C die SVG zich op zee niveau of te wel 0 meter bevindt. bij 24 °C op 1000 meter , bij 36 °C op 2000 meter enz. (zie hierna)

°C =  Hoogtemeter

12 =  0
15  = 250
18 =  500
21 =  750
24 =  1000
27 =  1250
30 =  1500
33 =  1750
36 =  2000
39=   2250
42=   2500

gilleeesss

Citaat van: Johann op do 16 jan 2014 - 15:49
Meer info over Thete-E (aequivalent-potentiele temperatur) zie  https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/theta-e

Ik gebruik ze vooral om goed onderscheid te kunnen maken tussen de verschillende luchtsoorten (KF, WF WF sector)
Verder kun je de kaarten ook mooi gebruiken om de sneeuwvalgrens (SVG) te bepalen.
Een eenvoudige vuistregel zegt, dat bij een aequivalent-potentiele temperatur van 12 °C die SVG zich op zee niveau of te wel 0 meter bevindt. bij 24 °C op 1000 meter , bij 36 °C op 2000 meter enz. (zie hierna)

°C =  Hoogtemeter

12 =  0
15  = 250
18 =  500
21 =  750
24 =  1000
27 =  1250
30 =  1500
33 =  1750
36 =  2000
39=   2250
42=   2500

Dus moeten we eigenlijk bijna in het paars zitten, willen we sneeuw krijgen?

Powered by EzPortal