Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 295618 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

matroesjka-world

Citaat van: Ijsbloem op zo 12 jan 2014 - 16:00
:)JerryL

Deze winter lijkt erg op die van 2007 en 1998. Sommigen vielen in november lachend van hun stoel toen ik met een vergelijkingswinter
kwam als 2007. Afijn, ik hoef geen gelijk te krijgen, liever niet, maar de situatie wordt met de dag duidelijker.
Naast CFS kwam in september en oktober ook UKMO met een kaart voor januari waarin de situatie van volgende week geschetst werd met kou tot aan de oostgrens. (vergelijkbaar winter 2004-2005)
De winter laat met zich sollen , zou wijlen hans de Jong zeggen.
Wat die verre kaarten betreft. De vorige koude(re) winters lag het gedrag op 'koud'  m.a.w.  Zachte oplossingen pakten steeds kouder uit. In een zachte winter als is het juist andersom. Daarom had ik er al weinig vertrouwen in dat werd bevestigd door het geschuif naar verder in de periode.

Wat verwacht je verder nog van deze winter dan? Wordt het wat? Of gaan we regelrecht zo de lente in over een week of 10?
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

klimascepie

Nou krokussen gezien dus de winter is over hoor.
Ja zo lusten we er nog wel en paar.
Vergelijken 1947, 1760, 1885, 1986, 1987, 1997, 2012, 2011, 2010. Kunnen we door gaan?
Ik zie ook elke dag wel en groep ganzen van noord naar zuid trekken. Moet ik ze terug fluiten? 
Je kunt op het moment niet zo maar klakkeloos zeggen ik weet nog in ...
Er zijn in Amerika en heleboel personen geweest die riepen dat het echt geen winter werd en zeker dat het niet 50 graden zou vriezen. Die hadden het zeker mis.

Ik weet niet hoe het bij de rest gaat maar het voelde hier ondanks de zon en in de zon 9 graden bar koud aan. Nu trekt er in eens en dikke mistbank over en is het 7 graden kouder in slechts 10 minuten.
De wind hangt al zowat de hele dag in de noordoost hoek terwijl we toch echt en wceend moesten hebben.
We kunnen het weer op dit moment alleen KNMI stijl bekijken. Of wel het enige goede weer wat wij voorspellen is dat van gisteren.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Ijsbloem

jerryL. Zeker weten doe ik (we) niks. ;)
Ik praat alleen voor mijzelf   8) Vijftiger dus wel enigszins ervaren in mijn weerhobby.
Ik baal ook als een stekker van deze winter maar het moest er toch weer eens van komen denk ik dan.
We zijn de laatste vijf winters best wel verwend, met name de vele sneeuwsituaties.
Qua temperatuur was het als je naar het aantal Hellmannen kijkt, niet echt bijzonder. Wél dus na de winterloze
winters van hiervoor vanaf 1988 met als uitzondering 1997. (korte maar hevige winterkou)
Tsja:"Ik verwacht(te) niets bijzonders deze winter (echte winterkou dan ;)) Misschien nog wel een situatie
met wat koudere dagen, vooral eind februari, begin maart als het algehele stromingspatroon wat minder te maken
gaat krijgen met grote tegenstellingen tussen zuid en noord, lagere NAO maar de hoop op een situatie als februari 2012...
Nee, de situatie ligt nu veel ongunstiger met de koude stratosferische koude.
Amerika en canada hebben weer eens geluk deze winter, vooral canada die een serie 'warme'winters achter de rug heeft
valt nu met de neus in de (harde) boter.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

NitroGenetics

dat de kou er nog niet aan zat te komen liet ik anderhalve week geleden al weten, het ziet ernaar uit dat ik toch gelijk heb als ik zo de laaste pluim bekijk :p

maargoed, eind januari/feb zal het wel kouder gaan worden, of we echt een winter krijgen zoals vorige jaar dat betwijfel ik omdat de situatie er simpelweg niet goed uit ziet voor sterke blokades maar echt heel korte periodes 1/3 dagen maargoed we zullen zien :)

nikki

Nou heb twijfels jan en johan zijn mij te stil er komt wat alleen waneer dat weten alleen de expers hoop egt dat de winter kei en de keihard toeslaat!!!

xzaz

Ik snap het niet; dit zijn toch normale temperaturen voor januari?
De winter is nog niet eens begonnen!

matroesjka-world

Citaat van: xzaz op zo 12 jan 2014 - 17:58
Ik snap het niet; dit zijn toch normale temperaturen voor januari?


Dat van vandaag wel ja, maar wat hiervoor zat en wat na vandaag komt niet hoor.. ::)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Danny

De week die op dit moment voor ons ligt zou een aantal dagen terug nog de week gaan worden van het begin van de winter. Helaas, nu de week op aanbreken staat is er van deze verwachting nergens meer iets terug te vinden. De kou in Amerika leek te gaan temperen wat rust zou brengen op de Oceaan. Alles ging de prullenbak in want wederom staat Amerika aan de vooravond van een nieuwe kou uitbraak. Ook deze uitbraak brengt Lage druk systemen in koers naar Europa toe.

De nieuwste run van het Europese weermodel geeft een nieuwe kans op een overgang naar winters weer aan richting volgend weekend. Wederom zullen we het dus in de lange termijn moeten gaan zoeken. Een lage druk systeem voor de kust van Schotland deelt zich op in 2 kernen die allebei een andere koers varen. De noordelijkste kern blijft op de Oceaan ten noorden van Schotland hangen en verdwijnt daar. De andere kern trekt naar het zuiden in de richting van Spanje. Daar krijgt deze kern tegendruk van o.a. het Azoren Hoog. Hierdoor komt het systeem weer terug naar het noorden. In de koers naar het noorden vult het systeem langzaam op en trekt het over het westen van Europa naar Scandinavië toe. Boven Scandinavië lijkt dit opvullende systeem zich zo ver op te vullen dat het over gaat in een Hoge druk systeem. De geboorte van een Scandi hoog misschien......

Dit is de dichts bij zijnde winter hoop. GFS ziet dit voorlopig nog niet en geeft pas richting het einde van de maand weer winterkansen. Allemaal lange termijn werk dus voorlopig nog steeds.

MamaAs

Ik kruip weer onder mijn steen, met het depressieve weer dat er aan komt, bah.
Nu maar hopen dat er snel ECHTE kou aan komt.

Zynex

Sjezus wat is deze winter ontzettend slecht, nog geen een sneeuwvlok gezien hier in Heiloo..
En dan heb ik het nieteens over de kou, zo'n dag als vandaag was perfect. Windstil en een zonnetje.
Maar ik zie alleen maar regen en een grijze lucht met een harde Z/W wind deze winter.


winter


Bacci

Inderdaad, verassingen zijn nog altijd mogelijk.

gilleeesss


Jasneker

Januari en februari duren nog ruim 6 weken, in die tijd kan de boel flink veranderen.
Niet zo somber allemaal, voor hetzelfde geld zitten we over 2 a 3 weken diep in de sneeuw en teperaturen ver onder 0 ;).


Danny

Citaat van: winter op zo 12 jan 2014 - 22:09
Pluim is iets hoopvoller:

Goed te zien in deze pluim dat ECMWF vanaf het weekend inderdaad weer winter kansen ziet. Nu de rest van de modellen nog en daarna volhouden tot de kalender ook deze datum weergeeft.

mbouman

Zoals ik op pagina 8 al beschreven had, gaat de laatste week van Januari de boel om... Vanaf dat moment krijgen we wel met een aardig vorst patroon te maken. Ook sneeuw is dan goed mogelijk gezien de drukgebieden langzaam een betere koers aan gaan nemen, heb een gifje gemaakt van de modellen vanaf 2 december tot aan nu. Je ziet de gehele boel langzaam richting Europa schuiven... echt apart om te zien. Dus ik ben geheel voor echte winter eind deze maand.  :) Opzich wel erg langzame start voor onze winter, maar met dit patroon zou het zomaar eens heel raar uit kunnen gaan pakken deze winter.... begint laat, en duurt langer dan normaal.... Het voorjaar zal een stuk kouder gaan verlopen als dat we gewend zijn.

Ik kom hierop nog terug!!!

gilleeesss

En ja hoor, ik denkd at het weer enorm kalm word komende dagen/week op dit forum jammer genoeg. Hopelijk komen er snel kansjes die we kunnen bekijken.

Lucifer

Om de moed er in te houden even terug keren naar de winter van 2011 - 2012. Ook toen hadden we te maken met een (veel) te warme december en januari.

Toch werden we toen alsnog compleet verrast door een winterinval begin februari. Geheel onverwacht viel de winter toen wel heel hard binnen: de eerste 12 dagen van februari kwam het kwik overdag niet meer boven 0°C uit. 's Nachts kelderde het kwik regelmatig naar waarden tot tegen -15°C in het centrum van België.  Om maar te zeggen: wie weet wat er ons nog te wachten staat?

Zie plaatjes hieronder:

1. December 2011

2. Januari 2012

3. Februari 2012

Bron kaartjes: meteobelgie.be

Bacci

Citaat van: Lucifer op zo 12 jan 2014 - 23:45
Om de moed er in te houden even terug keren naar de winter van 2011 - 2012. Ook toen hadden we te maken met een (veel) te warme december en januari.

Toch werden we toen alsnog compleet verrast door een winterinval begin februari. Geheel onverwacht viel de winter toen wel heel hard binnen: de eerste 12 dagen van februari kwam het kwik overdag niet meer boven 0°C uit. 's Nachts kelderde het kwik regelmatig naar waarden tot tegen -15°C in het centrum van België.  Om maar te zeggen: wie weet wat er ons nog te wachten staat?

Zie plaatjes hieronder:

1. December 2011

2. Januari 2012

3. Februari 2012

Bron kaartjes: meteobelgie.be

Inderdaad, en vorig jaar ook, dat zijn nu 3 jaren achter elkaar, toeval of? en allebei de jaren een echt koude periode van ongeveer 2 weken. Je zou zeggen dat het dan ook dit jaar een keer gaat gebeuren.

DSDLimburg

En iedereen is weer wat meer optimistisch! :) heb volgens mij al een paar dagen geleden gepost dat misschien de pluim wel weer eens wat kon bij draaien de komende dagen. Toch blijft het afwachten wat het ons gaat brengen, maar februari kan misschien toch nog wel eens wat kouder uit vallen als de tempraturen momenteel zijn. En ik weet natuurlijk niet wat die opwarming op grote hoogte nog voor ons zal betekenen de komende tijd?
seizoen 2018/2019

Powered by EzPortal