Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 294354 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xzaz

Citaat van: TimK21 op vr 10 jan 2014 - 16:52
Laten we gewoon zeggen waar het op staat; het wordt iets kouder, maar geen winter. Dat geven de pluimen en kaarten al dagenlang aan. Ik weet niet waarom men dat niet gehoord wil hebben hier, maar echte winter gaat het voorlopig echt niet worden. 's Nachts wat nachtvorst en overdag een graag of 2/3. Da's gewoon een kwakkelwinter. Lijkt me, gezien de kaarten en pluimen, een redelijke zekerheid dat dat het zal worden.
Het wordt geen winter, het is winter :p

En komende week is gewoon heel normaal winter-weer. Zacht geen gekke dingen soms misschien eventjes onder nul en daarna weer lekker in de plus. Niks aan het handje.
De winter is nog niet eens begonnen!

grizzrh

nieuwe GFS run zou je bijna van gaan huilen  :P
Doenrade, Limburg

PatrickM

Citaat van: grizzrh op vr 10 jan 2014 - 17:36
nieuwe GFS run zou je bijna van gaan huilen  :P

Geen eens nachtvorst....

grizzrh

Citaat van: PatrickM op vr 10 jan 2014 - 17:38
Geen eens nachtvorst....

Laten we maar hopen dat ECMWF een mooiere uitkomst geeft in de volgende run..
Doenrade, Limburg

ron12

Waar ligt de sneeuw op dit moment  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tjeerd

Is allemaal rommelig en het kan nog steeds alle kanten op. Toch wacht ik even EC af vanavond wat die brengt.  Heb ik wat meer vertrouwen in. Als alle modellen om gaan dan wordt het weer uitstel. Is het zo dat Ec vanavond toch winters blijft ga ik daar toch in geloven en vermoed ik dat de andere modellen wel weer bij sturen. Zal mij ook benieuwen wat GEM brengt. UKMO was ook niet super.
We wachten even af nog.

yookin

Op dagen zoals deze, begin ik te denken dat voorpret genadeloos afgestraft moet worden...

Maar goed... morgen weer een dag !
Stavoren

PatrickM

Nacht zaterdag op zondag wat kans op lichte vorst volgens ECMWF.


ron12

Lijkt erop dat de oceaan, gewoon de heft in handen heeft en houd, de komende dagen  :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

We kunnen de winter vergeten volgende week(oper), EC run van zeer koud zo'n twee dagen geleden naar boterzacht volgens de recente run.
Nachtvorst misschien nog wel mogelijk, maar het zal zeer krap worden.
Enige troost: we zijn niet het enige West-Europese land die de winter aan zich voorbij ziet gaan. Ook Duitsland, Groot Brittanniƫ, de Alpenlanden, Frankrijk en zelfs Denemarken krijgen geen of nauwelijks winterweer meer. Dit gebaseerd op de recente run.

Voor zomers weer zou deze run ideaal zijn, mooie zuidenwinden die hete lucht zouden aanvoeren.

Toch wel bizar hoe het binnen 2 dagen van zeer koud naar eigenlijk gewoon boterzacht weer kan omslaan.
De runs van een week terug hadden het dus toch goed in de smiezen, een ontwikkelend Eurohoog met een diepe lagedruktrog over de Britse Eilanden die bij ons voor zuidelijke winden zou gaan zorgen.

Mocht deze situatie uitkomen, dan zal dat gelijk weer een start geven aan een periode die zeker anderhalve week geen winterweer zal brengen.
Ik had goede hoop, maar bij deze is dit nu weg.
Ik heb stiekem nog wel lichte hoop op de berekeningen van morgen. Zijn deze weer slecht, dan hou ik het voor gezien.
Mijn Hellmannverwachting kan bij deze ook linea recta de prullenbak in.
Einde van mijn betoog. :)

Groeten, Weerfreak, en groeten van Koning Winter. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

TaL

De voorbije dagen / week kwamen er mooie tot zeer mooie winterkaarten tevoorschijn met vrij mooie pluimen die nu en dan eens afwisselden met mindere pluimen. Echter wat opviel is dat er nooit echt een voorkeur kwam voor winterweer of toch geen winterweer en de kansen bleven steken op zo'n 50-55%. Een vriend van mij voelde al aan dat het met een sisser kon aflopen en ook ik was er niet zo gerust op.

Nu, sinds gisteren kwam er dan stilaan schot in de zaak en lijken uiteindelijk de warme, of anti-winterse broeders de boel te winnen. Zowel de kaarten als pluimen laten nu grote steken vallen en dit bewijst de oper van GFS nog maar eens.

Op maandag (kaart 1 +60z) zien we een kleine omega-blokkade die later voor mooi winterweer zou kunnen zorgen. Helaas valt alles weer niet juist en de depressie op de Atlantische oceaan blijft treuzelen. Hierdoor kan de wind niet doordraaien naar het oosten en blijft de stroming overwegend zuid tot zuidwest. Aanvoer van zachte lucht dus.

De depressie beweegt nauwelijks en daardoor verandert dinsdag (kaart 2 +90z) nauwelijks iets. Met een zuiden tot zuidwesten wind blijft het vrij zacht.

Woensdag ( kaartje 3 +120z) ligt de depressie dan net ten westen van Ierland terwijl die voor echt winterweer allang onder ons moest gegaan zijn. Hierdoor blijft de stroming zacht en gaat het roer niet om.

Ondertussen ontwikkelt er zich wel een hogedrukgebied boven Noordnoordoost Europa dan wel Scandinaviƫ maar die heeft de kracht niet om die depressie naar het zuiden te duwen. De grens van koude en zachte lucht komt daardoor in Denemarken en Oost-Duitsland, mogelijk zelf Polen te liggen. Zelf een grensgeval lijkt het even niet te worden, of anders toch een verre.

Conclusie: Binnenvallende winter in Noordoost- en Oost-Europa. Temperaturen rond of iets boven normaal in West-Europa.

Wat wel positief is is als de wind later omgaat we zomaar de winter in kunnen duiken. Ik zie het echter niet voor de 17de januari gebeuren.

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Romigo

Misschien is dit kaartje duidelijker, wat betreft de stroming op 500 hPa

Joep

Een koordje van hoop welteverstaan.
Want de afbouw virtueel winterweer die gisteren al zijn schaduw opwierp, die is vandaag in volle kracht doorgegaan.
GFS laat praktisch in zijn gehele ens, in alle runs van vandaag, een mogelijk kouder weertype volgende week vervallen.
Aanhoudend wisselvallig met temperaturen zo gemiddeld rond normaal de komende periode, met bij langdurige opklaringen wel eens een nachtvorstje. Dit in een patroon waarin hogedruk ten noordoosten wel aanwezig is en blijft maar geen enkele invloed op ons stromingspatroon gaat krijgen. Lagedruk ten zuidwesten zorgt voor een aanhoudend zonale aanvoer.

UKMO neigt wat meer naar een tussenfase waarin noch NO hogedruk noch ZW lagedruk overheersend is. Weinig stroming in ons gebied, iets minder wisselvallig en ook iets lagere temperaturen dan GFS.

En EC, die ook al een beduidend minder ens had in de 00z, blijft in de oper in ieder geval nog een beetje de virtuele koude kant opgaan. In deze oplossing ligt de LMG vanaf dinsdag zeer dichtbij, en wellicht zelfs het noordoosten van het land. Het meest stabiele weerbeeld levert dit nog op vanaf dinsdag, met ook de laagste temperaturen door een meer ZO/O aanvoer aan de bodem.

Maar er is weer flink geschaafd aan mogelijk winters weer volgende week, da's duidelijk. Het gaat eigenlijk komende maandag al mis, dan geen LMG boven ons land zoals eerst geschetst, maar zachtere lucht die tijdelijk tot omgeving Berlijn gaat opdringen.
Medio volgende week begint die kou dan wel aan zijn voorzichtige opmars naar het westen, maar blijft waarschijnlijk voorlopig buiten onze landsgrenzen.

Aan de andere kant las ik vandaag in het magazine van Cees van Zweden dat hij de verwachtingshorizon heeft terug gebracht naar drie dagen vooruit.
Zit wat in, ben benieuwd naar EC ens 12z, maar vooral de ontwikkelingen van de Uitvoer morgen.

Ronald de Wildt

Joep

Totale ommezwaai operationele uitvoer ECMWF!
Scheve schaats of gewoon in lijn met een winter die het gewoon niet in zich heeft??
Ook de wisselvalligheid keert weer terug!

Jan Visser


Johann

Citaat van: Joep op vr 10 jan 2014 - 21:02
Totale ommezwaai operationele uitvoer ECMWF!
Scheve schaats of gewoon in lijn met een winter die het gewoon niet in zich heeft??
Ook de wisselvalligheid keert weer terug!
Jan Visser

Dit scenario hadden we al meegenomen in de bechrijvingen (foute positie sturende druksystemen).  Denk toch dat we het moeten houden op "Murphy's law" ->  "Anything that can go wrong will go wrong".  Eens kijken of de atmosfeer wellicht toch nog niet een verrassing voor ons in petto heeft de komende dagen  ;)

Energizer85

Citaat van: Johann op vr 10 jan 2014 - 21:16
Dit scenario hadden we al meegenomen in de bechrijvingen (foute positie sturende druksystemen).  Denk toch dat we het moeten houden op "Murphy's law" ->  "Anything that can go wrong will go wrong".  Eens kijken of de atmosfeer wellicht toch nog niet een verrassing voor ons in petto heeft de komende dagen  ;)

Pcies, het kan ook andersom ;-)

Joep

Citaat van: Johann op vr 10 jan 2014 - 21:16
Dit scenario hadden we al meegenomen in de bechrijvingen (foute positie sturende druksystemen).  Denk toch dat we het moeten houden op "Murphy's law" ->  "Anything that can go wrong will go wrong".  Eens kijken of de atmosfeer wellicht toch nog niet een verrassing voor ons in petto heeft de komende dagen  ;)

mmmm wat weet jij meer dan wij Johann :)

Extremissimorum

10-daagse EC, oper lijkt warme uitbijter, maar rest van die pluim ook niet echt overtuigend...

Joep


Powered by EzPortal