12 september: funnel, regenboog en hoosbui

Topic gezien door 2018 bezoekers
Gestart door weershots, ma 16 sep 2013 - 11:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

weershots

Had deze nog niet op deze site gezet (druk weekendje) dus bij deze... Het was de dag dat er meerdere funnels van het spouttype te zien waren.

Donderdag 12 september om 19:00 uur was er op het grensgebied Overijssel/Gelderland een funnel te zien bij een cel die erg snel ontstond. Ik bekeek de bui toevallig vanuit het raam omdat ik merkte dat er een groot contrast ontstond (fel zonlicht in het zuiden en plotseling betrokken in het noorden).
Hier is de funnel zoals ik hem als eerste spotte, direct vanuit m'n tuin, in noordelijke richting.


Snel een plekje met iets beter zicht gezocht en kon deze schieten.


Het mooie was dat er aan deze kant ook een regenboog ontstond. Happy together...


Daarna verdween de funnel terwijl de bui langzaam wat naderde. Na een paar minuten ontstond er echter opnieuw een funnel (op ongeveer dezelfde plek).


Daarna nog een plekje opgezocht met nog wat beter uitzicht en daar kwam af en toe al de eerste neerslag over me heen. Tussen de neerslag door kon ik nog wel wat platen schieten.




Aardige turbulente luchten bij dit buitje (wat later een hoosbui zou worden)


Om 19:45 was de kern van de bui genaderd. De neerslag daarbij zorgde even later voor een kleine wolkbreuk in m'n dorp. Het neerslaggordijn rechts op de foto was de boosdoener.


Aan de rand van het dorp was er nauwelijks neerslag terwijl in het dorp de straten even blank stonden. Helaas geen foto's daarvan want ik had een afspraak waar ik al te laat was. Maar deze bui kon ik dus toch nog mooi ff meepakken...
www.weershots.nl   Twitter: http://twitter.com/weershots

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcel

Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

studio dewolf


Ramon Oost


Tyshane

Wat gaaf zeg! Prachtige foto's en vooral de laatste is erg sfeervol. De anderen met de funnel en regenbogen zijn ook erg sprekend, zeer fraai. Wat gaaf dat je zoiets dan vanuit je tuin voorbij ziet komen, eerste rang, mooi man!  8)


Marcel (Enschede)

Ik had al een paar van je foto's mogen zien! Super! Jij baalde ontzettend dat je de vrijdag er voor geen bliksems kon schieten omdat je in de feesttent zat. Lijkt me dit meer dan een goedmaker!

Powered by EzPortal