Windhoos of scud cloud??

Topic gezien door 3353 bezoekers
Gestart door Dijker, ma 19 aug 2013 - 19:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dijker

hoi luitjes ik wil graag even jullie mening.

nu heb ik dus iets moois op de foto kunnen zetten maar nu is er een discussie
is het een "Scud Cloud"of een Windhoos

er was duidelijke rotatie zichtbaar in de lucht en die bui had ook een duidelijke downburst

plaatje 1 het radarbeeld van 09:00 vanochtend foto 2 en 3 zijn van mij, foto 4 toegestuurd gekregen uit Hoek van Holland vandaan kijkend naar den haag
ik denk zelf dat die boven Monster hing

de bui was net aan land gekomen uit zee vandaan









Mvg Richard


arjanbruggink

Je hebt al een mooi antwoord gekregen van @MeteoConsult.

Meteo Consult?@MeteoConsult
Scud cloud, geen hoos bij HoekvanHolland. RT @RichardMaasdijk: @MeteoConsult @MeteoHvH 08:45 #hoekvanholland pic.twitter.com/ftxJdbcm23


En ze hebben daar zelfs een mooi artikeltje aan gewijd, zie http://tinyurl.com/mqmdr6k
Hier de belangrijke passage voor jou:
Het verschil tussen hozen en scud cloud

Rondom de buien is niet alleen sprake van stijgende, maar ook van dalende luchtbewegingen. Uit de bui valt namelijk koude lucht naar beneden. Ook deze lucht condenseert op zijn weg naar beneden, met chaotische wolkenluchten tot gevolg. Dit wolkentype noemen we fractus of scud clouds.

Ook hier kregen we vandaag diverse foto's van binnen. Omdat ook deze lucht een beetje een draaiing in zich kan hebben, lijkt dit wolkentype soms een beetje op hozen. Ook voor meteorologen is het verschil soms moeilijk te zien. Het belangrijkste verschil is dus dat hozen ontstaan door stijgende luchtbewegingen en scud clouds door dalende luchtbewegingen. Als je goed naar de beelden kijkt, kan je het verschil wel zien. Zo zijn hozen vaak veel scherper, ronder en als het ware een beetje gepolijst. Scud clouds daarentegen zien er veel rafeliger uit.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Dijker

super dank je wel

ik dacht ik gooi hem toch even op het forum ;)

Ries

scud cloud....daar had ik nou nog nooit van gehoord  :D Fractus klinkt me een stuk bekender in de oren. Die veranglificering ook overal...  :(


Ramon Oost


Giso84

Wat een indrukwekkende foto's !!

Zou ik dan toch eens eerder mijn nest uit moeten gaan?
Hoe dan ook, dit soort wolkenpartijen zijn er wel de trigger voor  :)
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Dennis

Citaat van: Ramon Oost op ma 19 aug 2013 - 23:26
Ja dat zou ook best een scud cloud geweest kunnen zijn.

dank Ramon :)


hj32

Veel te veel beweging met de camera, beter is op 1 punt vast houden zodat je beter kunt terug zien of er sprake is van rotatie

studio dewolf

Het was geen rotatie. Dus gewoon scud cloud? Of is er nog andere term?

Powered by EzPortal