Lapland reis met veel noorderlicht

Topic gezien door 5129 bezoekers
Gestart door Roan, di 13 mrt 2012 - 14:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roan

Wat een geweldige week Lapland was dit. Zondag 4 maart vertrokken naar Saariselka in het noorden van Finland, al weken lang ben ik aan het kijken hoe het weer zou zijn daar, hoeveel sneeuw er ligt en de noorderlicht verwachtingen, want na IJsland vorig jaar smaakte het noorderlicht naar meer :)

Samenvattend: van de 7 dagen dat we er waren, waren er 5 dagen helder en hebben we noorderlicht 5 dagen mogen aanschouwen!
Doordat het momenteel hier nog niet mogelijk is om foto's te plaatsen waar je zelf wilt, staan alle foto's onderaan de tekst, ik heb nog wel de foto's even genummerd zodat je weet over welke foto ik het heb

Ik heb in totaal 620 foto's van het noorderlicht gemaakt, waarvan de 1 nog mooier is dan de andere.
Beginnen bij het begin;

Het schouwspel begon al zodra het schemerig begon te worden (rond 7 uur)



Zelfs de maan kon geen roet in het eten gooien (alleen de lens flares die in elke foto met maan er op staan) dus dan maar gebruik maken van de bomen




Nog een aantal foto's van dag 1







Dag 2, na schemering een lichte waas te zien, maar niet spectaculair, na een tijdje in de kou te hebben gestaan even op internet gekeken naar de actuele data van de ACE satelliet te bekijken bleek dat het niet extreem ging stormen, maar er af en wel wat te zien zou moeten zijn. Rond 10 uur nog steeds geen echte activiteit, maar vooruit we blijven nog even kwartiertje staan en dat was maar goed ook:





Op dag 3 was het wel aanwezig, maar niet heel erg spectaculair

Dag 4, is echt de meest onvergetelijke! Sunspot AR1429 was de ene na de andere X en M flare aan het afvuren (deels aarde gericht).
Dus na schemering gelijk op een mooi plekje gaan staan en wachten, en wachten en wachten, na een kleine 2 uur was het dan eindelijk raak en dit was ook duidelijk op de kiruna magnetometer te zien

Het was net of de lucht explodeerde, overal waar je keek was er licht, groen, wit, paars.. Met sluitertijden van maar een seconde was het nog te veel om de bewegingen vast te kunnen leggen, je hoorde overal mensen schreeuwen van opwinding het was zo geweldig, zo verschrikkelijk mooi om mee te maken.














Ik heb nog meerdere foto's, maar ik probeer een beetje de mooiste er uit te zoeken.

Donderdags en vrijdags, alleen maar sneeuw en wolken.

De laatste dag (zaterdag) begint heerlijk zonnig, maar in de loop van de dag komen de wolkenvelden binnendrijven en volgens de weerkaarten lijkt er geen verbetering in te zitten voor de avond en lijkt de hele avond onder een volledig wolkendek te voltrekken. Toch stiekem even buiten kijken of er toch gaten zijn en wat wekt mijn verbazing, ik zie wat sterren, dus de spullen gepakt en weer richting de plek gewandeld waar we een paar dagen eerder ook stonden, helaas hadden de sterren alweer plaats gemaakt voor wolken, maar we konden nog net boven de horizon wat sterren zien en ook noorderlicht, dus het was er wel...



vanuit het westen kwamen steeds meer opklaringen en konden we als de wolken even boven ons weg waren echt al heel mooi noorderlicht zien, en er kwamen steeds meer opklaringen, dit heeft ongeveer een half uur geduurd en we werden getrakteerd op een ander soort poollicht maar het was er niet minder mooi om:










Ik hoop dat jullie hebben genoten van het verhaal en de foto's.

Wilfred Janssen

Toch nog een Nederlander die het noorderlicht heeft mogen aanschouwen :P Mooie plaatjes!
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Jan van Ooijen

Wat een schitterende plaatjes! TOP
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sven

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

GHkstra


André

We moeten het blijven herhalen : het is PRACHTIG . Spijtig dat we dat hier niet kunnen meemaken .
Demeulemeester André

Wouter Pringels


Sietse

WOW prachtig! Ben je naar Lapland geweest specifiek voor het noorderlicht of was het maar een extraatje? :D

Weerfreak 1337

Wat een prachtige platen! Ik hoop het ooit zelf ook eens te zien  :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Roan

Dank je wel iedereen!
Het is om het zelf mee te maken nog bijzonderder, je kunt het gevoel niet beschrijven om het zo intens te zien, het is echt by far het mooiste wat ik ooit hebben mogen zien.

Citaat van: Sietse op di 13 mrt 2012 - 20:15
WOW prachtig! Ben je naar Lapland geweest specifiek voor het noorderlicht of was het maar een extraatje? :D
Nou ja specifiek niet, maar nadat ik vorig jaar in IJsland het noorderlicht had gezien wou ik het nog een keer zien, dus ik heb wel een plek uitgekozen waar de kans groter was waar het goed te moest zijn, dus hogere noorderbreedte en in het binnenland (omdat het daar vaker helder is dan bijvoorbeeld in Tromso wat aan de kust ligt). Nu hebben we echt wel heel veel geluk gehad met zo verschrikkelijk veel activiteit..
We hebben natuurlijk ook dagactiviteiten gedaan, zoals een huskysledetocht, met sneeuwscooters scheuren, langlaufen, sneeuwschoentocht.. Al met al een vakantie vol hoogtepunten, echt een aanrader voor iedereen!

Johann

Dank je Roan voor de prachtige plaatjes en het verslag.
Wil zelf dit kosmische schouwspel ook nog eens "live" gaan aanschouwen !

Ciao Johann


Tyshane


4seasons

 :) Heel mooi omdat eens in het echt te kunnen meemaken.


Ik heb ooit 2 x (In Ned. en Belgie uitgezonden) naar dit programma gekeken alleen maar om die fascinerende openluchtshow van kleuren te zien.

This is a snippet from Joanna's new documentary about the Northern Lights



Ik zou dolgraag ook eens die prachtige kleurenshow in het echt willen meemaken, maar helaas....
ik kan absoluut niet tegen de kou in die noordelijke landen.

Schitterende foto's Roan.
Ga je ooit nog eens een keer?
Of misschien vanaf noordelijk Ijsland foto's maken?





Jur

Fantastisch!

*jaloers zijn doet*

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Roan

Citaat van: 4seasons op vr 16 mrt 2012 - 14:53
[youtube filmpje]

vanaf 5 minuten!! zelfde filmpje alleen dan betere kwaliteit
Als zij gaat liggen bij 6:25, dat hebben wij dus ook gezien, dat intense dat het lijkt als het op je af komt, maar die bewegingen zijn zo snel dat het nauwelijks met de camera vast te leggen is en krijg je dus een smeer..

Citaat van: 4seasons op vr 16 mrt 2012 - 14:53
Schitterende foto's Roan.
Ga je ooit nog eens een keer?
Of misschien vanaf noordelijk Ijsland foto's maken?
Ik ben dus al in IJsland geweest (Reykjavik eo), en heb daar ook het noorderlicht mogen zien, dit was nu voor de 2e keer dus.. Maar als ik nog een keer zou gaan dan moet ik mijn verwachtingen echt gaan bijschroeven want zo bizar als nu zou ik het niet snel weer meemaken..
Maar IJsland is echt een fantastisch land, dus het kan wel zijn dat ik daar over een jaartje misschien wel heen ga, maar dan is niet het hoofddoel aurora, maar de omgeving

@Iedereen
dank je wel voor de leuke reacties.

André

Prachtig dat filmpje met het noorderlicht .
Demeulemeester André

Remy

Absoluut een van de beste natuurlijke lichtshows die er zijn.
Jammer dat foto's en film dan toch zo beperkt zijn en wat fijn dat deze topic een goede fotograaf heeft ;)
Echt super plaatjes :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

VincentKuipers

Werkelijk geweldige foto's! Top werk.  :)

Leon Eikenaar

Geweldige foto's heb je gemaakt Roan!
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Powered by EzPortal