Onweerskansen 5 augustus

Topic gezien door 59465 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 05 aug 2013 - 09:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

alaind86

Citaat van: SniperEye op di 06 aug 2013 - 20:46
Piet Paulusma (sorry dat ik hem hier benoem) zei dat je hier niets tegen kon doen. Ik denk van wel. Een uitgebreid, getraind skywarn-netwerk opzetten. Ik zou me er graag voor laten trainen. Ik denk dat dat laatste moeilijk is omdat extreem weer van dit type zeldzaam is en hooguit 1x in de 1 á 2 jaar voorkomt. Zie dan de kennis maar vast te houden!

Tevens moet dat netwerk op een medium zijn aangesloten wat binnen no time een groot bereik heeft, wellicht zelfs de alarmcentrale van de brandweer die de sirenes in werking kan zetten en geluidswagens van de politie in kan zetten.

Helaas only in Amerika............

Een gemiddelde burger neemt nu al een voor waarschuwing al niet serieus, en met een echte waarschuwing (code geel/oranje/rood) de kleur maakt niet. Wij als nuchtigere mensen denken van '' ach ik zie het wel''. In het buitenland grof weggelegd, Frankrijk, Duitsland, Polen zijn de buien vele male zwaarder. Ookal als je kijkt naar het aantal extreme, zoals hagel (meer als 5cm) dat komt daar meerdere malen per jaar voor. Ook qua tornado`s zijn Frankrijk, Italië, Polen de koplopers. Om meteen een heel opgezet landelijk waarschuwings netwerk neer te zetten lijkt me beetje overdreven daar heb je immers het KNMI voor. En  vooral als het inderdaad maar 1á2x per jaar voorkomt. En wat een feit is is qua geld, overal gaan belangrijke brandweer kazernes weg ivb bezuinigen.

Als er een waarschuwing is qua onweer dit kan je nooit voorspellen waar en waneer en hoe zwaar het zal zijn, dit moet je now casten. Dat er slachtoffers te betreuren valt dat vind ik zeer triest vooral voor de nabestaanden. Of er echt een verbetering in het waarschuwing systeem moeten komen qua onweer/hagel/windstoten? Dit zal in de toekomst moeten uit blijken.

Tam

Citaat van: Tam op di 06 aug 2013 - 15:48
Ik heb het gisteren niet zitten volgen op noodweercentrale maar gaf deze het een beetje goed weer? Hadden ze bv code rood of paars voor het noordoosten in de betreffende tijd?

Jajaja ik citeer mezelf. Maar is er iemand op dit forum die NWC heeft gevolgd in de avond nacht van het gebeuren? Een SMSalarm ala amber alert, dus regionaal kan een hoop mensen helpen.

Ik heb het dus niet over code rood/paars verwacht maar daadwerkelijk code rood/paars in realtime aangezien die site voor het nowcasten toch een aardig beeld weergeeft.

mauriceb

Ik vind het allemaal een beetje overdreven. Het weer laat zich nou eenmaal niet precies voorspellen. Het is voor echte kenners vaak al heel moeilijk. Het gevaar wat er in schuilt is dat als je dan een landelijk waarschuwingssysteem hebt de mensen het na 2x vals alarm niet meer serieus nemen. Ik denk dat het systeem wat het KNMI hanteert gewoon voldoet voor de omstandigheden die we hier in Nederland hebben.
Het KNMI kost de belastingbetaler al genoeg. Dat er nu een kind slachtoffer is geworden van een noodlottig ongeval is natuurlijk erg triest. Een ander waarschuwingssysteem of hogere alarmering had denk ik niet geholpen.
Gemiddeld komen er 2 mensen per dag om in het verkeer alleen, daarmee wil ik zeggen dat veiligheid altijd een prijs heeft.
We hebben in Nederland al een buitengewoon goed radarsysteem wat voor iedereen inzichtbaar is. Dat is niet in heel Europa het geval.
Het KNMI is en zal altijd een terughouden karakter hebben vwb waarschuwingen. Zeker omdat dergelijke 'severe' situaties erg lokaal zijn en bijna niet te voorzien zijn. Het aantal slachtoffers is daardoor ook vrij gering (gelukkig maar).

SniperEye

Bij een skywarn-systeem waarschuw je a.d.h.v. waarnemingen uit het veld en op zeer lokaal gebied. Beter kan je niet waarschuwen.

arjanbruggink

Heb even een gifanimatie gemaakt van 5-8-2013. Enjoy.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marsel

Citaat van: arjanbruggink op do 08 aug 2013 - 18:13
Heb even een gifanimatie gemaakt van 5-8-2013. Enjoy.
Mooi, thanks! Geeft een mooi beeld van vooral de eerste paar buien met supercell karakteristieken.
Heerlijke avond, persoonlijk de mooiste van dit seizoen.

mauriceb

Citaat van: arjanbruggink op do 08 aug 2013 - 18:13
Heb even een gifanimatie gemaakt van 5-8-2013. Enjoy.


Mooi om te zien dat er een aantal leftmovers tussen zitten

SniperEye

Citaat van: Marsel op do 08 aug 2013 - 19:11
Mooi, thanks! Geeft een mooi beeld van vooral de eerste paar buien met supercell karakteristieken.
Heerlijke avond, persoonlijk de mooiste van dit seizoen.

Goed verwoord. Is namelijk goede kans dat het geen SC is geweest. Mogelijk wel één in wording.

Tyshane

Citaat van: Marsel op do 08 aug 2013 - 19:11
Heerlijke avond, persoonlijk de mooiste van dit seizoen.

Inderdaad! En het leuke was dat het, in verhouding met andere situaties dan, redelijk onverwacht was. De andere settings waren we dagen van te voren mee bezig en dat verliep ietwat teleurstellend, en deze werd minder aandacht aan besteedt en werd onverwacht heftig. Althans voor mij dan! Erg gaaf weer, zo blijft het weer ons verrassen!

Marsel

Citaat van: Tyshane op vr 09 aug 2013 - 17:02
Inderdaad! En het leuke was dat het, in verhouding met andere situaties dan, redelijk onverwacht was. De andere settings waren we dagen van te voren mee bezig en dat verliep ietwat teleurstellend, en deze werd minder aandacht aan besteedt en werd onverwacht heftig. Althans voor mij dan! Erg gaaf weer, zo blijft het weer ons verrassen!
Absoluut!
Aandachtspunt was in deze setup vooral het strakke windprofiel. Dat is gelukkig wel voorzien geweest.
Want ondanks de marginale onstabiliteit (over het algemeen niet meer dan 500-1000J/Kg) hadden we dit keer wel een flink duwende hoogtetrog (de verwachte activatie tegen dagelijkse gang in), een zwakke jet overhead en zelfs enige benutbare heliciteit.
Dat laatste was uiteraard van belang voor de eerste paar buien die ontstonden (dit maal een keertje bóven de Benelux in plaats van over FR), die konden immers nabij de vore voor een deel surface based zijn.
Die hadden ook meteen supercell karakteristieken, mogelijk waren het zelfs Sc's. De rotatie van de stijgstromen was immers duidelijk zichtbaar in het veld.

Ik heb ontzettend genoten, ondanks dat de locatie van het zwaartepunt niet lekker liep. En dan ben ik echt verwend als het gaat om onweersbuien die ook nog eens chase-waardig zijn ;).

Buien die boven de Benelux zelf ontstaan staan over het algemeen vaker garant voor geweld dan de buien die advectief vanuit FR binnen komen.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op vr 09 aug 2013 - 17:48
Absoluut!
Aandachtspunt was in deze setup vooral het strakke windprofiel. Dat is gelukkig wel voorzien geweest.
Want ondanks de marginale onstabiliteit (over het algemeen niet meer dan 500-1000J/Kg) hadden we dit keer wel een flink duwende hoogtetrog (de verwachte activatie tegen dagelijkse gang in), een zwakke jet overhead en zelfs enige benutbare heliciteit.
Dat laatste was uiteraard van belang voor de eerste paar buien die ontstonden (dit maal een keertje bóven de Benelux in plaats van over FR), die konden immers nabij de vore voor een deel surface based zijn.
Die hadden ook meteen supercell karakteristieken, mogelijk waren het zelfs Sc's. De rotatie van de stijgstromen was immers duidelijk zichtbaar in het veld.

Ik heb ontzettend genoten, ondanks dat de locatie van het zwaartepunt niet lekker liep. En dan ben ik echt verwend als het gaat om onweersbuien die ook nog eens chase-waardig zijn ;).

Buien die boven de Benelux zelf ontstaan staan over het algemeen vaker garant voor geweld dan de buien die advectief vanuit FR binnen komen.

Volledig mee eens, vaak is onweer, aangevoerd door advectie vanuit Frankrijk "rustig" onweer, zoals een lagere bliksemfrequentie, niet of nauwelijks wind en gestage regenval.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TaL

Geef mij nog maar eens een variant à la 2 juni 2008 toen een franse onweerszone vanuit het zuiden belgie binnenkwam en tergelijketijd duitse onweders westwaarts trokken en samen smolten tot één complex, dan ben ik wel tevreden met advectie  ;D

Maar natuurlijk deze maandag was bijzonder! Wat een prachtige shelfcloud hier gehad zeg, echt heel de Belgische kustlijn kreeg ermee te maken. Het zwaartepunt bleef jammer / gelukkig op zee maar toch, zoiets zie je niet vaak.

Het was een geslaagd dagje! :)

Voor mensen die mijn foto's gemist hebben

http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,4418.320.html
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Powered by EzPortal