Onweerskansen 5 augustus

Topic gezien door 59739 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 05 aug 2013 - 09:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

arjanbruggink

Citaat van: EAJ op di 06 aug 2013 - 14:32
Opvallend de verwachtte intensiteit in Zuid-Oost Friesland. Hier nog een plaatje van het KNMI-radarbeeld op het moment dat dit complex over dat deel van Friesland trok.
Was een fotogenieke bui. Heb hem van de zijkant waargenomen. Hoge bliksemintensiteit en keek tegen de rand/eind aan van een arcus.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

EAJ

Citaat van: arjanbruggink op di 06 aug 2013 - 14:35
Was een fotogenieke bui. Heb hem van de zijkant waargenomen. Hoge bliksemintensiteit en keek tegen de rand/eind aan van een arcus.

Nog een (slechte) foto van de bui ongeveer 5 minuten voordat hij overkwam. Foto is gemaakt vanuit Heerenveen-Zuid in Zuidelijke richting. Het was op dat moment aardedonker.

Marsel

Citaat van: Dennis op di 06 aug 2013 - 14:00
Marsel - dit is juist het gevaarlijke aan onweer-situaties -kan alleen met nowcasten (op de actualiteit) ingeschat worden : en dan nog zie je wat er bij die buien dan kan gebeuren..... lijkt me een goede les voor weer-kenners
Ja absoluut. Al hoef je mij niet te vertellen waar het gevaar 'm zit hoor ;).
Het overkomt de beste, je ziet toch met enige regelmaat verwachtingen van hoogstaande en gerenommeerde organisaties in het water vallen. Probleem Dennis is dat een verwachting vwb convectief weer van 24u geleden soms al achterhaald is op het moment van initiatie.
Wat je zegt, nowcasten, dat is dan de enige remedie.

Eigenlijk heeft zo'n beetje heel Nederland plus delen van de Noordzee verspreidde onweersactiviteit gehad. Behalve de regio waar het al dagen het gunstigste leek te zijn: het zuidoosten.
Ach, het kan verkeren. Er soms even naast zitten is inherent aan het vak, dat geldt voor zowel de profs als de hobbyisten. Dat is geen probleem zolang je van jezelf maar weet dat je er alles aan hebt gedaan. En zelfs dan is moeder natuur je soms nog te snel af.

Of je het een les kunt noemen durf ik te betwijfelen. Elke situatie is net weer ff anders.
En achteraf is altijd makkelijk schieten voor hen die geen verwachting opstellen, al moet ik zeggen dat dat hier meevalt.

MarkGoedhart


MarkGoedhart

Nog eentje. Telefoonkwaliteit, maar enfin, geeft wel een aardig beeld. Geweldig genoten gisteravond.

hj32

Met alle respect...KNMI geeft een lichte waarschuwing...en past het niet eens aan???
Dat is toch iets waar heel moeilijk begrip voor is op te brengen denk ik...

Dan krijg je die vragen als:"Had de dood van dat meisje in Lippenhuizen met goede berichtgeving niet voorkomen kunnen worden?"
En "mensen werden ineens overvallen door het noodweer"

Tsja...

Aranka

In apeldoorn heeft het in één wijk goed huisgehouden. Vannacht al meerdere schademeldingen gezien op p2000. Vanochtend werd pas goed zichtbaar wat de ravage was. Het ging dan ook flink te keer, ook al was 't een korte bui! zie: EDIT: ik ben zelf niet zo'n held als het zo hard gaat, vandaar dat m'n gordijnen maar op een kier staan haha.

NitroGenetics

hier dan even een mooie foto kunnen pakken die ongelovelijk dichte bliksem!

mark
basjuhterror
nitrogenetics



video


Mirandavdg

Het KNMI had zeker wel een waarschuwing kunnen geven voor noodweer. Het is ook verschrikkelijk dat er een kindje is overleden.

Maar met alle respect, het KNMI zit regelmatig fout, wat ik niet meer dan normaal vind, het is en blijft de natuur.
Het lijkt wel of er tegenwoordig blind op de waarschuwingen wordt afgegaan, dat is een kwalijke zaak.
Wat is er gebeurd met naar de lucht kijken? Of zelf even op de buienradar kijken? Tegenwoordig is overal iemand met internet, vraag je buurman op de camping o.i.d.
Voor Zeeland worden meestal onjuiste waarschuwingen gegeven of geen waar er wel 1 nodig was.
Ik vind het niet meer dan logisch dat je zelf ook om je veiligheid denkt. Dus waarschuwing of niet, alles wordt hier altijd storm klaar gemaakt, en dan komt het weleens voor dat alles in de tuin vast staat en er valt geen druppel. Maar andersom werkt dat ook zo. Ik zou het verschrikkelijk vinden als een ander schade oploopt door mijn rond vliegende spullen. En ik ben geen hobby meteoroloog of een andere weerdeskundige, vind het net zo'n plicht als mijn stoepje schhonmaken als er sneeuw ligt.

Leuk hoor, social media en computerbreinen die alles voor ons uitvogelen, men wordt er lui van. En wie krijgen dan de schuld als er ongelukken gebeuren?

Tam

Ik heb het gisteren niet zitten volgen op noodweercentrale maar gaf deze het een beetje goed weer? Hadden ze bv code rood of paars voor het noordoosten in de betreffende tijd?

Arend

Citaat van: Mirandavdg op di 06 aug 2013 - 15:42
Het KNMI had zeker wel een waarschuwing kunnen geven voor noodweer. Het is ook verschrikkelijk dat er een kindje is overleden.

Maar met alle respect, het KNMI zit regelmatig fout, wat ik niet meer dan normaal vind, het is en blijft de natuur.
Het lijkt wel of er tegenwoordig blind op de waarschuwingen wordt afgegaan, dat is een kwalijke zaak.
Wat is er gebeurd met naar de lucht kijken? Of zelf even op de buienradar kijken? Tegenwoordig is overal iemand met internet, vraag je buurman op de camping o.i.d.
Voor Zeeland worden meestal onjuiste waarschuwingen gegeven of geen waar er wel 1 nodig was.
Ik vind het niet meer dan logisch dat je zelf ook om je veiligheid denkt. Dus waarschuwing of niet, alles wordt hier altijd storm klaar gemaakt, en dan komt het weleens voor dat alles in de tuin vast staat en er valt geen druppel. Maar andersom werkt dat ook zo. Ik zou het verschrikkelijk vinden als een ander schade oploopt door mijn rond vliegende spullen. En ik ben geen hobby meteoroloog of een andere weerdeskundige, vind het net zo'n plicht als mijn stoepje schhonmaken als er sneeuw ligt.

Leuk hoor, social media en computerbreinen die alles voor ons uitvogelen, men wordt er lui van. En wie krijgen dan de schuld als er ongelukken gebeuren?

Mooi verwoord, KNMI valt direct niets te verwijten. Toch een klein puntje van kritiek richting KNMI, ik kan geen sounding vinden voor 12 UTC (of later). Het afschaffen van de 12 UTC soundings is puur een geldkwestie (bezuiniging), en alleen wanneer er mogelijk sprake lijkt van een kans op extreem weer, wil men nog wel eens een extra sounding te willen doen. Het lijkt er op dat dit gisteren niet is gedaan, dat wijst op een onderschatting van de situatie. Er zou een regel moeten zijn: hoe klein de kans ook op extreem weer, altijd een (extra) ballonnetje de lucht in.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Remy

Er was vandaag rond half twee op buienradar een rode pixel te zien... dat was hierr.
De enige regen van betekenis die viel en nog goed hard ook. 'Tís hier compleet doorweekt :)

Pixels moet je nooit onderschatten,die kunnen best groot en naar zijn duss...

Edit: ik bedoel dus vanmiddag :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Mirandavdg

Citaat van: Arend op di 06 aug 2013 - 16:04
Mooi verwoord, KNMI valt direct niets te verwijten. Toch een klein puntje van kritiek richting KNMI, ik kan geen sounding vinden voor 12 UTC (of later). Het afschaffen van de 12 UTC soundings is puur een geldkwestie (bezuiniging), en alleen wanneer er mogelijk sprake lijkt van een kans op extreem weer, wil men nog wel eens een extra sounding te willen doen. Het lijkt er op dat dit gisteren niet is gedaan, dat wijst op een onderschatting van de situatie. Er zou een regel moeten zijn: hoe klein de kans ook op extreem weer, altijd een (extra) ballonnetje de lucht in.

Dat is inderdaad wel een puntje van kritiek ja. Veiligheid gaat voor geld, maar helaas weten we allemaal dat dat niet zo werkt in politiek Nederland.Maar dan vraag ik mij af of ze geen gegevens uit onze buurlanden gebruiken. En als een leek als ik via alleen al buienradar kan opmerken dat het kan gaan spoken in de regio is het ook wel raar dat ze geen persbericht hebben uitgegeven, dat is het minste wat ze hadden kunnen doen. Even een berichtje op nu.nl en ad.nl, daar heb je als KNMI al veel bereik.

Het blijft gewoon een feit, de natuur laat zich niet altijd voorspellen, jammer dat het een dodelijk ongeluk tot gevolg heeft. Hoop dat men er van leert en zelf ook het weer in de gaten houd.

Dennis

Citaat van: Arend op di 06 aug 2013 - 16:04
Mooi verwoord, KNMI valt direct niets te verwijten. Toch een klein puntje van kritiek richting KNMI, ik kan geen sounding vinden voor 12 UTC (of later). Het afschaffen van de 12 UTC soundings is puur een geldkwestie (bezuiniging), en alleen wanneer er mogelijk sprake lijkt van een kans op extreem weer, wil men nog wel eens een extra sounding te willen doen. Het lijkt er op dat dit gisteren niet is gedaan, dat wijst op een onderschatting van de situatie. Er zou een regel moeten zijn: hoe klein de kans ook op extreem weer, altijd een (extra) ballonnetje de lucht in.

idd dat is niet proff. - amateurs kunnen zo iets niet zomaar doen.......knmi wel

ron12

Hier nieuws uit Friesland over het noodweer daar http://nos.nl/artikel/537134-dode-en-gewonden-na-noodweer.html rechts staat een video  :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Mirandavdg

Citaat van: ron12 op di 06 aug 2013 - 17:00
Hier nieuws uit Friesland over het noodweer daar http://nos.nl/artikel/537134-dode-en-gewonden-na-noodweer.html rechts staat een video  :'(

Onvoorstelbaar, enorme bomen van zeker tientallen jaren oud echt als stokjes omver geblazen. Heftig!


Skroei

Citaat van: Ries op di 06 aug 2013 - 01:23
Nou sjongejonge...in de rest van 't land geldt misschien 25/26 mei 2009 nog altijd maar voor Groningen (waar het toen niet heel extreem was) staat 5-8-'13 in de boeken...makkelijk te onthouden ook :)


Het was dus deze keer (vooral) het noorden dat de meeste activiteit kreeg.
In noordwest Friesland ging het lokaal ook tekeer.
Hier bij vliegbasis Leeuwarden niet echt zware windstoten of hagel gehad, wel redelijk zwaar onweer en het vuur was van 10 uur 's avonds tot laat in de nacht niet van de lucht, schitterend !  :o

dondertje127

Per ongeluk in het iets verkeerd topic, maar hier 2 foto's vanuit Arnhem:

http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,4442.msg66579.html#msg66579

SniperEye

Piet Paulusma (sorry dat ik hem hier benoem) zei dat je hier niets tegen kon doen. Ik denk van wel. Een uitgebreid, getraind skywarn-netwerk opzetten. Ik zou me er graag voor laten trainen. Ik denk dat dat laatste moeilijk is omdat extreem weer van dit type zeldzaam is en hooguit 1x in de 1 á 2 jaar voorkomt. Zie dan de kennis maar vast te houden!

Tevens moet dat netwerk op een medium zijn aangesloten wat binnen no time een groot bereik heeft, wellicht zelfs de alarmcentrale van de brandweer die de sirenes in werking kan zetten en geluidswagens van de politie in kan zetten.

Powered by EzPortal