Onweerskansen 5 augustus

Topic gezien door 59718 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 05 aug 2013 - 09:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mauriceb

Al met al toch een mooie bui te pakken gehad gisteren, veel voorpret met veel ontladingen in de verte.
Level 1 was dit keer toch terecht (ik was wat voorbarig) :)
Prima zomertje zo!

SniperEye

Citaat van: Jan van Ooijen op di 06 aug 2013 - 07:56
Pfoe dat viel even tegen voor het oostelijk deel van het land

Toch geen slechte verwachting geweest. Één cm meer naar rechts of links op de kaarten is het verschil tussen noodweer in het westen of oosten van ons land. Daarom probeer ik vaak te gaan rijden, thuis kan je vaak wachten tot je een ons weegt op noodweer.

arjanbruggink

Heerlijk genoten van de buien gisteravond en aansluitend (het begin van) de nacht. Op de 1e bui (die over oostelijk Friesland trok) zat heel veel bliksemactiviteit en later hele mooie CG's (die uiteraard op de plaat staan). Later mogen genieten van de bui(en) die onderweg waren vanaf omgeving Zwolle/Flevoland. De foto's volgen nog in de loop van de week.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

hussel

Gisteravond tussen half 11 en 11 effe een kort onweersbuitje gehad. Paar keer flitsen.. zacht gerommel en ff wat hagel en harde regen.. that's it!

Op naar de volgende onweersdag!

@basjuh
@nitrogenetics

Heel vet! Maar wat zullen jullie bijna de broek nat gehad hebben... damn.. to close!

Mike25

Gisteren avond/nacht rond 24uur lekker buitje gehad. In de verte nog paar cc's vast gelegd, vandaag kijken of dat wat geworden is  8).
Wel een enorme bak regen en wind straat stond blank ;)

martijn

Is er morgen nog kans op onweer?

arjanbruggink

Citaat van: martijn op di 06 aug 2013 - 10:22
Is er morgen nog kans op onweer?
Er wordt verwacht dat het in het Oosten en Zuidoosten de regen een convectief karakter gaat krijgen met daarbij kans op onweer.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Gerard1995

Wat een geweldige onweersavond/1ste stukje nacht!! ik heb lange tijd niet zo genoten van al die knetterende CG's met dat vorige onweersfestijn van een week terug was dat veel minder.. :)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Marsel

Ongelooflijk, mij kun je inmiddels bij elkaar vegen.
Want wat blijkt het toch weer lastig te zijn om op zo'n uitzonderlijk klein stukje land als Nederland de positie van de onweersbuien te pinpointen.
Een situatie die in eerste instantie nog niet eens zo bijzonder leek met maar matige latente onstabiliteit. MAAR daar stond een indrukwekkend strak windregime (ook aangegeven) tegenover.

Midden en oosten, daar moest het gebeuren, dat was al dagen het geval in de rekenbreinen. Veel diepe schering ook (rond 40kts) dus we moesten de situatie vanaf de late middag en vooral tijdens de avond in de gaten houden wanneer een hoogtetrog zich met ons weer ging bemoeien. Niet alleen ik, maar zo'n beetje de hele meteo-wereld had dat uitstaan.
En wat gebeurt er tijdens de avond? Eerst het midden, vervolgens het westen(!) en later in de nacht dan toch nog het oosten en noordoosten.
Dat was niet helemaal de bedoeling. Mijn excuses daarvoor.

Mooie geïsoleerde modus initieel, verdere activatie tegen dagelijkse gang in, lokaal bijzonder intens en pas later richting het NO wat meer clustering, dat was dan allemaal wel weer volgens verwachting.
Alleen die locatie hè....die lag nèt niet helemaal lekker.

Gisteravond nog wel onderweg geweest.
Nadat de Brusselse supercell zich splitste en linksaf was geslagen onderschept nabij de Biesbosch en gevolgd tot noord van Gorinchem. Daarna volgde een paar fantastisch uren aangezien een volgende Sc in de maak was over het westen van Brabant. Ook die onderschept en aan de rand van de updraft vertoeft.
Ongekend, wat indrukwekkend om onder de regenvrije basis te staan terwijl het geheel boven je hoofd roteert. En er nog geen kilometer verderop felle bliksems de hemel doorklieven en het tot intense regen- en hagelval komt...
Toen de nacht viel richting het westen om zuid van Rotterdam het lineair-ogende systeem te pakken. Ook gelukt.
Diep onder de indruk was ik daar van de shelf en de daarbij behorende windstoten. Uiteindelijk lokaal dus richting de 80km/h met grote hoeveelheden afgerukt blad en veel takken op de weg.
Daarna volgde de intense slagregens (verkeer op de snelweg kwam tot stilstand), ook met hagel. Kleine steentjes tot max 1cm.

Wat een indrukwekkende avond. Een chase die de boeken in gaat, en mijn gebrekkige seizoen goed maakt.
Er zijn wat foto's gemaakt maar allemaal van mobiele kwaliteit aangezien ik alleen was, dus nogal korrelig. Heeft denk ik weinig zin om ze te posten.

Hopelijk was die niet de laatste interessante dag, want dit smaakt naar meer!

MamaAs

Mooi licht showtjes gezien. Alles ging op afstand om ons heen, maar daardoor hadden wij een erg mooi uitzicht! :D

Wel ontzettend triest dat er een meisje om het leven is gekomen, dat drukt het leuke gevoel bij mij wel een beetje hoor.

TaL

Citaat van: Marsel op di 06 aug 2013 - 10:51
Ongelooflijk, mij kun je inmiddels bij elkaar vegen.
Want wat blijkt het toch weer lastig te zijn om op zo'n uitzonderlijk klein stukje land als Nederland de positie van de onweersbuien te pinpointen.
Een situatie die in eerste instantie nog niet eens zo bijzonder leek met maar matige latente onstabiliteit. MAAR daar stond een indrukwekkend strak windregime (ook aangegeven) tegenover.

Midden en oosten, daar moest het gebeuren, dat was al dagen het geval in de rekenbreinen. Veel diepe schering ook (rond 40kts) dus we moesten de situatie vanaf de late middag en vooral tijdens de avond in de gaten houden wanneer een hoogtetrog zich met ons weer ging bemoeien. Niet alleen ik, maar zo'n beetje de hele meteo-wereld had dat uitstaan.
En wat gebeurt er tijdens de avond? Eerst het midden, vervolgens het westen(!) en later in de nacht dan toch nog het oosten en noordoosten.
Dat was niet helemaal de bedoeling. Mijn excuses daarvoor.

Mooie geïsoleerde modus initieel, verdere activatie tegen dagelijkse gang in, lokaal bijzonder intens en pas later richting het NO wat meer clustering, dat was dan allemaal wel weer volgens verwachting.
Alleen die locatie hè....die lag nèt niet helemaal lekker.

Gisteravond nog wel onderweg geweest.
Nadat de Brusselse supercell zich splitste en linksaf was geslagen onderschept nabij de Biesbosch en gevolgd tot noord van Gorinchem. Daarna volgde een paar fantastisch uren aangezien een volgende Sc in de maak was over het westen van Brabant. Ook die onderschept en aan de rand van de updraft vertoeft.
Ongekend, wat indrukwekkend om onder de regenvrije basis te staan terwijl het geheel boven je hoofd roteert. En er nog geen kilometer verderop felle bliksems de hemel doorklieven en het tot intense regen- en hagelval komt...
Toen de nacht viel richting het westen om zuid van Rotterdam het lineair-ogende systeem te pakken. Ook gelukt.
Die onder de indruk was ik daar van de shelf en de daarbij behorende windstoten. Uiteindelijk lokaal dus richting de 80km/h met grote hoeveelheden afgerukt blad en veel takken op de weg.
Daarna volgde de intense slagregens (verkeer op de snelweg kwam tot stilstand), ook met hagel. Kleine steentjes tot max 1cm.

Wat een indrukwekkende avond. Een chase die de boeken in gaat, en mijn gebrekkige seizoen goed maakt.
Er zijn wat foto's gemaakt maar allemaal van mobiele kwaliteit aangezien ik alleen was, dus nogal korrelig. Heeft denk ik weinig zin om ze te posten.

Hopelijk was die niet de laatste interessante dag, want dit smaakt naar meer!

Ook de Belgische kust kreeg onverwacht haar deel! Zoals de lucht eruit zag was het echt bangelijk  :o
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Rogierhgv

Citaat van: NitroGenetics op di 06 aug 2013 - 02:44
Weer een levensgevaarlijke evaring rijker pfff (ZET JE VOLUME ZACHT) ;)

Basjuhterror
NitroGenetics



Hee ik heb dezelfde ook vol op de foto.

Murphy

Wow, gisteren staan genieten met het hele gezinnetje van de lichtshow die ten zuiden van Heerenveen over trok. Prachtig gezicht, alleen heb je op dat moment geen idee dat het een paar kilometer verderop een enorme chaos is met zelfs een dodelijk slachtoffer...en dan sta je je dochter gerust te stellen dat er niks kan gebeuren  :-[
Nee met ons niet nee...

Zierikzee

Legendarische dag gister voor Zeeland. Heerlijk. We zullen als Zeeuwen hier wel weer een paar jaar op moeten teren :P.
Onweersdagen 2014:4 dagen

basjuhterror

man oh man was me weer een mooi onweer gister nacht weet nou ook dat je bliksem op afstand net zo goed kan voelen.
ik zeg wel 5 a 600 meter maar was volgens mij wel veel dichterbij.
als zowel mijn broer als ik en een persoon die daar toevallig ook aan het foto schieten was.
ons hele lichaam aan het tintelen was na inslag bliksem
beste chase tot nu toe 10 05 2012 windhoos annex tornado vierlingsbeek nb

Dennis

Citaat van: Marsel op di 06 aug 2013 - 10:51
Ongelooflijk, mij kun je inmiddels bij elkaar vegen.
Want wat blijkt het toch weer lastig te zijn om op zo'n uitzonderlijk klein stukje land als Nederland de positie van de onweersbuien te pinpointen.
Een situatie die in eerste instantie nog niet eens zo bijzonder leek met maar matige latente onstabiliteit. MAAR daar stond een indrukwekkend strak windregime (ook aangegeven) tegenover.

Midden en oosten, daar moest het gebeuren, dat was al dagen het geval in de rekenbreinen. Veel diepe schering ook (rond 40kts) dus we moesten de situatie vanaf de late middag en vooral tijdens de avond in de gaten houden wanneer een hoogtetrog zich met ons weer ging bemoeien. Niet alleen ik, maar zo'n beetje de hele meteo-wereld had dat uitstaan.
En wat gebeurt er tijdens de avond? Eerst het midden, vervolgens het westen(!) en later in de nacht dan toch nog het oosten en noordoosten.
Dat was niet helemaal de bedoeling. Mijn excuses daarvoor.


Marsel - dit is juist het gevaarlijke aan onweer-situaties -kan alleen met nowcasten (op de actualiteit) ingeschat worden : en dan nog zie je wat er bij die buien dan kan gebeuren..... lijkt me een goede les voor weer-kenners

Jan van Ooijen

Ben ik blij dat ik voor midden en zuidwest ging, zelf het noorden ook niet zo ingeschat moet ik bekennen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Citaat van: Jan van Ooijen op di 06 aug 2013 - 14:15
Ben ik blij dat ik voor midden en zuidwest ging, zelf het noorden ook niet zo ingeschat moet ik bekennen

wrf 12 had die berekening wel gemaakt - heb nog kaartje


hj32

Citaat van: Jan van Ooijen op di 06 aug 2013 - 14:15
Ben ik blij dat ik voor midden en zuidwest ging, zelf het noorden ook niet zo ingeschat moet ik bekennen

Werking vh IJsselmeer is veel groter dan mensen denken...

EAJ

Citaat van: Dennis op di 06 aug 2013 - 14:20
wrf 12 had die berekening wel gemaakt - heb nog kaartje



Opvallend de verwachtte intensiteit in Zuid-Oost Friesland. Hier nog een plaatje van het KNMI-radarbeeld op het moment dat dit complex over dat deel van Friesland trok. Vanochtend nog een paar foto's gemaakt in de directe omgeving waar ik e.e.a. over mij heen kreeg. Daar liggen de omgewaaide bomen en het plat geslagen mais vrijwel allemaal in dezelfde richting.


Powered by EzPortal