Bijzon en meer

Topic gezien door 6223 bezoekers
Gestart door Giso84, za 03 aug 2013 - 23:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Giso84

Vandaag een mooie bijzon mogen waarnemen en vast kunnen leggen:















Hoop dat de foto's in de smaak vallen, ben op sommige best trots.
Commentaar is altijd welkom, zowel negatief als positief.
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

mroffica

vind vooral de laatste erg mooi. sucker for sunsets..
For the love of LiGhTnInG

DSDLimburg

Mooie foto's die laatste is inderdaad erg mooi, zou zo geschreven kunnen worden en op de post gedaan worden ;) net een vakantie kaartje uit NL.
seizoen 2018/2019

Giso84

Hierbij een aanvulling van foto's die ik met jullie wil delen:

Zonsondergang met een halo en aan beide kanten een bijzon



Foto's van onweer op 5-8-'13







Op deze foto zie je een shelfcloud (correct me if i'm wrong) nabij de ontlading





Foto genomen in het park van Oudorp, prachtig uitzicht als je het mij vraagt



Ook genomen in het park van Oudorp, vlak voordat het onweer los brak.



Een foto die past bij de timelaps die ik bijvoeg



Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Tyshane

Zitten echt mooie platen tussen hoor, nice! Mijn favoriet is de eennalaatste foto uit de eerste serie, die met de vogels, inspirerend plaatje zo. :)

Giso84

Citaat van: Tyshane op do 15 aug 2013 - 17:32
Zitten echt mooie platen tussen hoor, nice! Mijn favoriet is de eennalaatste foto uit de eerste serie, die met de vogels, inspirerend plaatje zo. :)

Dank je Tyshane,
Mijn bedoeling was alleen een foto te maken van de zon, deels achter de wolken.
Met een beetje geluk kreeg ik de vogel erbij, nog mooier als het blijkt dat het een Kiekendief is  :D
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

arjanbruggink

Mooie foto's hoor. Alleen die bliksems, videostills toevallig??
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Giso84

Citaat van: arjanbruggink op vr 16 aug 2013 - 11:53
Mooie foto's hoor. Alleen die bliksems, videostills toevallig??
Dat klopt Arjan,

Heb nog niet de kans gehad om met mijn Canon foto's te maken van onweer.
Moet ook even de juiste settings weten voor mijn camera en een groter statief aanschaffen, heb nu alleen een klein bureaumodel.
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Giso84

Beste forumleden,

Vanochtend op weg naar mijn werk merkte ik de vreemde wolkenpartij in de verte op...
Het wolkendek was geheel glad alleen boven Alkmaar zelf, hing een (behoorlijk) laag hangende wolk.

Ik kon helaas niet dichterbij komen omdat ik al vrij laat op weg was naar mijn werk, in de foto heb van de wolk zelf iets donkerder gemaakt om het beter te zien.

Hoop dat jullie mij kunnen vertellen wat ik nou precies heb gezien, alvast bedankt voor de reacties:

Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

arjanbruggink

Dat is Cumulus wat een tegen een inversie aankopt. Dat wordt dan zeg maar over de breedte "uitgesmeerd"
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Giso84

Bedankt Arjan voor het antwoord.

Het zag er best indrukwekkend uit en hoop dat jullie de foto waarderen  ::)
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Giso84

Op 08 september was het redelijk onstuimig weer als ik me zo even snel kan herinneren.
Ik heb toen voor de gein wat foto's van de lucht genomen om zo ook de functies mijn van Canon te ontdekken.
Vanavond zat ik wat door de foto's te bladeren en toen kwam ik deze 3 foto's tegen.

Ik kan mij herinneren dat ik wel bewust een vreemd uitziende wolk heb gefotografeerd maar dat er zulke rotatie in de wolk zat, daar kwam ik pas achter toen ik ze zag ...

Hier het resultaat, ... wel wat bewerkt om de structuren meer naar voren te halen.
Mocht iemand de exacte naam weten, wees zo vrij en deel de naam met mij ;)





Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Giso84

Het was weer eens tijd om iets te plaatsen en hier zijn er weer een paar

* op 12-12-13 met de bus naar het werk en dan een Bijzon zien, fotograferen vanuit een rijdende bus is drama



*Op 25-10-13 een mooie zonsondergang, was helaas te laat om richting de polder te gaan (1/2)




*Op 25-10-13 een mooie zonsondergang, een paar minuten later, wat een mooie kleuren in zo'n korte tijd mogen aanschouwen (2/2)



*Op 19-11-13 Snel een foto gemaakt van de maan, helaas onscherp maar dat geeft juist een mysterieus effect.



Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Wouter Pringels


Ramon Oost


Giso84

Bedankt Wouter en Ramon voor de positieve reactie  ;D
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Giso84

18-03-2014 Was het weer eens tijd voor onstuimig weer.
Met een beetje geluk zag ik onderstaand frontje aankomen omdat mijn kleine zoon weer eens voor het raam moest staan, bedankt Luca !!

Wat vinden jullie van het HDR effect? Tips zijn welkom!

Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Oxize

Teveel halo's op donkere/heldere contrasten. Probeer dat te vermijden.



Dit is ook HDR, maar aan de natuurlijke kant. Je mag best contrast/clarity boosten, en als dat niet lukt en je wilt bijvoorbeeld de wolken meer contrast geven, maak deze dan donkere in door exposure te verlagen. Je kan dit in Lightroom, Photoshop (burn tool, levels) doen.

Echter als je schiet in JPG (8bit 256 levels) dan werkt HDR niet lekker daarop omdat het niet veel bandwijdte geeft. JPG gebruikt 256 levels van helderheid en RAW 65,526 levels. Bij RAW zul je ook veel meer diepte hebben. Vooral mensen die net beginnen met HDR en ze gebruiken JPG, proberen ze platen na te maken die in 16bit zijn geschoten, terwijl jezelf een jpg bewerkt in 8bit met 256 levels. Met die 256 levels heb je maar heel weinig speling om diepte te creeren in de HDR zonder halo's en andere artifacts.

Als je een DSLR (digitale spiegelreflex) gebruikt, dan heb je vast wel de optie om in Raw (16bit 65,536 levels) te schieten. Raw geeft puur de kale foto's zonder enige bewerking. Bij JPG wordt automatisch kleur, constrast, scherpte toegevoegd in de camera.

Bij HDR wil je je de eigen controle, en dan is bewerken in Raw wel een Must.
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Sven

Gelieve foto's te verkleinen naar een forum formaat, zie hier hele posters voorbij komen. Welke de laad tijd erg lang maakt, ook ziet het er niet uit. Bedankt!
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Powered by EzPortal