Onweerskansen 2 en 3 augustus

Topic gezien door 36072 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 01 aug 2013 - 17:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Thermische vore nu duidelijk zichtbaar aan het worden in de waarnemingen.
Hier te Woensdrecht zojuist gepasseerd met sinds korte tijd een vlagerige 5bft uit west tot noordwest met een enorm temperatuurverval van 10 graden in een half uur(!).
Zoals verwacht hoeven we daar door vochttekort geen convectieve verschijnselen op te verwachten.
Windsprong, inclusief daling van temperatuur, moet de komende avond verder oostwaarts onder de EML door lopen. Buiigheid moet nabij en net voor het KF echter boven de afgekoelde grenslaag plaatsvinden waardoor gedurende de nacht een (onweers)bui niet uit te sluiten is.

jones

GFS niet zo goed  :-\ geaccumuleerde neerslag tussen vandaag 12Z en morgen 12Z:

Marsel

Citaat van: jones op vr 02 aug 2013 - 20:25
GFS niet zo goed  :-\ geaccumuleerde neerslag tussen vandaag 12Z en morgen 12Z:
Yup, niet alleen GFS. Ook Hirlam en EC laten een vergelijkbaar beeld zien.
Convectief systeem dat nu over ZW-FR ontstaat trekt in alle rekenbreinen over CE-FR via het oosten van de Benelux richting DU om tegen het ochtendgloren via zuidelijk Limburg onze contreien te verlaten.
Over de rest van de Benelux is een elevated onweer niet geheel uit te sluiten maar veel moet men hier niet van verwachten.

Unknown-user1778

ga kapot hier.. 32 graden om half 9  :o ???
zo nachtdienst. laat die verkoeling komen  :-[

Weatherman

Citaat van: dennis089 op vr 02 aug 2013 - 20:35
ga kapot hier.. 32 graden om half 9  :o ???
zo nachtdienst. laat die verkoeling komen  :-[
Verkoeling mag inderdaad komen, maar wel met onweer. Allen lees ik geen positieve berichten erover.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Zierikzee

De eerste klappe bij Normandie
Onweersdagen 2014:4 dagen

mauriceb

Mooi die windsprong, gelijk alle ramen opengezet hier. Koelen dat huis :) Die paddostoel op de noordzee is trouwens erg huge geworden op de SAT beelden, Nice!

Arend

In ieder geval netjes ontstaan zoals de modellen berekenden. Nu nog afwachten wat het precies gaat doen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: mauriceb op vr 02 aug 2013 - 20:44
Mooi die windsprong, gelijk alle ramen opengezet hier. Koelen dat huis :) Die paddostoel op de noordzee is trouwens erg huge geworden op de SAT beelden, Nice!
Lekker he die afkoeling in korte tijd. Ik rook hier bij het invallen van de NW-er zelfs de zee een beetje :). Nu nog maar 22 graden hier in Woensdrecht.

@ Arend, alle rekenbreinen laten het systeem nog redelijk imposant zijn over CE-FR, om vervolgens deactiverend via het ZO van de Benelux richting DU trekken tijdens de laatste uren van de nacht.

Weatherman

Hier nog steeds dik 31,5 graad, dit is lang geleden dat we het zo laat nog zo warm hadden. Nu maar hopen op wat mooi onweer.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Remy

De drie druppels zijn hier net gepasseerd,was hele poos windstil nu effe weer wat wind gehad die ook weer bijna weg is hopen dan maar dat dat trogje nog wat oplevert met het weer is iedere kans er een,en er rommelt al wat in Frankrijk ook :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

jones

Citaat van: Arend op vr 02 aug 2013 - 20:54
In ieder geval netjes ontstaan zoals de modellen berekenden. Nu nog afwachten wat het precies gaat doen.
Het zal inderdaad dat zijn wat we in de gaten moeten houden :)

mauriceb

Ik gok dat die 'Bordeaux' pluk ons vol gaat raken. Hij zwelt ook aan de NW kant aan en er zit een beetje een kromming in de stroming.

Marsel

Citaat van: mauriceb op vr 02 aug 2013 - 21:04
Ik gok dat die 'Bordeaux' pluk ons vol gaat raken. Hij zwelt ook aan de NW kant aan en er zit een beetje een kromming in de stroming.
Zo gek is die gedachte nog niet eens Maurice.
Als je 'm volgens het verwachte midlevel windveld laat trekken kom je inderdaad via NW-FR en CE-BE uiteindelijk over NL terecht. Ware het echter niet dat de winden op hoogte nog iets moeten ruimen en de buien (indien geclusterd) waarschijnlijk weer naar rechts uit de pas gaan lopen. Als je dat in CE-FR inzet kom je zomaar over het zuidoosten van de Benelux terecht.....modellen ondersteunen dat ook.
Maar goed, inderdaad maar even in de gaten houden :).

jens

noordflank van dat systeem activeert iderdaad kan dus nog goed uitpakken
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

mauriceb

Citaat van: Marsel op vr 02 aug 2013 - 21:15
Zo gek is die gedachte nog niet eens Maurice.
Als je 'm volgens het verwachte midlevel windveld laat trekken kom je inderdaad via NW-FR en CE-BE uiteindelijk over NL terecht. Ware het echter niet dat de winden op hoogte nog iets moeten ruimen en de buien (indien geclusterd) waarschijnlijk weer naar rechts uit de pas gaan lopen. Als je dat in CE-FR inzet kom je zomaar over het zuidoosten van de Benelux terecht.....modellen ondersteunen dat ook.
Maar goed, inderdaad maar even in de gaten houden :).

Daar zit ook wat in, bij mij is de wens wellicht de vader van de gedachte omdat ik in het westen woon :)
We gaan het in de gaten houden en zien :)
Mocht hij toch een wat rechtse koers houden dan hoop ik dat ie genoeg aanzwelt aan de NW kant om ook het westen mee te pakken :)

jens

is die meest westelijke bui van dat complex geen leftmover ik dacht dat hij gesplitst is uit de eerste bui die daar ontstond die een rightmover lijkt te zijn?
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Weatherboy

Citaat van: mauriceb op vr 02 aug 2013 - 21:22
Daar zit ook wat in, bij mij is de wens wellicht de vader van de gedachte omdat ik in het westen woon :)
We gaan het in de gaten houden en zien :)
Mocht hij toch een wat rechtse koers houden dan hoop ik dat ie genoeg aanzwelt aan de NW kant om ook het westen mee te pakken :)

Als we Hirlam mogen geloven dan zou het enigszins nog wat moeten worden. Helaas is de praktijk vaak dat alles oostelijk aangroeit en uiteindelijk los gaat boven Duitsland.

Jan van Ooijen




Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Thunderfreak

Lastig te chasen :-)  Wel een erg mooie cell!!

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Powered by EzPortal