Onweerskansen 2 en 3 augustus

Topic gezien door 35469 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 01 aug 2013 - 17:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Onweerskansen 2 en 3 augustus

Aangezien ik hier nog vakantie heb zal ik ook geen update vanuit mijn eigen schrijven. De kaarten zien er voor leken mooier uit dan dat ze in werkelijkheid zijn. Als er wat gaat gebeuren moet het op de convergentielijn gaan gebeuren zoals hieronder op het kaartje te zien is. Echter de vraag is en blijft of het daadwerkelijk Nederland zal gaan halen, Voor onze zuiderburen is de kans iets groter. Hieronder de tekst van Guidance.

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Tussen een laag boven Ierland en een hoog boven het midden van Europa wordt met een zuidelijke stroming zeer warme en droge lucht aangevoerd. Er lijkt sprake van een typische Spaanse Pluim-situatie waarbij steeds drogere en warmere lucht vanuit Spanje wordt aangevoerd, die convectie vanaf de grond vandaag en morgen verhindert. Een warmtefront ligt vandaag 06 UTC van Schotland naar omgeving Hamburg. Dit front trekt in noordelijke richting en verlaat aan het einde van de ochtend het noorden van de FIR. Bij het front is de lucht erg vochtig. Een golvend NNO-ZZW georiënteerd koufront dat nu nog ten westen van Portugal ligt, komt langzaam in oostelijke richting en wordt zaterdag 00 UTC net ten westen van ons land verwacht. Daar vooruit bereikt vrijdag in de loop van de middag een thermische vore het westen en deze trekt langzaam oostwaarts.



MODELBEOORDELING:
In grote lijnen komen de modellen voor de ontwikkelingen vanaf vrijdagavond aardig goed overeen. Alle modellen laten boven ZW Frankrijk een onweerscomplex ontstaan en dat in NNO richting trekken. Daarbij trekt dit in de loop van de nacht en eerste helft van zaterdagochtend over het land. Onzekerheid zit er natuurlijk nog wel in de precieze timing en koers (komt het in Zeeland binnen of in Noord-Brabant. Feit is wel dat het complex de onder de rechter-ingang van een jet streak ontwikkelt en in een gebied met veel schering zit.

NEERSLAG:
Neerslag op koufront bereikt ons pas zaterdag. Vore daar vooruit lijkt vrijdag nog geen neerslag te zitten. Aandacht moet uitgaan naar convectie die vrijdagavond boven ZW-Frankrijk ontstaat en in een gunstige omgeving (lees: veel snelheidsschering van 40-55 kn tussen 2 en 6 km en nog redelijk wat CAPE) in stand kan blijven en in de loop van zaterdagnacht ons land kan gaan bereiken in een ZW-lijke hoogtestroming. In het gebied vindt vanaf nu tot en met morgenavond steeds meer vochtconvergentie plaats, zowel vanaf de oceaan als de Middellandse Zee. De laatste runs laten het onweerscomplex zaterdagnacht Noord-Brabant binnenlopen en noordoostwaarts trekken. Het heeft de neiging in de loop van de nacht en vroege ochtend aan intensiteit in te boeten, ook het aantal ontladingen. Echter, omdat het systeem ook dan nog behoorlijk forcering ondervindt blijft waakzaamheid geboden. Daar vooruit is aan het einde van de avond een geïsoleerde bui ook niet helemaal uit te sluiten, maar vanaf de grond gebeurt het dan niet meer.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ries

CiteerEen hoogtetrog ten weten van het continent nadert onze streken maar tot vrijdagavond blijven we uit zijn invloedssfeer. Tot dan zorgt een rug van hogedruk over West Europa voor een stabiel weertype. Aan de flank van de ver naar het zuiden doorgezakte hoogtetrog wordt in snel tempo warme lucht aangevoerd naar onze streken waarbij de 20° isotherm over ons land komt te liggen later vandaag. Deze isotherm verlaat pas vrijdagavond de Lage Landen opnieuw.

Aan de voorzijde van de trog is ook sprake van een TE850 tong / Spaanse pluim al zijn de waarden niet zo hoog als tijdens afgelopen weekend. Ook de PW waarden halen met moeite 40 mm. Daaraan gekoppeld blijft ook de latente onstabiliteit binnen de perken met waarden tot zo'n 1500 J/kg. reden daartoe is het uit fase zijn van dagelijkse gang en binnendringen koelere lucht op 500 hPa door de naderende trog. M.a.w, het koufront, horende bij de trog, komt op het verkeerde moment voor maximale onweersactiviteit en bovendien is de tijd waarin de latente onstabiliteit zich kan opbouwen, kort (anderhalve dag slechts).

We zien dit ook in de voorspelde peilingen welke droog blijven tot vrijdagavond. De CIN blijft tot laat 's avonds te hoog voor convectie. Wat de triggering betreft van het onweer zal het wachten zijn op 1 of 2 rimpels op de langgolvige trog welke voor mesoschaal versterkt PVA maxima zullen zorgen. Deze komen pas laat vrijdagavond/nacht binnen. Ook een vrij krachtige jetstreak nadert het gebied stroomopwaarts met ontwikkeling schijnbaar van een krachtige rechter ingang over W-FR/BE vrijdagnacht.

Het is de verwachting dat pas bij deze maxima onweercomplexen zullen ontstaan. Ik mis tenslotte ook een duidelijke prefrontale thermische trog, laat staan  thermisch laag, welke zou zorgen voor hoge SRH waarden. Een vore is evenwel aanwezig maar lijkt te ver voor te zijn voor de triggerzone wat inhoudt dat de grondwind al snel westelijk wordt voor de onweercomplexen uit. Zeker in het westen valt de westenwind reeds in de namiddag in.

Concreet: tot vrijdagavond voorzie ik geen onweer wegens te veel CIN/droge lucht. Laat vrijdagavond mogelijk advectie van complex/MCS vanuit W-FR (daar ontstaan ze al vrijdagavond). Erg uitgesproken MCSs voorzie ik niet wegens zwakke WAA tegen die tijd. Vrijdagnacht doortocht van 1 of meerdere onweercomplexen, vrij snel doortrekkend door accelererende short wave trough (negatief kantelend). Lokaal zal het onweer wel stevig zijn doch de kans op extreme toestanden acht ik niet al te groot. Tegen zaterdagochtend lijkt het onweer reeds over Duitsland te zitten.

http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/

edit Kaartje:


Dennis

Sommigen modellen oa GFS schetsen een MCS systeem


Dennis



Code geel onweer voor vrij/zaterdag nacht

NitroGenetics

wordt echt een typisch nowcast dagje weer :p of zullen we het een nachtje noemen?

Sven

Ik zal de shelfcloud en cb's wel fotograferen uit de lucht!  8) 09:50 takeoff :D
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

dennis089

Ben benieuwd. We hebben al zoveel net niet situaties gehad dit jaar.. maar wat zou het ironisch zijn als deze wel zou uitkomen. We hopen.

Zierikzee

Lol heel de week de beste kansen voor het weste. De dag ervoor, alles weer naar het ooste. Typisch
Onweersdagen 2014:4 dagen

Dennis

Om de Cap te overwinnen kunnen verschillende dingen helpen:  -

Verdere opwarming aan de grond -
Afkoeling van de warmere laag boven de grond door binnenstromen koelere lucht -
Grootschalige lucht stijging door een bovenlucht trog -
Linker uitgang of rechter ingang van een jetstreak (zorgen voor lagere druk op hoogte, lucht eronder gaat stijgen) -
Convergentie aan de grond: botsende winden door windsprong bij een koufront of door lucht die uit andere buien komt -
Optilling van lucht aan de grond door heuvels en bergen (Orografische lift)

bron :https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/soundings

hj32

Citaat van: Jan van Ooijen op do 01 aug 2013 - 17:12
Onweerskansen 2 en 3 augustus

Aangezien ik hier nog vakantie heb

Nou nog steeds vakantie van ooijen?! :P
Hahaha..

Toch mooi dat u nog even de moeite neemt voor een onweerskansentopic ;)
Dat doet ons chasers deugt...

dondertje127

Precies de plek van het onweer van afgelopen zaterdag de 27e. Zou de situatie indentiek zijn aan die van zaterdag op zondag? Dan kan ik het filmen nog eens over doen, maar dan met mijn mond dicht.

Dennis


jens

Yes een thermisch laag misschien meer kans op onweer
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Oele


Sven

Citaat van: Oele op do 01 aug 2013 - 22:13
Is dit een beetje gunstig ?

klik op deze link    http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/weer-voor-professionals/wolken-en-neerslag/nederland.html

Nee! Maar als het voor morgen zou zijn wel. Morgen rond 9 of 10 uur komt er weer een nieuwe online, dat wordt als iets zekerder van wat het UKMO model zich voor schetst
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

ron12

Is dat het lagedruk gebied bij zuid west Frankrijk waar onweer moet ontstaan ?? http://www.meteociel.fr/observations-meteo/pression.php# klik op animatie
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Citaat van: ron12 op do 01 aug 2013 - 23:15
Is dat het lagedruk gebied bij zuid west Frankrijk waar onweer moet ontstaan ?? http://www.meteociel.fr/observations-meteo/pression.php# klik op animatie

Daar zou morgenmiddag/avond iets moeten ontstaan volgens de modellen. Nu een beetje onrustig daar.

Uit de KNMI guidance (Uitgifte: 01/08/2013 18.04 uur LT.)

MODELBEOORDELING:
In grote lijnen komen de modellen voor de ontwikkelingen vanaf vrijdagavond aardig goed overeen. Alle modellen laten boven ZW Frankrijk een onweerscomplex ontstaan en dat in NNO richting trekken. Daarbij trekt dit in de loop van de nacht en eerste helft van zaterdagochtend over het land. Onzekerheid zit er natuurlijk nog wel in de precieze timing en koers het lijkt er op dat de zuidoostelijke helft van het land de grootste kans maakt, dit laten de runs vrij consistent zien. Feit is wel dat het complex de onder de rechter-ingang van een jet streak ontwikkelt en in een gebied met veel schering zit.

Aandachtspunten.

WIND:
Morgen is er in Harmonie wel een duidelijk signaal voor zeewind. In het onweerscomplex zijn er duidelijk signalen voor (zeer) zware windstoten. Harmonie laat een duidelijk gustfront zien voor het complex uit met zeer zware windstoten over het oosten van het land en Duitsland. Dit is een aandachtspunt.

NEERSLAG:
Neerslag op koufront bereikt ons pas zaterdag. Vore daar vooruit lijkt vrijdag nog geen neerslag te zitten. Aandacht moet uitgaan naar convectie die vrijdagavond boven ZW-Frankrijk ontstaat en in een gunstige omgeving (lees: veel snelheidsschering van 40-55 kn tussen 2 en 6 km en nog redelijk wat CAPE) in stand kan blijven en in de loop van zaterdagnacht ons land kan gaan bereiken in een ZW-lijke hoogtestroming. In het gebied vindt vanaf nu tot en met morgenavond steeds meer vochtconvergentie plaats, zowel vanaf de oceaan als de Middellandse Zee. De laatste runs laten het onweerscomplex zaterdagnacht Noord-Brabant binnenlopen en noordoostwaarts trekken. Het heeft de neiging in de loop van de nacht en vroege ochtend aan intensiteit in te boeten, ook het aantal ontladingen. Echter, omdat het systeem ook dan nog behoorlijk forcering ondervindt blijft waakzaamheid geboden. Daar vooruit is aan het einde van de avond een geïsoleerde bui ook niet helemaal uit te sluiten, maar vanaf de grond gebeurt het dan niet meer.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Ik wacht gewoon lekker rustig af,wat komen gaat,met dit weer moet je echt niet druk maken  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Citaat van: ron12 op do 01 aug 2013 - 23:39
Ik wacht gewoon lekker rustig af,wat komen gaat,met dit weer moet je echt niet druk maken  ;)

Sluit ik me bij aan, het is hier binnen inmiddels al weer vies benauwd. Afwachten maar wat morgen brengt.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Thunderfreak

Snap alleen niet waarom er geen temp waarschuwing staat voor langs de kust. Bedoel ook daar gaat de temp net zoals vandaag boven de 30 komen. Athans Zuid Holland dan. En zeker morgen 33 graden met veel meer vochtigheid en Smog in de Randstad. Zie dus het verschil niet met 32 en 35.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Powered by EzPortal