Onweerskansen 23, 24 en 25 juli

Topic gezien door 47773 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 23 jul 2013 - 09:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Zierikzee

Zaterdag misschien ook de auto pakken. Ik heb zonder te overdrijven al 2 jaar geen onweersbui meegemaakt. Hoogstens wat gerommel in de verte. Sinds de luchtstromingen zijn veranderd, lijkt alles over hier. Een goeie zuid wester storm is ook al jaren geleden.

10sep 2011 was de laatste onweersbui die ik heb meegemaakt.


Misschien moet ik opzoek naar een nieuwde liefde :D
Onweersdagen 2014:4 dagen

NitroGenetics

of niet te vergeten 4 augustus 2012 toen er niet gedacht werdt dat er zware buien zouden ontstaan terwijl de beruchte storm die het festival dicky woodstock met de grond gelijk maakte behoorlijk heftig was

hie rnog even wat beelden die ik op had genomen kleine 2km van het toen nog recht staande feest tent

beste is even naar 4:20 skippen ;)

komende dagen zijn het typische dagen die zulke buien kan produceren :)

http://www.youtube.com/watch?v=7PT6DIj_Yv0&list=TLXJYLKT464xU

MamaAs

Volgens mij ontstaat er wat boven Noord Holland. Ben benieuwd wat die gaat doen.
En voor morgen ziet het er voor hier eigenlijk best goed uit.

Reutel

Op de valreep kunnen we hier nog een tropische dag bijschrijven.  8)

vlerk

Klopt die temperatuur wel? Ik vind het verschil met omliggende stations erg groot, ook Kleine Brogel geeft 'slechts' 28 graden aan, verschil viel me van de week ook al op.

SniperEye

Ongelooflijk, eerst tientallen centimeters water bij mijn ouders thuis in Weert, na een dag schoonmaken gaat mijn vader weer aan het werk in Echt en hoppa, weer natte voeten, ditmaal op kantoor! Ik heb al geadviseerd een vakantie op een hoge berg te boeken zodat als het gaat regenen hij wel droge voeten zal houden.

JorisK

Heerlijk stortbuitje net in Zaandam gehad, geen onweer maar wel lekker verfrissend! Nu de zon weer doorbreekt  meteen weer broeierig buiten.

Weatherman

Citaat van: Reutel op do 25 jul 2013 - 16:06
Op de valreep kunnen we hier nog een tropische dag bijschrijven.  8)
Was wel te merken, was niet lekker vandaag.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Channiej

Ben benieuwd naar t topic van morgen/zaterdag ????

Thunderfreak

Kan nog boeiend worden straks.
Hoor niemand er verder over.

De level 2 staat er niet voor niets. Spanish plume is actiever en actiever aan het worden. Kan niet lang duren meer,vanavond vorming van een MCS. Of dat Nederland later vannacht/ochtend vroeg gaat halen betwijfel ik,maar wel leuk om deze ontwikkeling te volgen vanaf nu.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

ron12

Op dit moment in Frankrijk en Spanje nog geen onweer te zien op de bliksemradar. :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jones

Hoe zit het met de dynamische kant vd buien van morgen en zaterdag? :) Is er bv. kans op shelfclouds etc..?

pyro

Citaat van: Channiej op do 25 jul 2013 - 17:12
Ben benieuwd naar t topic van morgen/zaterdag ????

Yes, cant wait

ron12

Er ontstaan nu plotseling buien boven brabant nog zonder onweer,trekken richting nijmegen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

arjanbruggink

Hier in Smilde kunnen we ook onweersdag erbij schrijven. Tussen Oosterwolde en Appelscha trok een onweersbui voorbij maar activiteit is atm er weer uit.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marsel

Citaat van: jones op do 25 jul 2013 - 18:21
Hoe zit het met de dynamische kant vd buien van morgen en zaterdag? :) Is er bv. kans op shelfclouds etc..?
Ja, die kans is er zeker.
De as van de hoogterug ligt morgenmiddag net oost van ons land terwijl het golvende polaire front zich net west van de Benelux ophoudt. Het systeem correspondeert met de overgang naar koelere lucht aan de westkant ervan. Wij bevinden ons aan de warme onstabiele kant.
Onweersactiviteit moeten we uiteraard aan de warme kant nabij een thermische rug (thetaE=55-60) zoeken, getriggerd door sterke WAA, LL convergentie en formatie van thermische laagjes. Onstabiliteit is morgen potentieel erg diep en in orde grootte van 1-2KJ/Kg in de warme massa.

Van een duwende hoogtetrog is (nog) niet echt sprake (hoogtepatroon redelijk neutraal) en we bevinden ons onder de RU van de polaire jet. Dan zijn twee dempende punten voor morgen.

0-6km shear over het oosten 20-30kts, naar het westen toe (richting het golvende polaire front) oplopend naar 40-50kts. Grootste kans op intense onweders over het midden en oosten. Overlap tussen redelijke shear én significante onstabiliteit in een strook ZW-NO georiënteerd over het midden en deels oosten van het land.
Buien zijn hoogst waarschijnlijk niet vanaf de grond gevoed (sterke WAA) in een omgeving die overheersend unidirectionele shear vertoont.
Ik krijg sterk de indruk dat als er zich buien voor gaan doen deze vrij snel clusteren (gezien de WAA) in multicellulaire systemen, mogelijk MCS formaat aannemend. Bovendien door toch vrij significante shear mogelijkheid op enige interne oplijning.

Individuele supercells lijken mij meteen niet aan de orde. Toch moet aangegeven worden dat de drukverdeling aan de grond vlak is waardoor thermische effecten invloed uit kunnen oefenen en lokaal de SRH op kunnen voeren. De vraag zal dan echter zijn of buien aanspraak kunnen maken op deze dynamiek.

Tot slot moet ik meegeven dat het een situatie is die nogal nauw luistert. In principe is aan de warme zijde langs het polaire front onweer mogelijk, het westen wil ik dus absoluut niet uitsluiten. Timing en zwaartepunt zal zoals gebruikelijk nowcasten worden.

Al met al interessant om te volgen morgen!

Tyshane

Hier derde onweerdag op een rij! Geen significante slechtweeromstandigheden, maar goed, de donders zijn geweest. Heerlijk zo, alleen hopelijk komende dagen een keer het echte werk! :)

dondertje127

Citaat van: ron12 op do 25 jul 2013 - 18:51
Er ontstaan nu plotseling buien boven brabant nog zonder onweer,trekken richting nijmegen

Benieuwd wat ze gaan doen ook (woon in Arnhem maar dan wel zo Zuidelijk dat ik tegen de grens van Elst aan woon).

@ Tyshane: Niets zo mooi als gedonder horen op de vlaktes van de Veluwe  8)
Dinsdag meegemaakt op Kootwijkerzand. Machtig, muisstil, alleen de donder en de vogeltjes horen.

ron12

Ze trekken meer richting arnhem dan nijmegen,zo te zien..
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tyshane

Citaat van: dondertje127 op do 25 jul 2013 - 19:02
@ Tyshane: Niets zo mooi als gedonder horen op de vlaktes van de Veluwe  8)
Dinsdag meegemaakt op Kootwijkerzand. Machtig, muisstil, alleen de donder en de vogeltjes horen.

Inderdaad, ik las dat je er was geweest! Mooi! Ik heb die dag die enorme CB mogen bewonderen (boven Apeldoorn) vanaf een mooi rustiek landschapje tussen het mais op een bankje in de buurt van Oene / Epe. Prachtig om die enorme wolk vanaf een afstand gade te slaan en te zien groeien en bloeien. In de verte onweer en verders inderdaad helemaal stil, behalve die paar vogeltjes. Eens; Dat is genieten!  :)

Powered by EzPortal