Onweerskansen 17 - 20 juni

Topic gezien door 224397 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, za 15 jun 2013 - 21:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

stratocumulus

Nu ook op de buienlijn het oostelijk deel actiever...lijkt zo wel alsof het westen gewoon wat regen krijgt, geen gerommel  :-X

Jeroen15

Citaat van: Jeroen15 op do 20 jun 2013 - 11:00
Ben benieuwt wat er vandaag allemaal gaat beuren. Hopelijk wat in het oosten van het land
Inderdaad de temp mag wel wat hoger worden

stratocumulus

Euh, Meteociel is volgens mij van slag:

Gilze-Rijen gemiddeld onweer, om 10.25?

20/06/2013  10:25   Gilze-Rijen (PB)
Alt. 15m   Foudre   Orage modéré
METAR   


Henk1976

Citaat van: Jeroen15 op do 20 jun 2013 - 11:02
Inderdaad de temp mag wel wat hoger worden

De zon komt er hier in Groningen in ieder geval goed bij!

Marsel

Mooi om ook nu weer die sterke rechtswaartse afwijking tov van de 600-300hPa windvector te zien in de zware buien boven NE-FR en W-DU. Ondanks de vanuit het zuiden krimpende 700hPa stroming bewegen deze buien zich vrolijk richting het noord-noordoosten.
Op deze manier gaan zware complexen ons land niet bereiken, want ook die zullen vandaag die oostelijke component hebben. We zullen het van buien moeten hebben die zich óf westelijker vormen óf die voor een deel gedeactiveerd zijn en wel met de bovenstroming ons land binnen komen.

Arend

Zwaluwen vliegen hier momenteel erg laag, amper 10 meter.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Henk1976

Citaat van: Marsel op do 20 jun 2013 - 11:12
Mooi om ook nu weer die sterke rechtswaartse afwijking tov van de 600-300hPa windvector te zien in de zware buien boven NE-FR en W-DU. Ondanks de vanuit het zuiden krimpende 700hPa stroming bewegen deze buien zich vrolijk richting het noord-noordoosten.
Op deze manier gaan zware complexen ons land niet bereiken, want ook die zullen vandaag die oostelijke component hebben. We zullen het van buien moeten hebben die zich óf westelijker vormen óf die voor een deel gedeactiveerd zijn en wel met de bovenstroming ons land binnen komen.

Klinkt frustrerend. En net nu ik verlof heb gekregen voor vanmiddag...... Dus dat wordt weer fraaie buienluchten van de zijkant fotograferen :-(

stratocumulus

Citaat van: Henk1976 op do 20 jun 2013 - 11:25
Klinkt frustrerend. En net nu ik verlof heb gekregen voor vanmiddag...... Dus dat wordt weer fraaie buienluchten van de zijkant fotograferen :-(

En toch heb jij de beste papieren voor noodweer  ;)

Marsel

Citaat van: Henk1976 op do 20 jun 2013 - 11:25
Klinkt frustrerend. En net nu ik verlof heb gekregen voor vanmiddag...... Dus dat wordt weer fraaie buienluchten van de zijkant fotograferen :-(
Niet te vroeg opgeven he ;).
Vanuit het zuiden begint de stroming op middelbaar niveau nu te krimpen. Dat is ook mooi te zien aan de trekrichting van de stratiforme neerslag over BE en Z-NL. Het is kwestie van tijd voordat de boel wat gaat indraaien. Alleen de sterkste updrafts hebben hier tot op heden weinig boodschap aan.
Daarbij moet de eigenlijke activatie nog gaan komen. Gewoon rustig afwachten, zoals bij elke onweerssituatie ;).

stratocumulus

Op sat is dit proces ook goed te zien, op het front trekt alles meer oost west.

http://wolken.buienradar.nl/nl/?animation=true&ir=False
Zit ook een mooie v vorm in de wolken op het trefpunt van de stromingen. Grappig om te zien.

Henk1976

Citaat van: stratocumulus op do 20 jun 2013 - 11:27
En toch heb jij de beste papieren voor noodweer  ;)

Ja, dus ik blijf stiekem toch heel erg op noodweer hopen!  ;) (en dan zonder schade, maar dat kan eigenlijk niet)

Henk1976

Citaat van: Marsel op do 20 jun 2013 - 11:29
Niet te vroeg opgeven he ;).
Vanuit het zuiden begint de stroming op middelbaar niveau nu te krimpen. Dat is ook mooi te zien aan de trekrichting van de stratiforme neerslag over BE en Z-NL. Het is kwestie van tijd voordat de boel wat gaat indraaien. Alleen de sterkste updrafts hebben hier tot op heden weinig boodschap aan.
Daarbij moet de eigenlijke activatie nog gaan komen. Gewoon rustig afwachten, zoals bij elke onweerssituatie ;).

Nee, ik geef niet op, ben gisteren getrakteerd op buitjes die rechts in mijn blikveld ontstonden terwijl ik aan het werk was.

Ramon Oost

Citaat van: Reutel op do 20 jun 2013 - 10:59
Willen we vandaag nog enig vuurwerk krijgen, dan zal T nog wel wat moeten stijgen.

Als er meer dynamische forcering is zou de temperatuur een minder grote rol hebben maar zoals Marsel ook al beschreef vandaag aan de warme kant de grootste kans op zware buien. Voornamelijk Duitsland maar ook mogelijk het oosten en noordoosten van het land.

Richard_E_77

Ik zie hier op de satelietbeelden dat de bewolking, net over de grens, vanaf midden-, tot aan Noord-Duitsland, lekker aan het oplossen is. Zo kan het hopelijk voldoende opwarmen. Wou de actuele temps bekijken op buienradar, maar de waardes die er nu opstaan, zijn van 10.50 pfff. Maar evenwel: Twente: 21.9 Lv: 80% !!, Eindhoven: 20.3 Lv: 92% wow. Ben benieuwd wat zo de echte temps zijn. Laat maar borrelen. Hoop op een lichtshow hier in de stad Groningen.

martijn

Zonnetje komt er hier nu voorzichtig door

Richard_E_77

Zie dus op 2 bovengenoemde plaatsen in een half uur tijd dat de temp. 1 graad gestegen is ( Eindhoven 0.9 )

Channiej

En ik maar denken dat we buien vanuit Frankrijk krijgen. Maar die bui in Duitsland gaat toch echt wel boven Nijmegen langs en is flink aan het activeren....

Henk1976

Citaat van: Richard_E_77 op do 20 jun 2013 - 11:36
Ik zie hier op de satelietbeelden dat de bewolking, net over de grens, vanaf midden-, tot aan Noord-Duitsland, lekker aan het oplossen is. Zo kan het hopelijk voldoende opwarmen. Wou de actuele temps bekijken op buienradar, maar de waardes die er nu opstaan, zijn van 10.50 pfff. Maar evenwel: Twente: 21.9 Lv: 80% !!, Eindhoven: 20.3 Lv: 92% wow. Ben benieuwd wat zo de echte temps zijn. Laat maar borrelen. Hoop op een lichtshow hier in de stad Groningen.

Ik hoor een collega klagen over hoofdpijn, en als dat gebeurd zegt ze, dan krijgen we zwaar onweer.... Van het weer heeft ze geen jota verstand maar hier wil ik wel in geloven ;D

Edwin

Citaat van: Channiej op do 20 jun 2013 - 11:45
En ik maar denken dat we buien vanuit Frankrijk krijgen. Maar die bui in Duitsland gaat toch echt wel boven Nijmegen langs en is flink aan het activeren....

Stuur maar richting Zutphen dan :D
Never Stop Exploring

Edwin

Never Stop Exploring

Powered by EzPortal