Onweerskansen 17 - 20 juni

Topic gezien door 224457 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, za 15 jun 2013 - 21:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kres

Citaat van: Jelte op do 20 jun 2013 - 09:30
Ha, het lijkt vandaag zowaar wel een interessante dag te worden. De eerste dag dat ik er een beetje vertrouwen in heb dat het werkelijk wat wordt. De lightningwizzard kaarten zien er behoorlijk uit. Het enige waar ik mijn vraagtekens bij heb is of het weer ook werkelijk Terschelling zal gaan halen. Met stevige noordoostenwind is het hier alles behalve broeierig. Nouja, de modellen lijken nu een beetje in overeenstemming te raken en de verwachte aankomsttijd van het weer (later op de avond) is de ideale tijd voor foto's. Dus duimen maar!
Hoop ernstig met je mee.. Ben bijzonder aan toe. Vooral als je het links en recht voorbij ziet schieten..

stratocumulus

Noodweercentrale:


Waarschuwing vooraf vanwege onweer,
waarschuwingsniveau rood mogelijk
geldig van: donderdag, 20. jun 2013, 12:00 uur
geldig tot: vrijdag, 21. jun 2013, 02:00 uur
geldig voor: alle hoogtes

Lightning_Glenn

Citaat van: Kres op do 20 jun 2013 - 09:45
Hoop ernstig met je mee.. Ben bijzonder aan toe. Vooral als je het links en recht voorbij ziet schieten..
Ik ben er ook bijzonder ernstig aan toe :) Vakantie in spanje vorig jaar augustus was de laatste keer voor mij....zo erg is het.
3x chase ingezte dit jaar 3x niks!  :(
Ik ga mezelf maar verhuren aan mensen met angst voor onweer, ik heb namelijk een zwaar negatief effect op onweer complexen dit jaar  ;D

hj32

Citaat van: Martin1976 op do 20 jun 2013 - 02:20
En die buien daarna onder gaan een lijn maken!! Wat ik je brom kijk maar op sat!!

Nou nee...even en toen zakte die in ;)

hj32

Citaat van: Lightning_Glenn op do 20 jun 2013 - 09:55
Ik ben er ook bijzonder ernstig aan toe :) Vakantie in spanje vorig jaar augustus was de laatste keer voor mij....zo erg is het.
3x chase ingezte dit jaar 3x niks!  :(
Ik ga mezelf maar verhuren aan mensen met angst voor onweer, ik heb namelijk een zwaar negatief effect op onweer complexen dit jaar  ;D

Hahaha geniaal glenn...kan heel frustie zijn, maar eenbeetje humor doet de mens goed :D

Marsel

Zojuist wakker worden, meteen radarbeelden bekijken en wederom een desillusie rijker.
Deactivatie van het MCS van gisterenavond was verwacht, daar waren genoeg signalen voor. Maar zodanig deactiveren dat het niet eens tot een lokaal onweer kwam in het zuiden en midden van NL was dan toch wat te veel van slechte. Ongelofelijk.

Maar goed, nieuwe ronde nieuwe kansen.
In tegenstelling tot de afgelopen 48h laten GFS en EC beelden zien die redelijk (met de nadruk op re-de-lijk) met elkaar overeenkomen. Oorzaak is uiteraard het feit dat convectieve activiteit nu gekoppeld kan worden aan grootschaligere en meer dynamische achtergronden.
Voorlopig ga ik uit van een scenario zoals gisteren beschreven.
Onder invloed van de naderende (negatief gekantelde) hoogtetrog komt het zwaartepunt over het oosten, het noordoosten en in het westen van DU aan de westzijde van de warme zuil (met EML) te liggen. Eigenlijk zien we dat nu al aan het feit dat de meest actieve cellen (sommigen zijn nu al bijzonder intens) op een grove lijn liggen over NE-FR en W-DU.
Dat beeld zal niet of nauwelijks veranderen vandaag.
Ook elders kunnen een paar (onweers)buien de kop op steken in de loop van de dag, maar modellen suggeren al meerdere runs dat juist op het grensvlak met de warmste massa (met daar belachelijke hoeveelheden CAPE trouwens) de meeste en bovendien de meest intense buien plaats kunnen gaan vinden. In ons geval dus vooral voor het O en NO.
Overigens zal het voor een belangrijk deel advectief moeten binnenlopen met die gekrompen 700hPa stroming (ZO).
Er kunnen voor de eerder genoemde regio's (ONO) nog wel eens bijzonder zware exemplaren tussen zitten vanmiddag en vanavond. Overlast zal waarschijnlijk voornamelijk op conto komen van veel neerslag in korte tijd en mogelijk gematigd grote hagel (enkele cm's). In DU komt het hoogst waarschijnlijk wederom op meerdere plekken tot zeer grote hagel door aanwezigheid van de EML.

Het is dat de warmste luchtmassa met EML nu al zo ver door geschoven is naar het oosten, anders hadden we vandaag in heel de Benelux ten minste die LVL2 binnen kunnen slepen.
Nu kijken we voor een deel vanaf de zijlijn mee en kunnen we op een paar (onweers)buien na alleen maar lijdzaam toezien of het ONO nog een graantje van het échte convectieve werk meepikt.

Weatherman

Citaat van: Marsel op do 20 jun 2013 - 10:08
Ook elders kunnen een paar (onweers)buien de kop op steken in de loop van de dag, maar modellen suggeren al meerdere runs dat juist op het grensvlak met de warmste massa (met daar belachelijke hoeveelheden CAPE trouwens) de meeste en bovendien de meest intense buien plaats kunnen gaan vinden. In ons geval dus vooral voor het O en NO.

Ho staat het zuiden ervoor, of is het weer sisser werk?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Kres

Estofex heeft bijna heel NL als level 2 aangemerkt.

Marsel

Citaat van: Weatherman op do 20 jun 2013 - 10:15
Ho staat het zuiden ervoor, of is het weer sisser werk?
Timing is niet of nauwelijks te geven. Maar zoals aangegeven zijn in de warme lucht voor het KF uit enkele onweerbuien mogelijk. Met name vanmiddag en vanavond.
Nu kunnen we tenminste een duidelijk trigger aanwijzen.
Of het bij jou tot die zware ploffers gaat komen (met álles erop en eraan) valt nog te bezien aangezien de grootste hoeveelheden energie richting DU te vinden is.
Duidelijk is wel dat het ONO de grootste kans op de zwaardere jongens heeft.

hussel


Arend

Citaat van: Marsel op do 20 jun 2013 - 10:08
*Bespreking*

Dank voor je toelichting. Ziet er voor iedereen langs de oostgrens goed uit. Kan wel eens een hele interessante dag gaan worden.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Johann

Citaat van: Marsel op do 20 jun 2013 - 10:08
//
Zojuist wakker worden, meteen radarbeelden bekijken en wederom een desillusie rijker.
Deactivatie van het MCS van gisterenavond was verwacht, daar waren genoeg signalen voor. Maar zodanig deactiveren dat het niet eens tot een lokaal onweer kwam in het zuiden en midden van NL was dan toch wat te veel van slechte. Ongelofelijk.
//

Zo ongeveer verging het mij ook vanachter mijn PC, een bakkie koffie en de radarbeelden van vannacht en nu te hebben bekeken.
Gewoon helemaal niets gebeurd, dat de fut eruit zou gaan ok maar dit nee !  ???
UKMO-NX dus ook meteen maar gedeactiveerd op mijn PC  :D
Kijken in hoeverre de "weergoden" ons vandaag weer zullen gaan frustreren..........  ???

martijn

Citaat van: Arend op do 20 jun 2013 - 10:23
Dank voor je toelichting. Ziet er voor iedereen langs de oostgrens goed uit. Kan wel eens een hele interessante dag gaan worden.
En de rest van het land pist weer naast de pot  ;)

Marsel

Citaat van: Kres op do 20 jun 2013 - 10:17
Estofex heeft bijna heel NL als level 2 aangemerkt.
Tja, met in de bespreking heel duidelijk aangegeven dat het met name Duitsland en centraal Europa zijn die er met de grootste klappers vandoor gaan. Hoogst waarschijnlijk uitloop over NL, en dan met name het ONO als gevolg van de ZO bovenstroming, maar verder wordt ons land niet of nauwelijks genoemd.
Maar goed het blijft nowcasten, want ook de lijnen van estofex zijn geen garantie. Aannemelijk is het scenario met het zwaartepunt richting de warme massa wel.

Joep

 
Vandaag wordt de tropische lucht verdreven. Dat gaat niet zonder slag of stoot gebeuren. Er kunnen zware buien ontstaan, vooral later op de dag. We houden u weer de hele dag op de hoogte. (10.00 uur)

We beginnen met een algemene beschrijving van de situatie.

Op de Regen-en-wolken radar zijn de buiengebieden al goed zichtbaarVochtige, warme lucht
Net als de afgelopen twee dagen bevindt Nederland zich nog steeds in warme en vochtige lucht. Er zijn dit keer wel vrij veel wolken, dus ondanks dat de atmosfeer warm is, wordt het op grondniveau niet overal warm. In het westen is het vanmiddag 20 tot 25 graden. In het oosten en noordoosten loopt de temperatuur op naar lokaal 28 graden.

Vannacht trekt er een koufront over het land. De (sub)tropische lucht wordt dan overal verdreven. Op 1500m hoogte is het vanmiddag nog een graad of 17. Als het de hele dag zonnig zou zijn, zou het 30 tot 35 graden, om maar aan te geven hoe warm de lucht boven ons hoofd is. Morgen is de temperatuur op 1500m gedaald naar ongeveer 7 graden.

Zware buien mogelijk
Boven de Ardennen en de Eifel zien we op dit moment al zeer zware buien. Wolkbreuken, hagel en onweer zorgen lokaal voor overlast. Ook boven het noorden van Frankrijk is het slecht weer. Daar ligt op dit moment het koufront.

Het koufront komt in Nederland pas later vanavond en vannacht. Het front beweegt dus erg langzaam noordwaarts. De buien in België verplaatsen zich ook langzaam naar het noorden tot noordwesten. In Nederland gaat de buiigheid de komende uren dus toenemen.

De temperatuur loopt de komende uren vrijwel overal op. Alleen in Limburg gaat het langzaam. De stijgende temperatuur geeft energie voor de vorming van nieuwe buien. In de loop van de dag kan er her en der daardoor ineens een forse bui ontstaan.

Uiteindelijk krijgen we in de namiddag, avond en nacht de meeste neerslag te verwerken. Meerdere modellen suggereren dat er ergens in of vlak voor het koufront een gebied ontstaat met zeer zware neerslag. Er kan dan 20 tot 50 mm vallen in slechts 2 of 3 uur tijd. De kans op wateroverlast is dan groot. Wat precies de koers van deze 'waterbom' gaat worden, en of hij daadwerkelijk ontstaat, weten we waarschijnlijk pas tegen de avond. Bekijk geregeld onze uitstaande waarschuwing om op de hoogte te blijven, of bekijk dit artikel voor de laatste updates.

Opnieuw een onzekere weerdag dus. Wat dat betreft ben ik blij als straks het koufront voorbij is. Dan kunnen we weer betrouwbare weersverwachtingen maken.


weerplaza

Henk1976

Citaat van: Marsel op do 20 jun 2013 - 10:26
Tja, met in de bespreking heel duidelijk aangegeven dat het met name Duitsland en centraal Europa zijn die er met de grootste klappers vandoor gaan. Hoogst waarschijnlijk uitloop over NL, en dan met name het ONO als gevolg van de ZO bovenstroming, maar verder wordt ons land niet of nauwelijks genoemd.
Maar goed het blijft nowcasten, want ook de lijnen van estofex zijn geen garantie. Aannemelijk is het scenario met het zwaartepunt richting de warme massa wel.

Gisteren was de lvl 2 voor Niedersachsen in ieder geval helemaal gerechtvaardigd. 50 km westelijker en NO-Nederland had de volle laag gehad. Ben benieuwd of we vandaag in het NO een feestje krijgen 8)

hj32

Nou...iig in het goede gebied...nowcasten maar weer dus ;)

Marsel

Citaat van: Henk1976 op do 20 jun 2013 - 10:40
Gisteren was de lvl 2 voor Niedersachsen in ieder geval helemaal gerechtvaardigd. 50 km westelijker en NO-Nederland had de volle laag gehad. Ben benieuwd of we vandaag in het NO een feestje krijgen 8)
Klopt, conv. line bracht daar de eerste cellen voort waarna het geheel compleet uit de hand liep. Dat had, als het hele spulletje wat verder westelijk had gelegen ook voor NL bestemd kunnen zijn. Dat scenario schetste HiRLAM bijvoorbeeld op maandagavond al. Maarja, zo zie dat kleine verschuivingen enorme gevolgen hebben.

Gelukkig is de zomer nog lang  ;D.

Reutel

Willen we vandaag nog enig vuurwerk krijgen, dan zal T nog wel wat moeten stijgen.

Jeroen15

Ben benieuwt wat er vandaag allemaal gaat beuren. Hopelijk wat in het oosten van het land

Powered by EzPortal