Onweerskansen 17 - 20 juni

Topic gezien door 224395 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, za 15 jun 2013 - 21:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Gerard1995

Citaat van: Marsel op wo 19 jun 2013 - 20:37
Nowcasten sowieso. Uiteraard teken ik voor het geschetste 'hevige' scenario en wil ik ook met Johann mee :P. Maar met die logge MCS'en waarbij de westelijke kant over NL moet gaat trekken ben ik er niet gerust op. Een bak regen met wat onweer zit er wel in. Maar nog in de activiteit zoals het systeem er nu voor staat/stond? Dat vraag ik mij ten zeerste af.
Maar goed, we gaan het rustig afwachten.

Haha idd, volledig mee eens! laten we nu maar hopen op een enorme 'meevaller' in plaats van de afgelopen tegenvallers :)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Arend

Jammer dat het nog licht is, zou mooie show zijn richting oosten.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Weatherman

Duidelijke 2-deling hier op het forum!
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Gerard1995

Citaat van: Weatherman op wo 19 jun 2013 - 20:42
Duidelijke 2-deling hier op het forum!

typische nowcasting noemen we dit.... iedereen kan alles denken te weten maar het weer laat zich maar al te graag verrassen in positieve of negatieve zin.. dat is mother nature! laten we vooral de hoop erop houden en deze voorpret vind ik persoonlijk ook al harstikke leuk om te volgen!  8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Ries

Och, 't is wel een standaardverhaaltje hier hoor, al jaren: velen hebben verwachtingen niet grondig genoeg gelezen en koesteren valse verwachtingen, projecteren die op de realiteit en zijn teleurgesteld. Vaak krijgen ze dan alsnog 's nachts/volgende dag een dikke pot onweer, zoals verwacht, en zijn ze blij. Andere helft was positief, heeft alles goed gevolgd en wordt door Moeder Natuur de hak gezet dat ze net naast de pot pissen en klagen achteraf dat ze niks gehad hebben... En vrijwel altijd verkijkt iedereen zich op de eerste golf ('wat een teleurstelling') terwijl dan uit Frankrijk de mcs nog onderweg is of zelfs pas nog moet ontstaan... Al jaren hetzelfde riedeltje.

stratocumulus

Zojuist Lille ( Noord Frankrijk) melding van zwak onweer... En die zitten onder dat mcs? Hmmmm......... :-\

Maikel91

Nog even de auto gepakt en de grens opgezocht. Prachtig gezicht, geen flitsen zichtbaar, wel veel gerommel! Kun je wel een hele avond foto's van maken, werd me iets te gek.. Daarom nu de mooisten van de cel op de Nederlandse-Duitse grens t.h.v. Hardenberg:











jorentje1997

Neerslag komt toch precies mijn kant op. Ik blijf hopen  ;D

Marsel

Citaat van: stratocumulus op wo 19 jun 2013 - 20:51
Zojuist Lille ( Noord Frankrijk) melding van zwak onweer... En die zitten onder dat mcs? Hmmmm......... :-\
Ja heel duidelijk zichtbaar op dit moment dat het zwaartpunt wederom aan de zuidoostelijke kant van het complex zit terwijl de westkant gedomineerd wordt door een stratiforme zone met slechts af en toe onweer. Typisch voor MCS'en in deze setting.
Maar dan nog, toch even in de gaten houden de komende nacht. Lokaal kan het nog best tot een pittig onweer komen.

LeMisérable

westelijke deel is een beetje uitgestorven. Tijd voor Ostgewitter?
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Kay1989

Citaat van: LeMisérable op wo 19 jun 2013 - 21:06
westelijke deel is een beetje uitgestorven. Tijd voor Ostgewitter?
Euhm, je weet wat Ostgewitter is ? Volgens mij niet

SniperEye

Citaat van: Marsel op wo 19 jun 2013 - 20:37
Nowcasten sowieso. Uiteraard teken ik voor het geschetste 'hevige' scenario en wil ik ook met Johann mee :P. Maar met die logge MCS'en waarbij de westelijke kant over NL moet gaat trekken ben ik er niet gerust op. Een bak regen met lokaal pittig onweer zit er wel in. Maar nog in de activiteit zoals het systeem er nu voor staat/stond? Dat vraag ik mij ten zeerste af.
Maar goed, we gaan het rustig afwachten.

Ik vind het op basis van mijn zeer beperkte kennis moeilijk partij kiezen voor één van de profs, jou of Johann. Op basis van wat ik zie en ervaring die ik heb uit het verleden, hoewel nooit 100% overeenkomstig, neig ik meer naar het door jou geschetste scenario. Hier in Midden Limburg ook stukken koeler en minder vochtig dan eerder op de dag. Wind is sinds het laatste half uur ook gaan liggen.

Uiteraard no offence naar Johann, ik snap goed waarom hij voor Ukmo kiest. Het was zoals hij zelf ook aangeeft het enige model dat raad wist met vandaag. GFS kon volgens mij volledig de prullenbak in.

Jelte

Dat kan toch bijna niet missen dat die losse bui aan de zuidoostkant van het onweerscomplex in Duitsland een supercell is?
Benieuwd of er meldingen binnen gaan komen van hozen.

LeMisérable

Citaat van: Kay1989 op wo 19 jun 2013 - 21:11
Euhm, je weet wat Ostgewitter is ? Volgens mij niet

Südost dan  ;D
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Danny

Er is nu gewoon helemaal niks te voorspellen. Het is kijken, afwachten en vooral hopen op een mooie afloop. Het gebied boven Frankrijk groeit over de volledige breedte van Nederland weer aan met flink onweer. Mogelijk droogt de voorkant op en krijgen we later in de nacht of ochtend pas de volle laag. Niks is verloren, alles kan maar het kan ook met een sisser aflopen

studio dewolf


Kay1989

Citaat van: LeMisérable op wo 19 jun 2013 - 21:14
Südost dan  ;D
"Ostgewitter:
Onweerscomplexen die vanuit Duitsland Nederland binnen trekken. Doorgaans zijn het multicellen die langzaam verplaatsen en een hoge bliksemactiviteit bezitten."

Bron: Skywarn

Dus wat jij zegt klopt natuurlijk van geen kant ;)

Marsel

Citaat van: SniperEye op wo 19 jun 2013 - 21:12
Ik vind het op basis van mijn zeer beperkte kennis moeilijk partij kiezen voor één van de profs, jou of Johann. Op basis van wat ik zie en ervaring die ik heb uit het verleden, hoewel nooit 100% overeenkomstig, neig ik meer naar het door jou geschetste scenario. Hier in Midden Limburg ook stukken koeler en minder vochtig dan eerder op de dag. Wind is sinds het laatste half uur ook gaan liggen.

Uiteraard no offence naar Johann, ik snap goed waarom hij voor Ukmo kiest. Het was zoals hij zelf ook aangeeft het enige model dat raad wist met vandaag. GFS kon volgens mij volledig de prullenbak in.

Ach, een kant moeten kiezen is uiteraard niet de bedoeling. Een tweedeling op dit fijne forum creeren al helemaal niet.
Maar het schetsen van scenario's op de korte termijn vanuit verschillende invalshoeken bekeken is bijzonder nuttig naar mijn idee. Op de LT is dat een ander verhaal ;).
Het MCS an zich is nu gewoon aan aftakelen aan de westkant.
Neemt niet weg dat langs de gehele zone nog wel eens nieuwe buien gervormd kunnen worden de komende uren/nacht, mogelijk pittig. Maar zo imposant als het systeem vanmiddag was boven N-FR (lees: uitgebreide schaal bijzonder intens onweer) zit er gewoon niet meer in. We zullen het van hernieuwde convectie moeten hebben.
Dat is simpelweg nowcasten.

Btw, in welke groep val ik dan ;D ;)?

LeMisérable

Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

MamaAs

Mcs voedt zich toch s nachts?

Powered by EzPortal