Onweerskansen 17 - 20 juni

Topic gezien door 224381 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, za 15 jun 2013 - 21:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Weatherman

Citaat van: dennis089 op wo 19 jun 2013 - 19:04
onderschat het gedrocht dat uit parijs komt niet mensen. dat ding is gigantisch. er is potentie genoeg.
Misschien is die al wel veel groter dan verwacht?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Maikel91

Ik zal zo even een paar foto's maken, maar die bui bij Hardenberg over de grens in Duitsland knalt ook lekker vanuit het niets hoor! Geeft hoop!

Bacci

Zo het begint daar (boven noord frankrijk) echt te exploderen zeg  :o

Marco uit Hangar 5

Marco Nierop
http://zweef.nl/

Weatherman

Citaat van: dennis089 op wo 19 jun 2013 - 19:04
onderschat het gedrocht dat uit parijs komt niet mensen. dat ding is gigantisch. er is potentie genoeg.
Zo'n bui sterft niet snel uit neem ik aan?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marsel

Citaat van: SniperEye op wo 19 jun 2013 - 18:52
Jan vermoedde dit in een veel eerder stadium ook al. Inmiddels lijken de buien zich boven Frankrijk te splitsen. Een deel koerst op de westelijke helft van België af, de ander draait af naar rechts (rightmover?).
Karakteristiek is de rechtswaartse beweging tov de 600-300hPa windvector van dergelijke MCS's. Dat hebben we de laatste dagen ook vaker gezien. Oorzaak is eerder beschreven.
Ook nu weer het meest intense onweer en strekste updrafts karakteristiek voor het (zuid)oostelijke deel van het complex terwijl aan de westkant de extremiteiten er langzaam vanaf zijn. Restanten zullen voor NL zijn.
Vrijwel alle modellen lopen nu alweer uit de pas tov de huidige ontwikkelingen: nowcasten!
Je moet dit sort complexen eens een keer boven NL/BE tot ontwikkeling laten komen en niet advectief binnen krijgen. Dan gaan we wat meemaken :D.

Overigens echt hele zware jongens daar boven NE FR en W-DU, toppen tot FL400-420...zal wel weer zeer grote hagel en zware windstoten met zich mee brengen.

Stephanie

Op de grens DL-Drenthe ontstaat ook een mooi zwart pitje

Marco uit Hangar 5

Citaat van: htoutenh op wo 19 jun 2013 - 17:46
We hebben de afgelopen dagen van alles kunnen lezen over temperatuurrecords voor vandaag (Meteo Consult) en het weer dat daarmee samen zou hangen. Kijken we nu op de temperatuurkaart van Nederland dan zien we temperaturen van hooguit 26/27 graden. Kan iemand nu eens uitleggen wat deze (veel) lagere temperaturen gaan betekenen voor het te verwachten weer later vandaag, vannacht en morgen?

Ik quote net de verkeerde.. nog een keer :)


De buien en bewolking van vanmorgen boven brabant en limburg zaten in het geheel niet in de weermodellen gisteren. Er werd volop zon verwacht in de spaanse pluim, maar zon s er bijna niet geweest, dus geen instraling en opwarming, de nattigheid houdt opwarming ook tegen, verdamping van gevallen regenwater kost energie en gaat snelle opwarming tegen.

Toen de zon eenmaal doorkwam schoot het al gauw richting de 30 graden overigens.

Echt warmte onweer (convectie vanaf de grond) zit er bij ons daarom op dit moment niet meer in, we zullen het moeten hebben van het koufront. Wat bij Parijs nu aan het ontploffen is, is een combinatie van Hitte (Noordfrankrijk is de hele dag zonnig en heet geweest) en koufront. Bij ons zal het daarom niet zo heftig worden denk ik, want de hitte ontbreekt. Maar het temp verschil voor en na het front is nog dusdanig groot dat er toch wel onweer gaat ontstaan. Als ik het goed begrijp zal het koufront eind van de nacht en morgenochtend vroeg passeren... Zou wel eens een zware spits kunnen worden!
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Weatherman

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op wo 19 jun 2013 - 19:16
Als ik het goed begrijp zal het koufront eind van de nacht en morgenochtend vroeg passeren... Zou wel eens een zware spits kunnen worden!
Dus tot die tijd verwacht je dan nog iets, of niets meer
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Maikel91

Dit is de ploffer net over de grens bij Hardenberg in Duitsland. Gerommel duidelijk te horen. Kan vanuit het niets dus nog steeds een fikse bui ontstaan!




Peetwaa

Dat is zeker een aardig buitje zo te zien
For more pictures ; www.flickr.com/peterhokke

jel0407

Hier in Leiden de hele dag geen zon gezien, en nu breekt hij er lekker door. Wordt ook direct een stuk warmer.

Kres


SniperEye

Citaat van: Marsel op wo 19 jun 2013 - 19:13
Karakteristiek is de rechtswaartse beweging tov de 600-300hPa windvector van dergelijke MCS's. Dat hebben we de laatste dagen ook vaker gezien. Oorzaak is eerder beschreven.
Ook nu weer het meest intense onweer en strekste updrafts karakteristiek voor het (zuid)oostelijke deel van het complex terwijl aan de westkant de extremiteiten er langzaam vanaf zijn. Restanten zullen voor NL zijn.
Vrijwel alle modellen lopen nu alweer uit de pas tov de huidige ontwikkelingen: nowcasten!
Je moet dit sort complexen eens een keer boven NL/BE tot ontwikkeling laten komen en niet advectief binnen krijgen. Dan gaan we wat meemaken :D.

Overigens echt hele zware jongens daar boven NE FR en W-DU, toppen tot FL400-420...zal wel weer zeer grote hagel en zware windstoten met zich mee brengen.

Ik vond de buienactiviteit zo moeilijk te verwachten dat ik mijn chase heb opgeschort. Notabene op het allerlaatste moment toen ik camera, lenzen, laptop etc. al klaar had staan. Enerzijds ook omdat ik niet tot vanavond laat wilde gaan chasen. Ik heb namelijk ook een baan waar ik morgen weer present moet zijn.

Ik heb ooit (twee jaar geleden geloof ik) een MCS boven België zien ontstaan die zo groot als heel België werd binnen 1 uur tijd! Dat was bizar toen.

Weatherman

Citaat van: SniperEye op wo 19 jun 2013 - 19:29
Ik heb ooit (twee jaar geleden geloof ik) een MCS boven België zien ontstaan die zo groot als heel België werd binnen 1 uur tijd! Dat was bizar toen.
Zou dat vandaag nog kunnen denk je? aangezien er op de grens Ned/D toch ineens en bui ontstond.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Channiej

Oke dus als ik het allemaal goed begrijp....

De bui in Frankrijk, gaat 1 deel van naar het westen het andere deel buigt in Frankrijk/Belgie af naar Duitsland en de bui in Duitsland verplaatst zich naar het Noordelijk deel van Nederland?
Klopt dit?

Maar hoe zit het dan voor Limburg/NO Branbant? Sorry, maar dit is voor een angsthaas als mij best belangrijk om te weten ;)

Unknown-user1778

angsthaas  :D je bent veilig. hoop ik  :o

Channiej

Citaat van: dennis089 op wo 19 jun 2013 - 19:41
angsthaas  :D je bent veilig. hoop ik  :o

Hahha ja ben heel veilig ;-) Maar dan nog wil ik het wel graag weten. Ben er iig op voorbereid dat het heftig kan worden, maar er wordt zoveel gezegd op het forum dat ik het allemaal niet meer snap/begrijp. Misschien is een beetje Jip en Janneke taal dan toch wel handig ;-)

martijn

Zou iemand mij even bij willen praten over de situatie nu en voor vanavond/vannacht?
Kom net terug van wielrennen dus heb weinig puf om alles door te lezen

Weatherman

Citaat van: Channiej op wo 19 jun 2013 - 19:43
Hahha ja ben heel veilig ;-) Maar dan nog wil ik het wel graag weten. Ben er iig op voorbereid dat het heftig kan worden, maar er wordt zoveel gezegd op het forum dat ik het allemaal niet meer snap/begrijp. Misschien is een beetje Jip en Janneke taal dan toch wel handig ;-)
Dat zoek ik ook, heb adhd, verstandelijke beperking en lager denkvermogen, dus veel is mij te hoog gegrepen!
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal