Onweerskansen 17 - 20 juni

Topic gezien door 224562 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, za 15 jun 2013 - 21:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Nic

Hi allemaal,

Ik ben nog maar een leek vergeleken met anderen, maar hoe zijn de kansen in het zuid-westen? (Gouda) Ik hoor en lees overal weer verschillende dingen. Natuurlijk blijft alles onzeker, dat snap ik.

stratocumulus

Ik verwacht echt nog wel een mcs gevolgd door kf passage kan aardig los gaan. Cape waarden icm de forcing niet vergeten hoor, was 25/26 mei ook zulk weer. Mensen dachten toen ook dat er niks meer kwam en ineens BAM de rest weten we. Dus geef de hoop niet op, het kan ook met een sisser aflopen, dat is zo, maar ik verwacht nog wel vuurwerk. ::)


P.s. Hou midden Frankrijk maar ff in de gaten.  8) Die buien boven Frankrijk kunnen hier zelfs voor extra initiering zorgen. Het is lekker nowcasten.

david_meyer25

@Nic : dat vraag ik me ook af.

TaL

Citaat van: stratocumulus op wo 19 jun 2013 - 17:34
Ik verwacht echt nog wel een mcs gevolgd door kf passage kan aardig los gaan. Cape waarden icm de forcing niet vergeten hoor, was 25/26 mei ook zulk weer. Mensen dachten toen ook dat er niks meer kwam en ineens BAM de rest weten we. Dus geef de hoop niet op, het kan ook met een sisser aflopen, dat is zo, maar ik verwacht nog wel vuurwerk. ::)


P.s. Hou midden Frankrijk maar ff in de gaten.  8) Die buien boven Frankrijk kunnen hier zelfs voor extra initiering zorgen. Het is lekker nowcasten.

GFS berekende toen wel heel wat meer onstabiliteit hoor ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

stratocumulus

Ja, oke, maar misschien dat forcing wat kan hiermee?

jones

Is dat nu dat stevige, langverwachte complex daar nabij Parijs ? :)

htoutenh

We hebben de afgelopen dagen van alles kunnen lezen over temperatuurrecords voor vandaag (Meteo Consult) en het weer dat daarmee samen zou hangen. Kijken we nu op de temperatuurkaart van Nederland dan zien we temperaturen van hooguit 26/27 graden. Kan iemand nu eens uitleggen wat deze (veel) lagere temperaturen gaan betekenen voor het te verwachten weer later vandaag, vannacht en morgen?

Nieuwveen10

Hetgeen wat nu boven NL hangt, lost helemaal op. Kan iemand vertellen wat we kunnen verwachten van de lijn die nu in Frankrijk hangt?
Houdt dat stand t/m NL of gaat daar de activiteit ook uit?

Zomaar een vraag van iemand die er niet veel van weet ;)

Southman

Samoreau  Région Île-de-France
Frankrijk (48.42 N, 2.75 E)
19-06-2013  (woensdag)   16:38 UTC
gebaseerd op: informatie van een melding ontvangen per e-mail
neerslagduur: 0.5 uren
A 16 h 38, le MCS est arrivé multicolore (bleu-vert-gris et rouge). Après le passage du front de rafale, la pluie s'est mise à tomber fortement avec des rafales maximales de 120 km/h environ. Le tout a duré 30 minutes. Le site KERAUNOS avait placé la Seine-et-Marne en niveau 3 sur une échelle de 4, et le site ESTOFEX 2 sur 3.

Best een interessante site: http://essl.org/cgi-bin/eswd/eswd.cgi?&lang=nl_30
I like extreme weather!

Weatherman

Ik denk dat niemand het echt weet voor vanavond / vannacht. hopen dat er wel wat mooi's komt!
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

DSDLimburg

Ook best een mooi plaatje van wat er zich nu ongeveer afspeelt in Frankrijk. ;)
seizoen 2018/2019

jens

de westelijkst cel lijkt me een bow echo
de andere 2 cellen zouden een supercell kunnen zijn(oostelijkste cel komt uit een splitting cel)de middelste lijkt een hook echo te vertonen
het is natuurlijk pas zeker als we een  roterende wallcloud zien
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

ron12

Kun je eens zien dat Parijs een echte lichtstad is  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jorentje1997

Die buien nabij Parijs lijken volledig mijn kant uit te komen. Maar als ik dat denk gaan ze meestal totaal de andere kant op  8)

jones

Mm, gaat dat complex bij Parijs niet afbuigen richting het noordwesten? Ik denk dat er nog meer cellen verder oostwaarts zullen moeten ontstaan vooraleer ze grote delen van de Benelux kunnen aandoen

Weatherman

Citaat van: jones op wo 19 jun 2013 - 18:13
Mm, gaat dat complex bij Parijs niet afbuigen richting het noordwesten? Ik denk dat er nog meer cellen verder oostwaarts zullen moeten ontstaan vooraleer ze grote delen van de Benelux kunnen aandoen
Ja dat hopen we dan maar, anders is het wel gedaan denk ik  :-\
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

ron12

bui bij parijs breidt  zich aan oost kant uit http://www.sat24.com/de/fr  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

SniperEye

Het lijkt of de MCS in wording aan de voorzijde verwaait.

Weerextrem

Citaat van: SniperEye op wo 19 jun 2013 - 18:21
Het lijkt of de MCS in wording aan de voorzijde verwaait.

valt wel mee, niet te lang blijven kijken... dan is net of minder is

Weatherman

Citaat van: Dennis op wo 19 jun 2013 - 14:51
Guidance KNMI

Het onweerscomplex dat vanmorgen over het zuidoosten en oosten van het land trok, werd niet of nauwelijks door de modellen opgepikt. Ook de buien die nu boven Belgie en Noord/Frankrijk zitten worden niet door de modellen weergegeven. Kijkend naar de komende 48 uur zien we ook behoorlijke verschillen tussen de modellen onderling. Zowel voor vandaag als morgen tonen zowel Hirlam, Harmonie als EC van tijd tot tijd onweersbuien. Voor komende nacht tonen Hirlam en Harmonie een MCS-achtige structuur, EC toont dan slechts een enkele bui. Voor de buien van later donderdagmiddag en avond zitten de modellen meer op één lijn, waarschijnlijk heeft dit te maken met de dynamische forcering die dan in veel grotere mate aanwezig is. Desondanks schuiven de modellen iedere keer in de exacte locatie van het neerslagmaximum, de hoeveelheden lopen ook sterk uiteen.

In de loop van vanmiddag in het noordoosten van het land mogelijk weer de ontwikkeling van enkele regen- of onweersbuien. Alle modellen komen een buiensignaal, EC het sterkst. KOUW komt vanmiddag al met hoge kansen, de conditionele kansen voor meer dan 200 ontl. in 5 min in SGG ligt tegen de 100% aan. Iets om vanmiddag zeer goed in de gaten te houden. Komende nacht laat Harmonie een grootschalig complex vanuit België over het zuiden en zuidoosten van het land noordoostwaarts trekken. Hirlam laat hetzelfde complex grotendeels weer afzakken en meer over het zuidwesten lopen. EC laat voor vannacht slechts een geïsoleerde bui zien. Morgen in de loop van de dag opnieuw toenemende buienkans op nadering van het koufront en de toenemende bovenluchtforcering. Alle modellen laten in de loop van de middag en/of avond een grootschalig complex ontstaan. De exacte timing en koers is nog uiterst onzeker. Wat wel duidelijk is is dat kans op zwaar onweer zeker aanwezig is en dat de neerslaghoeveelheden zeer aanzienlijk kunnen zijn. Hirlam laat morgenavond voor het oosten van het land zelfs 50-100 mm neerslag zien. INDECS komt met de conditionele kans voor zwaar onweer nog niet met hele grote kansen, maar dient met de gegeven synoptische situatie zeer serieus genomen te worden.
Dus dit kan nog steeds  ;)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal