Onweerskansen 17 - 20 juni

Topic gezien door 224417 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, za 15 jun 2013 - 21:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Arend

Citaat van: Weatherman op di 18 jun 2013 - 15:04
Ze zijn allemaal wel erg voorzichtig met hun uitspraken, zo weet je niet echt waar je aan toe bent. Dat het nu heet is is zeker, en morgen denk ik nog ietsje warmer.

Een dergelijke temperatuurovergang kan niet voorbij gaan zonder onweersbuien. Die worden op woensdag en donderdag dan ook verwacht. In de warme vochtige lucht kan in de oostelijke en zuidoostelijke provincies woensdag in de namiddag en vroege avond al een stevige onweersbui ontstaan. Die zorgen echter maar voor een tijdelijke verkoeling en zullen de warmte nog niet verdrijven. Deze buien zijn wel dermate fors dat ze ook hagel en windstoten met snelheden tot 110 kilometer per uur produceren.

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/308bcb5ebd6a2f64198c163238a7c80c/article/over_hitte_en_buien.html

Tact 32,6.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Henk1976

Citaat van: Marlieke op di 18 jun 2013 - 15:33
Even een vraagje: Op mijn zoontjes school staan de schoolreisjes voor a.s. donderdag gepland. Groepen 3 en 4 (mijn zoontje zit gelukkig in 2 en gaat naar kids city) gaan naar de Spelerij in Dieren tot 16.00 uur. Groepen 5 en 6 naar Burgers Zoo tot 17.00 uur. En groep 7 op de fiets vanaf Rijssen naar avonturenpark Hellendoorn. Vertrek om 9.00 uur en aankomst school rond 17.00 uur.

Is het noodzakelijk dat ik de directeur van de school waarschuw over eventueel (zwaar) onweer of zaai ik dan wellicht (onnodig) paniek?

Je kan het natuurlijk altijd zeggen, maar toen ik vroeger op schoolreis ging (begin 80er jaren) kregen we niet van die gedetailleerde informatie zoals nu. Ga maar van het gezonde verstand van de docenten uit.... (hoop ik)

K.C.

Citaat van: Marlieke op di 18 jun 2013 - 15:33
Even een vraagje: Op mijn zoontjes school staan de schoolreisjes voor a.s. donderdag gepland. Groepen 3 en 4 (mijn zoontje zit gelukkig in 2 en gaat naar kids city) gaan naar de Spelerij in Dieren tot 16.00 uur. Groepen 5 en 6 naar Burgers Zoo tot 17.00 uur. En groep 7 op de fiets vanaf Rijssen naar avonturenpark Hellendoorn. Vertrek om 9.00 uur en aankomst school rond 17.00 uur.

Is het noodzakelijk dat ik de directeur van de school waarschuw over eventueel (zwaar) onweer of zaai ik dan wellicht (onnodig) paniek?

Gewoon even ter sprake brengen.. Kan nooit kwaad.

Weatherman

Citaat van: Arend op di 18 jun 2013 - 15:40
Een dergelijke temperatuurovergang kan niet voorbij gaan zonder onweersbuien. Die worden op woensdag en donderdag dan ook verwacht. In de warme vochtige lucht kan in de oostelijke en zuidoostelijke provincies woensdag in de namiddag en vroege avond al een stevige onweersbui ontstaan. Die zorgen echter maar voor een tijdelijke verkoeling en zullen de warmte nog niet verdrijven. Deze buien zijn wel dermate fors dat ze ook hagel en windstoten met snelheden tot 110 kilometer per uur produceren.

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/308bcb5ebd6a2f64198c163238a7c80c/article/over_hitte_en_buien.html

Tact 32,6.
Dus er is spraken van 2 soorten buien, een die de warmte niet verdrijven maar wel komen, en later de buien die dan de warmte wel verdrijven. want donderdag wordt toch ook nog erg benauwd zoals ik begrijp.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

MamaAs

Ik ben nog steeds benieuwd of het IJsselmeer roet in het eten gaat gooien. Of juist niet.....
Er hangt hier momenteel hoge bewolking, wat het benauwdig maakt.

jones

Hier een progtemp voor morgen, Brussel. Mooie wind shear en cape (en cap... :P )

Marlieke

zojuist dan toch maar even een mailtje gestuurd naar de beste man. Met een slag om de arm, natuurlijk... :-) Anders ga ik straks door die school als zijnde een raar mens die paniek zaait wanneer er niets tot weinig gaat gebeuren...
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

jens

bij die progtems als ik het goed begrijp is waar die lijnen samenkomen een cap,maar die lijkt me heel klein,waar halen jullie die progtemps eigenlijk
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Stephanie

Citaat van: jones op di 18 jun 2013 - 15:56
Hier een progtemp voor morgen, Brussel. Mooie wind shear en cape (en cap... :P )
Zou iemand mij uit kunnen leggen hoe ik zo'n kaartje moet lezen?

jens

Citaat van: jones op di 18 jun 2013 - 15:56
Hier een progtemp voor morgen, Brussel. Mooie wind shear en cape (en cap... :P )
zou je me een link kunnen geven van waar je die kaartjes haalt
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Thunderfreak

ben bang dat de noorden wind morgen voor een deel roet in het eten gooid. koelt al behoorlijk af

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

jens

Citaat van: Thunderfreak op di 18 jun 2013 - 16:28
ben bang dat de noorden wind morgen voor een deel roet in het eten gooid. koelt al behoorlijk af
dat zou wel eens kunnen ja,anderzijds kan het zeewindfront ook lifting veroorzaken
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

EAJ

Citaat van: jens op di 18 jun 2013 - 16:05
bij die progtems als ik het goed begrijp is waar die lijnen samenkomen een cap,maar die lijkt me heel klein,waar halen jullie die progtemps eigenlijk

http://rasp.kzc.nl/index.php?Lang=En

jorentje1997

Als ik zo even alle kaarten bekijk denk ik toch dat het Westen van België redelijk uit de boot valt. Of heb ik het mis.

T-inus

Some men see things as they are and say : "why?" - I dream things that never were and say : "why not

Joep

Weerplaza Weer in het nieuws: Kans op zware buien?
Door Michiel Severin, geplaatst op 18 juni 2013 - 16:08 uur
-

Morgen wordt het zeer warm in het land. De lucht begint bovendien vochtiger te worden. Moeten we dus rekening houden met zeer zware buien, of wordt het nog een lekker dagje genieten van de zon?

In het oosten zijn woensdagmiddag temperaturen mogelijk van 35 graden. Die waarde is in Enschede sinds 1950 slechts vijf keer bereikt, waarvan vier keer in de afgelopen tien jaar. Ook het noordoosten komt rond 35 graden uit. Daar is dat nog zeldzamer. Sinds 1906, toen vliegveld Eelde begon met de metingen, slechts vier keer.

Voor beide meetpunten geldt dat het in juni nog nooit 35 graden is geweest, wel in juli en augustus. Mocht de 35 graden dus gehaald worden dan is dat daar een maandrecord. In Maastricht is het in 1947 wel een keer gelukt om in juni boven de 35 graden uit te komen. Het werd toen 37,3 graden.
Doordat de luchtvochtigheid oploopt naar 60% stijgt de gevoelstemperatuur, oftewel hitte-index, naar 37 of 38 graden. Deze zeer hoge waarde komt zelden voor in Nederland.

Veel zon of veel wolken?
Het weerbeeld voor morgen is complex. Kleine lagedrukgebieden, die door de temperatuurverschillen in Noordwest-Europa ontstaan, proberen een route te vinden in de overheersende luchtstroming. Als meteoroloog heb ik talrijke weermodellen tot mijn beschikking, maar geen enkele laat hetzelfde zien. Lastig dus.

Actueel, om 16 uur, bevindt zich een gebied met bewolking en buiige regen boven het westen en midden van Frankrijk. Dit gebied trekt vanavond naar het noordwesten tot noorden en daarna voor het overgrote deel over de Noordzee trekken. Ik ga er echter vanuit dat het westen van België en het zuidwesten en westen van Nederland ook voor een deel met de wolken en regen te maken krijgen. De kans op onweer lijkt me niet groot.

In de nachtelijke uren buigt dit gebied naar het noordoosten af. Hierdoor is vannacht in het westen en noordwesten nog regen mogelijk. Morgenochtend kan er nog een 'laatste' bui vallen waarna het overal droog wordt. Ook een deel van de bewolking lost op.

Grofweg vanaf 9 uur gaat de zon de overhand krijgen. Dat is belangrijk want anders gaat de temperatuur niet het verwachte hoge niveau bereiken. Daarna is het 'wachten' op het ontstaan van nieuwe buien. Het lijkt erop, ik zeg het heel voorzichtig, dat dit in de namiddag en avond gaat gebeuren. Vooral in het zuidoosten en oosten beginnen de omstandigheden dan gunstig voor buien te worden.

Kans op noodweer?
Meteorologen maken gebruik van vele parameters en indices om de kans op bepaalde weertypes in te schatten, bijvoorbeeld de kans op onweer, hagel, windstoten, windhozen, zware regenval, etc. Wat betreft deze indices staan vrijwel alle seinen op rood.

De CAPE, de potentieel aanwezige energie voor convectie, is extreem hoog.
Gaan deze zeer dreigende wolken morgen ontstaan, of valt het mee?
Het houdt in dat INDIEN er daadwerkelijk buien ontstaan, ze al snel ook zeer zwaar kunnen worden. Het grote probleem is echter dat het niet zeker is waar en op welk tijdstip de buien gaan ontstaan. Ontstaan ze boven Noord-Frankrijk en trekken ze daarna naar Nederland dan hebben ze mogelijk hun scherpste kantjes al verloren. Ontstaan ze in Nederland in het gebied met 32 graden en hoger dan kan er noodweer losbarsten.

Het wordt om deze reden een spannende weerdag. Zeker bij buitenactiviteiten is het verstandig om de weerberichten goed te volgen. De kans op zeer zware buien is 30-40%.

Na deze buien is het slechte weer nog niet voorbij. De warme lucht wordt namelijk in de loop van donderdag pas echt verdreven. Donderdag kan het in het oosten nog 26 of 27 graden worden. Later op de dag komen er vanuit het zuiden buien. Een enkel model berekent een waar waterballet met bijna 50 mm regen in 3 uur tijd. De kans dat dat echt gebeurt is klein, maar het is wel een indicatie dat we ook donderdag het weer goed in de gaten moeten houden.

weerplaza


Nopie

Hier in het westen weer bewolking hoor, was gister ook al zo.


Tjitske

Okee dus als ik het allemaal goed begrijp (corrigeer me als ik fout zit) dan weet niemand dus eigenlijk precies hoe het morgen allemaal gaat lopen en is het dus een kwestie van afwachten en de lucht in de gaten houden..komt dan voor mij wel goed uit ben morgenmiddag vrij dus ben dan gelukkig al thuis. vind onweer leuk hoor maar dat zware onweer wat minder..vraagje trouwens...als alles wel volgens plan loopt en we krijgen wel zwaar onweer kan ik dat dan een beetje vergelijken met het onweer wat we vorig jaar in de nacht van 2 augustus hebben gehad?? wij hebben hier toen de hele nacht onweer gehad en dat vond ik echt eng onweer..dat ging zooo hard.. alvast bedankt!

Weatherman

Citaat van: Joep op di 18 jun 2013 - 16:48
Weerplaza Weer in het nieuws: Kans op zware buien?
Door Michiel Severin, geplaatst op 18 juni 2013 - 16:08 uur


Kans op noodweer?
Meteorologen maken gebruik van vele parameters en indices om de kans op bepaalde weertypes in te schatten, bijvoorbeeld de kans op onweer, hagel, windstoten, windhozen, zware regenval, etc. Wat betreft deze indices staan vrijwel alle seinen op rood.

De CAPE, de potentieel aanwezige energie voor convectie, is extreem hoog.
Gaan deze zeer dreigende wolken morgen ontstaan, of valt het mee?
Het houdt in dat INDIEN er daadwerkelijk buien ontstaan, ze al snel ook zeer zwaar kunnen worden. Het grote probleem is echter dat het niet zeker is waar en op welk tijdstip de buien gaan ontstaan. Ontstaan ze boven Noord-Frankrijk en trekken ze daarna naar Nederland dan hebben ze mogelijk hun scherpste kantjes al verloren. Ontstaan ze in Nederland in het gebied met 32 graden en hoger dan kan er noodweer losbarsten.

Het wordt om deze reden een spannende weerdag. Zeker bij buitenactiviteiten is het verstandig om de weerberichten goed te volgen. De kans op zeer zware buien is 30-40%.

Na deze buien is het slechte weer nog niet voorbij. De warme lucht wordt namelijk in de loop van donderdag pas echt verdreven. Donderdag kan het in het oosten nog 26 of 27 graden worden. Later op de dag komen er vanuit het zuiden buien. Een enkel model berekent een waar waterballet met bijna 50 mm regen in 3 uur tijd. De kans dat dat echt gebeurt is klein, maar het is wel een indicatie dat we ook donderdag het weer goed in de gaten moeten houden.

weerplaza
Ja, dat is best mooi, nu nog uitkomen!
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal