Onweerskansen 17 - 20 juni

Topic gezien door 224692 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, za 15 jun 2013 - 21:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ron12

Morgenavond en de nacht  naar donderdag in het oosten van gelderland tijdens buien kans onweer en hagel en windstoten tot 120 kilometer per uur,was zo juist op omroep Gelderland.Morgen word Gelderland het warmst in Nederland mogelijk 37 graden ,record wordt waarschijnlijk niet gehaald,wat de temperatuur betreft.  8) Zwaarste buien trekken over Duitsland want daar wordt het nog warmer dan hier  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

mrhanky

MMM jammer had toch gehoopt dat er ook nog wat over utrecht zou komen. Nouja ik ga het morgen en overmorgen gewoon lekker in de gaten houden.

Weerextrem

doe niet zo pessimist zijn, het is gewoon afwachten wat er nu/morgen gaat komen.
het is goed mogelijk dat vandaag warmer wordt dan voorgespelde temperatuur, gezien bewolking en geen convectie van de grond.

in mijn streek hikt het al tegen 30 aan!
morgen lijkt ook heel goed uit te zien, tot aan einde van de middag, dan gaat het hoogterug oprukken naar de noorden

david_meyer25

Hier nu al 31.4 graden buiten in Gouda en de luchtvochtigheid is 44%.

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 18 jun 2013 - 11:03
Hagelkansen gaan naar 2-5cm. Zelf denk ik dat 2-3cm realistisch is

Ja Jan, morgen inderdaad goed opletten in de heetste gebieden van ons land.
Morgen gaat het er om spannen in het oosten en noordoosten.
Temperaturen komen in de heetste gebieden in de middag volgens Hirlam hoog genoeg om surface based convectie toe te laten. Temeer omdat de opbouw op enige hoogte ook veranderd laten progtemps inderdaad bij 34-36 graden een opbouw zien die bijzonder interessant is. Bovendien treedt morgen vooral landinwaarts convergentie op nabij de aanwezige thermische laagjes, hetgeen in dit geval alleen maar gunstig is.
Zoals gezegd is het morgen shear technisch nog niet eens zo bijzonder mede door afwezigheid van de polaire jet (ten N van NL) en de invloed van de hoogterug, al trekt deze laatste zich langzaam iets terug.
Al met al mag je dan denken aan een 0-6km van 20-30kt en maar geringe hoeveelheden SRH (max. rond 150m2/s2). Er kleeft alleen een hele grote 'maar' aan dit verhaal. Gezien de bijzonder onstabiele opbouw (SBCAPE in de warmste gebieden tot rond 3000j/kg) kunnen buien morgen ook met geringe shear zeer intens zijn en snel ontwikkelen en mogelijk supercellulair worden.
Middelgrote tot grote hagel en zware windstoten zijn daarbij de belangrijkste dreiging zoals het er nu uitziet.
Maar dan moet intiatie vanaf de grond wel optreden en die noordwestelijke wind niet te diep landinwaarts doordringen.

Er kleven dus nogal wat onzekerheden aan het geheel vast.
Modellen lijken nog steeds op een dwaalspoor te staan en hebben de grootst mogelijke moeite om de thermische laagjes, de buien en de temperatuur juist te beschrijven. Vandaar dat enige terughoudenheid vwb surface based buien benodigd is. Het is en blijft wel zo dat áls het ploft, dan kan het ook meteen goed los.

Ook elders kunnen er zich vannacht en morgen door de aanwezige grote middelbare onstabiliteit enkele onweersbuien voordoen. Vannacht dan vooral het westen en zuidwesten, zo lijkt uit de modellen op te maken. Maar locatie en tijd verbinden aan deze buien is zoals al eerder aangegeven bijna ondoenlijk.

Het meest grootschalige onweer (tesamen met de afkoeling en opruiming van de EML) lijkt zich volgens EC en GFS echter voor te gaan doen in de nacht naar donderdag en donderdag overdag wanneer het hoogtelaag serieuzer begint te duwen en het KF vanuit het zuidwesten moet passeren.
Daarover later meer.
Eerst morgen maar eens afwachten....

Dennis

Citaat van: Marsel op di 18 jun 2013 - 13:24


Het meest grootschalige onweer (tesamen met de afkoeling en opruiming van de EML) lijkt zich volgens EC en GFS echter voor te gaan doen in de nacht naar donderdag en donderdag overdag.
Daarover later meer.
Eerst morgen maar eens afwachten....

IDD - explosief is het zeker ; en de exactere dingen komen nog ivm onweer (passages fronten dan wel T.laagjes)

Weatherboy

Citaat van: Reutel op di 18 jun 2013 - 12:40
;D

Ik vroeg me al af wanneer de eerste ging happen!

Vreemd genoeg spreek je wel de waarheid. Door klimaatverandering hebben wij hier maandenlang met ellendig koud weer gezeten. Door de ontbrekende straalstroom is het hier zo koud geweest. De komende weken zal de straalstroom ook wegblijven en zitten we met een heel groot deel van Europa aan de verkeerde kant van de golfjes, waardoor het blijvend slecht weer wordt. En tja, deze spontane opleving in het weer, dat is vrij normaal. Zelfs als de straalstroom er wel was geweest ;)

LeMisérable

Topic kan verlengd worden naar 20 en misschien zelfs 21 Juni. Het lijkt allemaal wat op te schuiven, zelfs donderdagavond nog kansen...
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

jens

Citaat van: Eric op di 18 jun 2013 - 13:02
En waar is hier ??
mechelen in belgie,vreemd ik had het toch in mijn profiel gezet
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

jens

volgens mij zullen morgen de hoogste temp niet in het noordoosten gehaald worden maar in oost brabant en limburg denk ik
want het schuift allemaal wat op naar het zuiden
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Unknown-user1778

welke temperatuur moeten we halen (limburg) om door de deksel te geraken en hoeverre geeft dit dan ook daadwerkelijk kans op onweersbuien? zijn er nog andere 'remmende' factoren op het moment dan de CAP/ CIN (is hetzelfde toch?)

Groet

Weatherman

Ze zijn allemaal wel erg voorzichtig met hun uitspraken, zo weet je niet echt waar je aan toe bent. Dat het nu heet is is zeker, en morgen denk ik nog ietsje warmer.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

hussel

ach we zien het wel! Gelukkig woon ik in de buurt van Arcen waar het altijd het warmste is (met Ell erbij) Ook genoeg mooie overzichtelijke plekken om foto's te maken! We gaan in ieder geval iets krijgen. De rest word nowcasten!

mroffica

een spannende situatie de voorpret is al heerljk. Probs voor de heren die de updates plaatsen (ramon jan marsel enz) en alles duidelijk uiteen zetten. Ook de onzekerheden. Dat het een spannende situatie is en zeer interessant is blijkt ook wel dat de heer Timmer het zelfs volgt vanuit de VS.
Ik Wens iedereen dan ook veel plezier komende dagen. ;D
For the love of LiGhTnInG

Mike25

Citaat van: mroffica op di 18 jun 2013 - 15:12
de voorpret is al heerljk.

Inderdaad ;D

ik ben benieuwd hoe het uit gaat pakken morgen ;). Momenteel is het hier 29,5 ºC 44% vochtigheid 8)

SniperEye

Citaat van: Marsel op di 18 jun 2013 - 13:24
Ja Jan, morgen inderdaad goed opletten in de heetste gebieden van ons land.


Hele interessante informatie. Inmiddels ben ik ook een eigen planning aan het opzetten voor een chase. Aangezien ik vanuit Midden Limburg vertrek kan ik zowel snel in Luxemburg zijn als in het noorden van ons land.

Op die schaal bezien, welke regio acht jij de kans op extreme weersverschijnselen, met de wetenschap van dit moment, het grootst?

T-inus

Citaat van: Weatherman op di 18 jun 2013 - 15:04
Ze zijn allemaal wel erg voorzichtig met hun uitspraken, zo weet je niet echt waar je aan toe bent. Dat het nu heet is is zeker, en morgen denk ik nog ietsje warmer.
Dat komt omdat we ook nog niet precies weten waar we aan toe zijn ;)
Some men see things as they are and say : "why?" - I dream things that never were and say : "why not

Xtrmwthr

Op dit moment in Dordrecht, 29,3 graden en een luchtvochtigheid van 60%

Weatherman

Citaat van: T-inus op di 18 jun 2013 - 15:21
Dat komt omdat we ook nog niet precies weten waar we aan toe zijn ;)
Maar met die temperaturen van morgen, en de luchtvochtigheid krijg je toch zeker wel iets. Ook vandaag is het niet stralend zonnig. voelt gewoon drukkend aan!
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marlieke

Even een vraagje: Op mijn zoontjes school staan de schoolreisjes voor a.s. donderdag gepland. Groepen 3 en 4 (mijn zoontje zit gelukkig in 2 en gaat naar kids city) gaan naar de Spelerij in Dieren tot 16.00 uur. Groepen 5 en 6 naar Burgers Zoo tot 17.00 uur. En groep 7 op de fiets vanaf Rijssen naar avonturenpark Hellendoorn. Vertrek om 9.00 uur en aankomst school rond 17.00 uur.

Is het noodzakelijk dat ik de directeur van de school waarschuw over eventueel (zwaar) onweer of zaai ik dan wellicht (onnodig) paniek?
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Powered by EzPortal