Onweerskansen 17 - 20 juni

Topic gezien door 224582 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, za 15 jun 2013 - 21:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Hagelkansen gaan naar 2-5cm. Zelf denk ik dat 2-3cm realistisch is

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost

Citaat van: Leon Eikenaar op di 18 jun 2013 - 10:34
hmm de Cin is aardig hoog voor morgen....  :(
Hopelijk verdwijnt dat in de nieuwe run.

Ik hoop voor je dat dat niet verdwijnt of in iedergeval niet te groot is ;)

Morgen op nadering van een thermisch laag ten zuiden van Nederland toenemede kans op onweersbuien als gevolg van convergentie (Bij een lagedrukgebied treed convergentie op). Als de convergentie sterk genoeg is kan het de cap (inversie) doorbreken en kan alle energie gelijk in een keer benut worden. Je kan de cap ook weg werken door instraling. De temperatuur die nodig is om de cap te doen laten verdwijnen zonder convergentie kan je uit de progtemps halen.

LeMisérable

in noordoost frankrijk begint zich een goed buitje te ontwikkelen, die lijkt richting NL te trekken, en dan vooral Limburg...

EDIT: Ontwikkeld zich toch niet zeer snel...
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Giso84

Het blijft lekker nowcasten en F5'en  :D

@Jan van Ooijen
Op het toernooi zitten de mensen dus veilig  ;)
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

SniperEye

EDIT: Ramon heeft mijn vraag al beantwoord :)

Edwin

Citaat van: taniak op di 18 jun 2013 - 10:58
bedenk wel indien er echt severe weather over ons kop komt, bedenk dan eens aan al de schade en gewonden (wij zullen waarschijnlijk weten wat we moeten doen, en zien wanneer het menens is, maar hoeveel mensen in de benelux denk je die op de hoogte is hiervan, en wie gaat er voor computer of pc zitten om storm te volgen? de meeste denken wel wat komt dat komt) :-\

maar niet tegenstaand ben ik wel opgetogen ik ben benieuwd of er al dan niet iets aan onze mentaliteit tov het weer gaat veranderen na deze week? als er iets ergs gebeurt zullen de mensen wel anders denken vrees ik,

veel succes iedereen, (ik ben uit limburg, zonhoven, belgie)  ;D

Wat komt, dat komt toch ook gewoon ;)? Tegen de natuur kan je niet werken...gewoon relativeren, als het nou ernstig noodweer wordt of juist helemaal niet, je neemt het maar zoals het is want het is niet anders en je doet er ook niks an. Simpel...
Never Stop Exploring

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op di 18 jun 2013 - 11:03
Hagelkansen gaan naar 2-5cm. Zelf denk ik dat 2-3cm realistisch is

Die hagel mag dus lekker wegblijven anders gaat alles hier naar de klote. Een bak met water is meer dan welkom, voel me onderhand een woestijnbewoner.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Reutel

^@(%%$@#)&__+ Wat is het bloedheet de komende dagen!  >:(

Echt niet normaal meer, de opwarming van de aarde zet nu toch echt door. Ik vraag me af wanneer er weer normale waardes op de kaarten verschijnen want hier zit ik niet op te wachten. Nu blijkt ook de donderdag een tropische dag te worden... Al die onstabiliteit, ik kan er niet meer tegen...

Frenky

Citaat van: Jan van Ooijen op di 18 jun 2013 - 11:03
Hagelkansen gaan naar 2-5cm. Zelf denk ik dat 2-3cm realistisch is



Helmpie mee dus!  :)

Leon Eikenaar

Nieuwe run van het gfs model.


Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

SupahCel

De kaarten zijn toch wel een stuk minder geworden. GFS laat de neerslag nu in de nacht komen wanneer de onstabiliteit veelal weg is

Correct me if im wrong :)

ron12

Citaat van: Reutel op di 18 jun 2013 - 11:33
^@(%%$@#)&__+ Wat is het bloedheet de komende dagen!  >:(

Echt niet normaal meer, de opwarming van de aarde zet nu toch echt door. Ik vraag me af wanneer er weer normale waardes op de kaarten verschijnen want hier zit ik niet op te wachten. Nu blijkt ook de donderdag een tropische dag te worden... Al die onstabiliteit, ik kan er niet meer tegen...
Normaal weer kun je tegenwoordig wel vergeten ,straalstroom is foetsie  :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Dennis


Dennis

KNMI Guidance Uitgifte: 18/06/2013 12.16 uur LT.

In de loop van morgen lijkt een actiever thermisch laagje ten zuiden van ons te ontstaan en dan wordt ook de forcering van de bovenlucht steeds meer van belang. In combinatie met de hogere temperaturen, hogere luchtvochtigheid en toegenomen convergentie lijkt de situatie voor de vorming van onweersbuien gunstiger dan vandaag. In de nacht van woensdag naar donderdag komt vanuit het westen een koufront naderbij, vooraf gegaan door een actieve conv. lijn (Spanish Plume).

Geen enkele model beschrijft de actualiteit boven Frankrijk goed. Vandaag is de buienkans niet groot. Convectie vanaf de grond is niet mogelijk als gevolg van een blokkerende inversie. Convergentie onderin als gevolg van de verschillende thermische laagjes en temperaturen die lokaal tot boven de 30 graden stijgen zorgen er wel voor dat oplettendheid geboden blijft. De neerslagsignalen die komende nacht te zien zijn, zien er serieus uit. Er geldt echter wel dat, evenals vandaag, er dan nog geen overtuigende dynamische triggers aanwezig zijn en dat het dus buien zijn die elders (boven Frankrijk) zijn ontstaan en die dan in de bovenstroming onze kant op worden gevoerd. Ze lopen dan wel de hoogterug in en de vraag is dan in hoeverre de buien nog actief kunnen blijven. Gisteren liepen ze bijna door de rug heen. Bovendien is er vanaf ongeveer 8000 vt niet heel veel schering. Grootste activiteit blijft boven zee, maar het patroon hoeft maar iets te verschuiven of het westen krijgt er mee te maken. Morgenmiddag en avond zien we de kans op sterke convectieve signalen groter worden, maar de locatie is uiterst onzeker op deze termijn. Als de buien vanaf de grond kunnen gaan ontstaan wordt de kans op (zwaar) onweer groter. Vandaag lijkt dat nog niet aan de orde. KOUW en INDECS komt met erg hoge waarden (waarschijnlijk door de hoge waarden van de Boyden en Jefferson index die meewegen). Hodogrammen laten weinig zien, er is tot morgenavond weinig shear.

Edwin

Dat klinkt hoopvol zeg maar
Never Stop Exploring

Weerfreak 1337

Citaat van: Reutel op di 18 jun 2013 - 11:33
^@(%%$@#)&__+ Wat is het bloedheet de komende dagen!  >:(

Echt niet normaal meer, de opwarming van de aarde zet nu toch echt door. Ik vraag me af wanneer er weer normale waardes op de kaarten verschijnen want hier zit ik niet op te wachten. Nu blijkt ook de donderdag een tropische dag te worden... Al die onstabiliteit, ik kan er niet meer tegen...

Lol, na 5 maanden te koud op rij, 2 dagen hitte en gelijk global warming de schuld geven? Beetje kort door de bocht. :P
Maargoed, daarover gaan we hier niet discusseren.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

hj32

Citaat van: Frenky op di 18 jun 2013 - 11:38
Helmpie mee dus!  :)

Ja en een dekentje voor over de ooto...lekker warm ;)

Reutel

Citaat van: Weerfreak op di 18 jun 2013 - 12:34
Lol, na 5 maanden te koud op rij, 2 dagen hitte en gelijk global warming de schuld geven? Beetje kort door de bocht. :P
Maargoed, daarover gaan we hier niet discusseren.

;D

Ik vroeg me al af wanneer de eerste ging happen!

jens

onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Eric


Powered by EzPortal