Onweerskansen 17 - 20 juni

Topic gezien door 222247 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, za 15 jun 2013 - 21:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon Oost

Citaat van: Marsel op ma 17 jun 2013 - 00:35
En zo is het maar net. Niets nieuws dus :).
Heerlijk om dit weer eens te zien en mee te maken. Al is het alleen maar vanwege die zalige warmte die tot op heden zo zeldzaam is dit jaar.

Inderdaad, het werd tijd.. al is 30-35 dinsdag en woensdag misschien wat veel van het goede  8)

Zojuist de sounding van Beek (Zuid-Limburg) Bekeken (hieronder te zien). Deze sounding is vrijwel identiek aan degene die ik in de openingspost heb geplaatst. Om de sterke cap weg te werken door middel van instraling hebben we 30-31 graden nodig. Dit gaat in Nederland sowieso niet gebeuren maar misschien dat de temperatuur in België al weet door te stijgen tot een kleine 30 graden waardoor daar wel hea vanaf de grond mogelijk is... Morgen maar goed nowcasten.

Sounding prikpunt Beek (Zuid-Limburg)

hj32

Citaat van: Graphicnizor op ma 17 jun 2013 - 01:12
kan iig vertellen dat we richting de franse grens trekken om dit onweer op de camera vast te leggen. tips/pointers waar t beste te starten van harte aanbevolen!

Dat klinkt als een waardige CHASE!
Suc6 daaro...

Marsel

Citaat van: Ramon Oost op ma 17 jun 2013 - 01:16
Inderdaad, het werd tijd.. al is 30-35 dinsdag en woensdag misschien wat veel van het goede  8)
Zojuist de sounding van Beek (Zuid-Limburg) Bekeken (hieronder te zien). Deze sounding is vrijwel identiek aan degene die ik in de openingspost heb geplaatst. Om de sterke cap weg te werken door middel van instraling hebben we 30-31 graden nodig.
Yup, echter wel een gronisch gebrek aan vocht onderin. Maar goed, het behoeft zelfs met die te hoge Td's van GFS de aandacht. Hirlam zit in Td gemiddeld 2-3 graden lager, dat scheelt nogal want dan loop je stuk op een inversie rond FL080. Áls, en dat zeg ik er met nadruk bij, áls het lukt om iets van de grond los te krijgen gaan we wat mee maken :D.
Die kans is voorlopig echter niet gek groot.

dondertje127

YES! Eindelijk gaan we een keer even los :)

Marsel

Ook de 00Z progtemps van HiRLAM en GFS laten op dit moment weinig onduidelijkheden bestaan over de vraag of surface based convective mogelijk is. Het antwoord is nee. WAA is fors waardoor de deksel er rond FL080 goed op gaat, maar er aan de andere kant wel middelbare onstabiliteit wordt vrijgemaakt.
Verder blijf ik bij het eerder beschreven scenario. In de loop van de dag, maar ook vanavond en vannacht blijft de kans bestaan op enkele elevated onweersbuien. Tijd en locatie geven is ondoenlijk, maar dat het westen van BE en het zuidwesten van NL als eerste kans maken lijkt wel duidelijk. Het oosten lijkt de kleinste kans te hebben.
Overigens zal het enorme MCS over FR langzaam in activiteit inboeten de komende uren.

jens

serieus mcs daar in frankrijk,lijken me ook 3 supercellen in te zitten
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Danny

Later in de avond en vannacht staat er op de kaarten van GFS wat neerslag ingetekend voor de zuidelijke helft van Nederland. Zelf denk ik dat het tot een aantal matige tot mogelijke plaatselijk zware buien komt maar niet op de schaalgrote zoals GFS het laat zien op dit moment. Mogelijk kan de onzekerheid over de locatie van de buien (ZO of ZW etc.) dit beeld geven op de weerkaarten.

Ries

Citeer

A level 1 was issued for W France, central France, NW France, the BeNeLux countries mainly for large hail, and to a lesser extent for tornadoes and severe wind gusts.

NW, W and central France, BeNeLux...

Numerical models suggest that clustered convective activity will be ongoing over western France early on Monday. These storms appear to be associated with a maximum of warm air advection that is forecast to translate northeastward into the BeNeLux countries during the evening. The system, as simulated in the models is elevated and occurs on the cold side of an northward advancing surface warm front. This should mitigate the overall severe threat. Nevertheless, it is thinkable that some surface-based storms will develop as well, and benefit from strong deep layer shear (0-6 km bulk shear 25-30 m/s) and a strongly helical flow (300 m2/s2 storm-rel helicity). The environment would then be supportive of supercells with a risk of very large hail, severe winds and perhaps a tornado. Presently, this scenario is not supported by NWP models. With the elevated storms, severe hail should be the biggest threat. If confidence in the development of surface-based convection and/or in a high convective coverage increases, an update to a higher risk level may be warranted.
http://estofex.org/

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

In de middag en avond en nacht naar dinsdag geven de diverse modellen toenemende kans op neerslag. De neerslag betreft zeer waarschijnlijk restanten van buien die boven Frankrijk en/of België ontstaan. De kans dat er boven ons land een bui ontstaat vanaf de grond is vrijwel uitgesloten. Als er een bui boven de inversie ontstaat is de kans op onweer gelijk ook tamelijk groot. KOUW komt tot 15 UTC met hele lage kansen. INDECS schuift nu nog heel erg. Schering is nog niet heel erg groot. We noemen de kans op een enkele regen- of onweersbui later in de middag en avond. Ook dinsdag nog niet veel forcering en vrijwel overal droog.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Hirlam/EC kaart voor aanstaande woensdag

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jens

dat complex groeit in frankrijk steeds langs achter aan
ik hoop dat de outflow van dit complex straks iets kan triggeren
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Jan van Ooijen

Citaat van: jens op ma 17 jun 2013 - 07:27
dat complex groeit in frankrijk steeds langs achter aan
ik hoop dat de outflow van dit complex straks iets kan triggeren

Verwacht voor vandaag (en dan met name overdag) niet zoveel
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Danny

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 17 jun 2013 - 07:36
Verwacht voor vandaag (en dan met name overdag) niet zoveel

Ga in deze helemaal met Jan mee. Vandaag overdag weinig tot geen activiteit en in de avond en vooral nacht kans op 'resten' van buien uit Frankrijk / Belgie.

Jan van Ooijen

Woensdag leuker, wolkentoppen 16 kilometer. Zijn echt joekels

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jens

Citaat van: Danny op ma 17 jun 2013 - 07:42
Ga in deze helemaal met Jan mee. Vandaag overdag weinig tot geen activiteit en in de avond en vooral nacht kans op 'resten' van buien uit Frankrijk / Belgie.
voor belgie dus wel onweer?
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Jan van Ooijen

Citaat van: jens op ma 17 jun 2013 - 07:52
voor belgie dus wel onweer?

Mogelijk wel, maar verwacht er ook niet al te veel van. Restanten moet je niet willen hebben
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

Ben henkes op 8FM had het voor woensdag over geweldadige onweersbuien. mooie benaming  :D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marcel

nog even een plaatje van wat er vanmorgen uit de bui in Frankrijk is gekomen, even om de intensiteit van de bui aan te geven.

Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

mauriceb

Die bui (MCS :) ) uit FRance gaat ons wel halen gok ik zo, hoeveel er van overblijft is natuurlijk maar de vraag.
Hij pakt iig een iets rechter ge-orienteerde koers en zo lijkt het voor mij dat hij west NLD wel gaat aantikken.


Marcel

Citaat van: mauriceb op ma 17 jun 2013 - 08:23
Die bui (MCS :) ) uit FRance gaat ons wel halen gok ik zo, hoeveel er van overblijft is natuurlijk maar de vraag.
Hij pakt iig een iets rechter ge-orienteerde koers en zo lijkt het voor mij dat hij west NLD wel gaat aantikken.

Volgens mij krijgen we alleen de hoge bewolking van de ijskap van die bui over ons heen :P
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Powered by EzPortal