Onweerskansen 17 - 20 juni

Topic gezien door 221919 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, za 15 jun 2013 - 21:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jens

Citaat van: Marsel op zo 16 jun 2013 - 12:31
Ik ben benieuwd naar de output van de 12Z runs van de modellen straks.
Tot op heden maar even vasthouden aan eerder beschreven situatie.
Ik kan me op basis van de modellen dan ook nog steeds niet onttrekken aan de indruk dat we het in ons land het mogelijk met niet meer dan een paar elevated (onweers)buien zuid van het WF moeten doen. Temeer omdat de warme luchtmassa op basis van progtemps vrij droog lijkt zijn in de onderste km's. Bovendien lijken triggers er niet overtuigender op worden, terwijl er op middelbaar niveau weldegelijk het eea mogelijk is.

Zowel EC, GFS, WRF als Hirlam laten nog steeds een marginaal neerslagsignaal zien in de warme sector en nabij het WF. Uiteraard is GFS het meest overtuigend/overdreven.
Laten we ons op een enkele verspreide high based onweersbui voorlopig nog niet te veel voorstellen van maandagavond en -nacht. Immers, wanneer het daadwerkelijk tot een elevated onweersbui komt zal de shear niet of nauwelijks gebruikt kunnen worden. Dan kan de avond en nacht ondanks dat de seinen op rood springen zonder significant weer verlopen.


ik denk toch dat het stevig gaat onweren,allen niet op grote schaal,dus geisoleerde buien(voor belgie toch),nederland zou wel eens kantje boortje kunnen worden ja
de cap is niet zo,goot en wordneerslag berekent,ik geloof trouwens dat er op 25 en 26 mei 2009 ook nauwelijks neerslag werd berekent
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Sven

[trolmodus]ATTENTIE BREAKING! GEEN ONWEER WOENSDAG![/trolmodus] http://t.co/qMTyCJNPNf :P die liggen nog te slapen denk ik zo :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Citaat van: jens op zo 16 jun 2013 - 13:38
ik denk toch dat het stevig gaat onweren,allen niet op grote schaal,dus geisoleerde buien
de cap is niet zo,goot en wordneerslag berekent,ik geloof trouwens dat er op 25 en 26 mei 2009 ook nauwelijks neerslag werd berekent
Je hebt mij ook niet gehoord over het comleet uitblijven van onweer.
Enkele onweersbuien blijven zuid van het WF mogelijk. Maar dan wel vanaf middelbaar niveau zonder dat het uit de hand loopt. Jij doelt op zware surface based buien, dat zit er niet in.
Je kunt DE onweersdag van 2009 niet met de huidige situatie vergelijken.
Toen ook wel meest onstabiel vanaf de midlevels máár beduidend meer cyclonale invloeden in de loop van de nacht in de vorm van een duwende hoogtetrog en een vrij snel verplaatsend en uitdiepend thermisch laag.
Dát zijn juist de triggers die we nu missen. Sterker nog, we bevinden ons onder een hoogterug en het surface low blijft boven FR aanwezig. Bovendien is de onstabiliteit nu van een iets ander kaliber.

jens

we zullen zien
maar ik hoop dat je geen gelijk krijgt
moest een bui nu wel door de cap raken,dat zou wat geven denk ik
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Tyshane

Leuk dat het topic er is, met een pluim voor de openingspost van Ramon, goede uitleg en nog eens duidelijk weergegeven ook.

Een interessante week met veel onstabiliteit en warm weer en goede onweerskansen. Echt zo'n typische Nederlandse situatie, want het kan zomaar niets worden of juist helemaal los gaan, maar ook dus bloedheet ineens en daarna weer fris kl*teweer. Kortom een dynamisch weekje en zo heb ik ze graag! ;)

Oh ok hier gaat het over maandag, toch verwarrend aangezien er ook regelmatig kaarten voor woensdag langskomen. Werkt onduidelijkheid in de hand. Misschien een idee dat de moderatoren de woensdagzaken deleten of het topic breder maken met dinsdag en woensdag. Niet kritisch bedoelt, maar gewoon even voor de duidelijkheid. ;)

Anyway, weer genoeg om te volgen komende dagen en hopelijk kunnen we genieten van hetgeen we al lang op wachten! Have fun!

hj32


ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ramon Oost

Iedereen bedankt voor de positieve reacties op mijn openingspost.  8)

zorba

Citaat van: jens op zo 16 jun 2013 - 13:56
we zullen zien
maar ik hoop dat je geen gelijk krijgt
moest een bui nu wel door de cap raken,dat zou wat geven denk ik

Lijkt me raadzaam om het openingsbericht en de stukjes van Marsel  nog maar eens grondig door te lezen..  ;)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Ramon Oost

Citaat van: Tyshane op zo 16 jun 2013 - 14:16
Oh ok hier gaat het over maandag, toch verwarrend aangezien er ook regelmatig kaarten voor woensdag langskomen. Werkt onduidelijkheid in de hand. Misschien een idee dat de moderatoren de woensdagzaken deleten of het topic breder maken met dinsdag en woensdag. Niet kritisch bedoelt, maar gewoon even voor de duidelijkheid.  ;)

Klopt, dit topic is bedoeld voor maandag. Morgenavond verander ik het topic naar "onweerskansen 17 en 19 juni" aangezien dan de situatie van maandag al vrijwel over is en we ons kunnen richten op woensdag. Tot die tijd kunnen alle berichten over woensdag in het onweerskansen 2013 topic. ;)

Tyshane

Citaat van: Ramon Oost op zo 16 jun 2013 - 15:40
Klopt, dit topic is bedoeld voor maandag. Morgenavond verander ik het topic naar "onweerskansen 17 en 19 juni" aangezien dan de situatie van maandag al vrijwel over is en we ons kunnen richten op woensdag. Tot die tijd kunnen alle berichten over woensdag in het onweerskansen 2013 topic. ;)

Helemaal top! :)

ron12

Vanaf de 2de minuut zegt die iets heel intersants http://www.wetter.com/wettertv/0_6kiveyyq#/0_gduasbc5 hij heeft er over wat zich afspeelt op 5.5 kilometer hoogte, speelt dat ook voor Nederland?????
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Eenzame onweersbui bui in Frankrijk http://www.sat24.com/de/fr  :P leuk die voorpret  ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Dennis

GFS geeft voor morgenavond nu toch weer wat meer kansen

jens

Citaat van: Dennis op zo 16 jun 2013 - 17:44
GFS geeft voor morgenavond nu toch weer wat meer kansen
inderdaad,meer neerslag,laagje dichterbij en geen rug meer boven ons
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Koen-IJM

Voor woensdag is GFS iets minder goed, maar nog niks aan de hand aangezien GFS al dagenlang zwabbert. Staat ie er morgenochtend nog zo in dan ga ik me pas enigzins zorgen maken.

EAJ

Ons opwarmgebied de hele dag vrijwel onbewolkt. Ten westen van Frankrijk is het Laag al te zien. Plaatje van half zes vanavond.

Mikal

Citaat van: ron12 op zo 16 jun 2013 - 17:27
Eenzame onweersbui bui in Frankrijk http://www.sat24.com/de/fr  :P leuk die voorpret  ;D

Zijn de mooiste om te fotograferen =P


Ben benieuwd wat het morgen gaat worden!

Joep

Bij de laatste spaanse pluim (alweer 2 jaar geleden op 28-06-2011) liep het zo af... bizarre luchten!:

Bron Hega van Leur


Johann

Citaat van: ron12 op zo 16 jun 2013 - 17:27
Eenzame onweersbui bui in Frankrijk http://www.sat24.com/de/fr  :P leuk die voorpret  ;D

Mooi te zien hoe deze zeer lokale bui  orografisch getriggerd werd. Dit zal de komende dagen op veel meer plaatsen gaan gebeuren. In hoeverre kunnen deze buien vervolgens de explosieve mix verder aanjagen dan wel een eigen leven gaan lijden ??!!

Powered by EzPortal