Onweerskansen 17 - 20 juni

Topic gezien door 222160 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, za 15 jun 2013 - 21:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TaL

Citaat van: Marsel op vr 21 jun 2013 - 17:06
Redelijk top of de flops ja de laatste dagen.
Al moet ik wel zeggen dat er al van tevoren aangegeven was dat we maandag en dinsdag niet te veel moesten verwachten. Ja, mogelijk een paar elevated onweders, maar daar was het dan mee bekeken.
Echte flops vond ik woensdag en donderdag. Die twee dagen hadden veel mooier kunnen zijn als de details net iets anders waren geweest.
Ik was gisteravond al bijna tevreden toen ik zo tegen het eind van de avond met enige regelmaat weerlicht heb gezien. Dat zegt al voldoende over dit triestige (on)weerjaar.
Voordat we de volgende keer weer eens diep de warme lucht induiken zitten we alweer in juli. Tja, en dan gaat de tijd toch ineens heel erg snel en moet dit jaar toch met een paar hele zware situaties komen om het 'tekort' weg te werken.

Precies! Ik was gisteren al o zo blij met die shelf en mammatus en die donderslagen in het begin op einde, normaal wordt ik triest als ik geen onweer midden in de bui meemaak zoals gisteren het geval was. Maar nu was ik gewoon blij :o , zegt genoeg toch? Hopelijk verandert het snel in juli en vooral augustus als ik niet moet werken..

En die britten met hun 2023, lol het moest eens uitkomen, ik denk dat dit 10 lange jaren zullen worden dan, best dat daar niets zinnig over te zeggen is  :P

@sven, hier kwam het wel tot onweer, wel niet echt onweer onweer maar toch een mooie bui met een shelf en mammatus, en er was die dag jawel, zeewind ;) Dus het hoeft niet per sé in je nadeel te werken.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Fluffje

Citaat van: ron12 op vr 21 jun 2013 - 17:57
beelden uit duitsland http://www.tagesschau.de/multimedia/video/video1314578.html kijk dit hebben we hier gemist  ;)

Nou ik ben toch blij dat het meeste hemelwater ergens anders terecht is gekomen. Arme oosterburen, zoveel waterellende al gehad dit jaar :(
Net als anderen al geschreven hadden, die ene mooie knallende donder van gister maakte mij al blij... zeer arm onweersseizoen.
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

TaL

En als die visbak zo achterblijft, mogen we onze herfstonweders aan de kust ook serieus zien aftakelen :(

Best dat er nog een hele zomer is, positief blijven dus :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Arend

Blijft toch opmerkelijk, in Duitsland lukt het altijd. Gelukkig mochten we hier ook eens meedoen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

klopt  helemaal,je moet eens voor de lol op die site Archieven en daarna  op Concentratie klikken  :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: TaL op vr 21 jun 2013 - 18:43
En als die visbak zo achterblijft, mogen we onze herfstonweders aan de kust ook serieus zien aftakelen :(
Best dat er nog een hele zomer is, positief blijven dus :)
Ik zou bijna een moord plegen om een herhaling van juli 2006 nog eens mee te mogen maken.
Enorme schroeihitte toen, twee landelijke hittegolven in een maand met op het hoogtepunt van de warmte op sommige plekken minima van rond 25 graden. Elke dag >20 graden, op 26 dagen >25 graden en op maar liefst 11 dagen >30 graden. Bovendien toen de op één na warmste juli dag sinds het begin van de metingen in De Bilt met 35,7 graden.
Maar nu komt het mooiste: de noordzee op sommige ondiepe stukken tegen de kust aan zo'n 23-25 graden  ;D.
En, ja nu komt het....in augustus constant lagedruk invloed. Met landelijk 25 onweersdagen werd het een legendarische zomermaand(!). Ik heb toentertijd in R'dam op 23 van de 31 dagen onweer op kunnen tekenen. Vooral 's nachts en 's avonds, soms langdurig en zwaar met meerdere malen wateroverlast. Lokaal langs de kust >300mm aan het eind van de maand...
Tja dat waren nog eens tijden.

Stephanie

Citaat van: Marsel op vr 21 jun 2013 - 19:47
*2006 verhaaltje*

Dat was idd nog eens een zomer! Wij waren toen het huis aan het verbouwen, de arme werklui.
Nouja, de zomer is net begonnen, alles kan nog 8)

dondertje127

Citaat van: Stephanie op vr 21 jun 2013 - 19:52
Dat was idd nog eens een zomer! Wij waren toen het huis aan het verbouwen, de arme werklui.
Nouja, de zomer is net begonnen, alles kan nog 8)

2003, vergeet ik ook niet meer :)
Veel hitte, alleen weinig onweer. Maar de temperaturen waren een groot deel van het voorjaar enorm goed en de zomer werd nog heter. Heerlijk!
En de jaren 90 vond ik ook vaak goeie zomers, maar 1993 was niet zo best.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op vr 21 jun 2013 - 19:47
Verhaal 2006

Dat zou echt heerlijk zijn om nog eens mee te maken hier in de kustprovincies :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op vr 21 jun 2013 - 19:57
Dat zou echt heerlijk zijn om nog eens mee te maken hier in de kustprovincies :P
Absoluut! Ik kan me niet eens meer voorstellen hoe dat moet zijn....25 onweersdagen in een maand. Ongekend.
Pas achteraf, tijdens deze onweersloze periodes, besef je hoe bijzonder die maanden geweest zijn.

Sven

Citaat van: Marsel op vr 21 jun 2013 - 20:13
Absoluut! Ik kan me niet eens meer voorstellen hoe dat moet zijn....25 onweersdagen in een maand. Ongekend.
Pas achteraf, tijdens deze onweersloze periodes, besef je hoe bijzonder die maanden geweest zijn.

Inderdaad! Het begint een schaars verschijnsel te worden, de jaren 2003 t/m 2006 waren top. Ongelooflijk hoeveel er kan veranderen in een korte tijd, en begin me serieus af tevragen of het uberhaupt nog wel goedkomt binnenen een korte tijd. Dat we bijvoorbeeld volgend jaar weer gewoon hittegolven hebben en mooi onweer, of dat het echt verledentijd is.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

studio dewolf

Citaat van: Marsel op vr 21 jun 2013 - 19:47
Ik zou bijna een moord plegen om een herhaling van juli 2006 nog eens mee te mogen maken.
Enorme schroeihitte toen, twee landelijke hittegolven in een maand met op het hoogtepunt van de warmte op sommige plekken minima van rond 25 graden. Elke dag >20 graden, op 26 dagen >25 graden en op maar liefst 11 dagen >30 graden. Bovendien toen de op één na warmste juli dag sinds het begin van de metingen in De Bilt met 35,7 graden.
Maar nu komt het mooiste: de noordzee op sommige ondiepe stukken tegen de kust aan zo'n 23-25 graden  ;D.
En, ja nu komt het....in augustus constant lagedruk invloed. Met landelijk 25 onweersdagen werd het een legendarische zomermaand(!). Ik heb toentertijd in R'dam op 23 van de 31 dagen onweer op kunnen tekenen. Vooral 's nachts en 's avonds, soms langdurig en zwaar met meerdere malen wateroverlast. Lokaal langs de kust >300mm aan het eind van de maand...
Tja dat waren nog eens tijden.

Juli 2006 aan de kust? Ik heb vroeger de onweer in juli 2006 gefilmd maar exacte datum weet ik niet meer maar het was zeker in 2 laatste weken van juli.


TaL

Wat een zomer was 2006 , dat was de beste zomer van mijn leven!

Juli gewoon hitte hitte hitte met op 19 juli een warmterecord aan zee, 36,6 graden maar liefst  :o  , en daarna bleef het gewoon gaan, ook onweer gehad in die maand. En juni was ook al prachtig. En dan augustus..

Droog onweer, östgewitter, 23 onweersdagen of zo, en bakken bakken regen, alles stond blank hier van weilanden en tuinen, maar mijn gebied is wat hoger gelegen dus wij hadden geen schade. Maar toch, wat mis ik die tijden, ik denk altijd aan een lach naar 2006 en soms pink ik een traantje weg aan die mooie tjiden. Ik weet nog op 19 juli dat die wind je adem gewoon afsneed, zo warm was ze, ik mocht zelf niet buiten van mijn oma in het zwembad :o

Dat waren nog eens tijden..
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Mrkos

Tja '' the good old days'' hopelijk krijgen we dat snel weer.. Wat ik ook nooit zal vergeten was die enorme rolwolk ergens in juli 2004... Dam wat een beeeest was dat... Iemand die zich dat nog herinnert?

Jelte

Citaat van: Serge op vr 21 jun 2013 - 11:42
@ marlieke een jongetje " Tieme"

Hee man! Gefeliciteerd! Ik kom binnenkort met je meedoen!

PatrickM

Citaat van: Mrkos op za 22 jun 2013 - 02:46
Tja '' the good old days'' hopelijk krijgen we dat snel weer.. Wat ik ook nooit zal vergeten was die enorme rolwolk ergens in juli 2004... Dam wat een beeeest was dat... Iemand die zich dat nog herinnert?

Jazeker :) Het KNMI ook http://www.knmi.nl/cms/content/6108/noodweer_17_juli_2004.

Mrkos

Ahhh cool, dankje! Ja dat was echt een beest. Dat zijn we hier in het noorden haast niet gewend:P

Michaeltje1986

Citaat van: Mrkos op za 22 jun 2013 - 02:46
Tja '' the good old days'' hopelijk krijgen we dat snel weer.. Wat ik ook nooit zal vergeten was die enorme rolwolk ergens in juli 2004... Dam wat een beeeest was dat... Iemand die zich dat nog herinnert?

Zeker die vergeet ik nooit! Me eerste "windhoos" (tornado) die vlak bij waar ik nu woon ontstond en over breda trok!

ron12

euhe filmpje van afgelopen week uit duitsland
een tip staan veel filmpjes op internet over het noodweer aldaar.lekker genieten die filmpjes
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal