Onweerskansen 17 - 20 juni

Topic gezien door 221601 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, za 15 jun 2013 - 21:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon Oost

Onweerskansen maandag 17 juni 2013

Na een kleine tien maanden kunnen we ons eindelijk opmaken voor een potentieel gevaarlijke situatie. Gezien de waardes in de kaarten van onder andere de GFS12UTC uitvoer is er veel mogelijk, maar dan moet wel alles op zijn plaats vallen.

Door een lagedrukgebied ten zuiden van de Britse eilanden en nabij de Golf van Biskaje en een naar het oosten opschuivend hogedrukgebied, wordt er begin komende week vanuit het zuidoosten warme onstabiele lucht naar ons land getransporteerd. Vanuit het zuiden komt maandagavond een lagedrukgebied dichterbij; bij dat lagedrukgebied trekt er in de middag een warmte front over waar misschien een beetje regen uit kan vallen.  Achter het warmte front komen we in de warme, onstabiele lucht terecht waarin zich ook een convergentie lijn bevindt. Voor de convergentie lijn kunnen er enkele losse dynamische cellen ontstaan. Als deze buien zich vanaf de grond weten te voeden is er een vrij grote kans dat deze cellen zich door ontwikkelen tot supercellen.

Het Amerikaanse weermodel (GFS) komt met flinke onstabiliteit aanzetten maar aangezien GFS de dauwpunten (Td's) nogal overschat (in het zuidoosten maandagmiddag >20 graden) lijken de cape waardes wat lager uit te vallen dan het model laat zien. De cape waardes lopen maandagmiddag op tot waardes rond de 2000 J/kg in het uiterste zuidoosten van het land tot helemaal niks in de noordelijke helft van het land. Dat komt omdat de warme onstabiele luchtmassa's pas achter het warmte front ons land binnen schuift. In de avond lopen de cape waardes dan ook elders in het zuiden en midden van het land op tot waardes tussen de 700 en 1100 J/kg. In de nacht hebben we de hoogste cape waardes in het midden, zuiden en oosten van het land met waardes veelal tussen de 500 en 1000J/kg. Hieronder ziet u een animatie gifje betreft de cape (Convectieve potentiele energie).



Dynamisch gezien ziet het er heel interessant uit. De 0-6km windschering komt aardig hoog uit, namelijk veelal rond de 30m/s. De 0-1km windschering valt mee, die komt uit op maximaal 10m/s in het zuidoosten tot veelal rond 7m/s in het midden van het land. De STP (Significant Tornado Parameter) waarde schiet daarbij flink omhoog tot 4 in de zuidelijke helft van het land aan het begin van de avond. Deze slaat minder uit naarmate het gebied in de nacht verder noordwaarts trekt. De STP slaat mogelijk zo hoog uit omdat hij mede bepaald wordt aan de hand van SBcape. Aangezien GFS deze waardes zoals hierboven beschreven vaak overschat is een STP van 4 dat mogelijk ook. De 0-3km SRH (storm relative helicity) ligt veelal tussen de 250 en 300 m2/s2. Dat is genoeg voor supercels te laten ontstaan mits de SRH benut wordt en de buien geen hoge basis hebben.

Om buien te laten ontstaan hebben we een trigger nodig. Om de energie die er in de atmosfeer aanwezig is te benutten zonder een trigger, dus de cap wegwerken door middel van instraling hebben we 31/32 graden nodig. Nu gaat dit maandag niet gebeuren en hebben we dus een trigger nodig. Zoals ik hierboven schreef hebben we in de warme sector te maken met een convergentie lijn. Deze lijn komt waarschijnlijk zoals de laatste berekeningen ons voorschotelen over België en de zuidelijke helft van het land te liggen. Op die lijn wordt de lucht gedwongen om op te stijgen en zodra deze condenseert heb je de vorming van buien en kan het luchtpakketje doorstijgen tot de LFC (Level of free convection). Zonder trigger kunnen we alles aan onze neus voorbij laten gaan. Daarnaast liggen we ook niet helemaal gunstig tegenover de jet. Namelijk onder de RU (rechter uitgang). Hetgeen dat Marsel hier mooi omschreef.

Sounding prikpunt Beek (Zuid-Limburg) maandag 18UTC


Het Europees model (ECMWF) laat ook net als GFS de meeste potentiele onstabiliteit in het zuidoosten zien. De recente uitvoer van het ECMWF en GFS (12UTC) berekenen dan ook niet veel neerslag meer. Het gaat er dus vanaf hangen of de convergentie lijn zijn werk gaat doen. Nabij de convergentie lijn in de avond in de warme luchtmassa's dus de grootste kans op ontwikkeling van zware onweersbuien. Om de buien voor de convergentie lijn uit te laten ontstaan lijkt me lastig en zie ik dan ook niet gebeuren.

©Topshelf Meteo

Ramon Oost


jens

ik denk dat de buien wel door de cap zullen raken,maar wel niet dat er echt een complex zal ontstaan,eerde actieve losse cellen
bij gfs is duidelijk te izen op de neerslagkaart van 23 uur dat er een lijn loopt van kortrijk naar twente
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Marsel

Netjes Ramon. Mooi beschreven, ook met de onzekerheden erbij (elevated ja/nee of triggering nabij conv. line/nabij frontvlakken).
Morgen zal veel duidelijk worden als ook bijvoorbeeld HiRLAM de situatie binnen 36h heeft zitten.
Blijft toch altijd lastig te polsen deze situaties.

Dennis

is zeker een lastige deze keer - denk wel enige ondersteuning uit France nodig


Wilfred Janssen

En dan nu het volgende lastige punt: In de 12z run van GFS is te zien dat op maandag in de avond en begin van de nacht de hoogtewind wegvalt.  Als ik het zo bekijk dan heeft het er alle schijn van dat er een zwakke hoogterug boven de Benelux ligt. Dit betekend dat dit eigenlijk funest moet zijn voor eventuele buienvorming of in elk geval lang levende buien. Even afwachten hoe dit zich de komende runs ontwikkeld...

Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

zorba

Citaat van: jens op za 15 jun 2013 - 21:55
ik denk dat de buien wel door de cap zullen raken,maar wel niet dat er echt een complex zal ontstaan,eerde actieve losse cellen
bij gfs is duidelijk te izen op de neerslagkaart van 23 uur dat er een lijn loopt van kortrijk naar twente

Leg eens uit waarom jij denkt dat de cap wel doorbroken gaat worden dan?

CiteerOm buien te laten ontstaan hebben we een trigger nodig. Om de energie die er in de atmosfeer aanwezig is te benutten zonder een trigger, dus de cap wegwerken door middel van instraling hebben we 31/32 graden nodig. Nu gaat dit maandag niet gebeuren en hebben we dus een trigger nodig.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

stratocumulus

Wat een mooi stukje en mooie info, echt een goeie uitleg door de verschillende mensen zelfs ik snap het  :P . Zo zie je maar weer een keer dat dit echt de beste site is op weergebied. Valt mij ook op dat men veel respect heeft voor de verschillende kennisniveaus die mensen hebben. Echt top!

Maar wat een schitterende nowcast dag wordt het maandag zeg! Echt een dag waarnaar velen heel lang hebben uitgekeken, ik ben echt benieuwd of er in het zuidoosten echt supercells gaan ontstaan, leuke chase dag :)

Weatherboy

GFS is alweer opgedroogd voor maandag avond en nacht er opvolgend. Toch vertrouw ik de situatie niet helemaal. De wind op neus hoogte komt uit het noordoosten, de wind op hoogte komt uit het zuidwesten. Ik ben bang voor eventuele zeewind in het westen. Ook de Cape waarden blijven weg van de randstad.

Ik denk niet dat het wat wordt, of het zal vooral weer aan de Duitse grens zijn.

pyro


Serge

Mooi en gedetailleerde beschrijving , echter denk ik dat we een grotere kans hebben op extreem weer als wo/do as
Waar is mijn cape

jornonweer

Citaat van: Serge op zo 16 jun 2013 - 00:44
Mooi en gedetailleerde beschrijving , echter denk ik dat we een grotere kans hebben op extreem weer als wo/do as

volgens de laatste 2 runs wel ja! iets om goed in de gaat te houden  ;)
Danger is real, fear is a choice.

Jan van Ooijen

Verschrikkelijke waardes

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 16 jun 2013 - 07:21
Verschrikkelijke waardes

In de zin van ongeloofwaardig ? of zeer spannend voor extreme dingen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Sven

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 16 jun 2013 - 07:21
Verschrikkelijke waardes


GFS is lekker aan het rond trollen met ons, paar runs achter elkaar foetsie, en nu 2 runs achter elkaar terug, al liggen deze kaarten me beter de laatste was vooral het oosten zoals vaak het geval..

Maar om 12z woensdag nog geen neerslag te zien, de 15z wel gelukkig.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

jens

windschering lijkt wel minder op woensdag,grootste in zuiden van belgie en noordwesten van nederland
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Weatherman

Het KNMI heeft voor morgen geen neerslag staan, wel op woensdag wat en donderdag 80%, en woensdag 28 en donderdag 31 graden.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jens

hier de 48 uur verwachting van buienradar,gebaseerd op het weermodel harmonie,ziet er erg goed uit,met een complex uit frankrijk dat zich in 2(super)cellen splitst waarvan 1 nog eens splitst in 2 supercellen,in de late avond dan nog een complex uit frankrijk
http://www.buienradar.nl/verwachting-24-uur/neerslag

harmonie lijkt dus voor supercellen te gaan
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

jens

het lijkt me trouwens ook dat het warmtefront noordelijker ligt dan verwacht
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Weatherman

Citaat van: jens op zo 16 jun 2013 - 08:52
het lijkt me trouwens ook dat het warmtefront noordelijker ligt dan verwacht
En dat is beter voor buien ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal