Onweerskansen 7 en 8 mei

Topic gezien door 62176 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 06 mei 2013 - 09:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hj32

Bedankt voor je reactie. :)
Ik snap je verhaal, maar het is echt om gek van te worden.
Ik sta  in een open veld en zie echt in de verte van die viesbruine onweerslucht.
Dan kom ik thuis, check de radarbeelden, blijkt er zelfs helemaal geen regen te zijn geweest.
Zou het misschien ook met de zon te maken kunnen hebben, een soort van vertekend beeld, omdat de zon op een bepaalde manier op de wolken schijnt?

Edit: Ik bedoel dus dat het om me heen zwaar bewolkt is, maar in de verte op een bepaalde plek toch de zon schijnt, wat ik niet zie, maar waardoor daar de lucht viesbruin lijkt.

Weerfreak 1337

Citaat van: hj32 op di 07 mei 2013 - 19:31
Wat ik even wil weten is dit...
Hoe is het mogelijk dat je uit het raam kijkt en onweerslucht ziet en dan kijk je op de radar en dan zit het onweer 150! km verderop.
En dat met een zicht van 5380 meter.
Ik zou dat graag eens van een kenner horen.
Hoe kan dat zo vertekenen?

En dit...
Donkere, dreigende lucht, terwijl het niet donker is en het niet eens regent?
Bij een wolkenhoogte van nog geen 5km.

Verwar je die dreigende lucht niet met na-onweerse-wolken? Dat zijn vaak van die warrige hoge en middelbare wolken die best dreigend kunnen ogen ja. Vaak na een warme dag als er net buien gepasseerd zijn :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

tjee, al drie maanden geen onweer gehad,wordt er langzaam wanhopig van http://community.tcdn.nl/data/files/pictures/picture-28354.gif >:(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

StevenOverijssel

Citaat van: Weerfreak op di 07 mei 2013 - 20:26
Verwar je die dreigende lucht niet met na-onweerse-wolken? Dat zijn vaak van die warrige hoge en middelbare wolken die best dreigend kunnen ogen ja. Vaak na een warme dag als er net buien gepasseerd zijn :P


Ik denk het niet. Het heeft meer met de vocht in de lucht te maken :) Ik zag het hier vandaag ook.... Ik dacht snel naar huis radar checken maar nee.. Geen buitje in de lucht hier in de omgeving :(

Maarja het KAN nog wel maar die kans is heel erg klein. En anders is er mogen nog een dag :)

Grtz. Steven
Always in the mood for some thunder and lightning

hj32

Citaat van: Weerfreak op di 07 mei 2013 - 20:26
Verwar je die dreigende lucht niet met na-onweerse-wolken? Dat zijn vaak van die warrige hoge en middelbare wolken die best dreigend kunnen ogen ja. Vaak na een warme dag als er net buien gepasseerd zijn :P

Nee en ik ben ook niet aan de drugz ofzo hahaha
Het valt mij echt op en ik zal ook vast niet de enige zijn...ja de enige die het naar voren brengt  :P
Ik wil gewoon snappen hoe dat soort dingen kunnen.

Kijk wat ik dan weer raar vind, is dat weersites nu nog zeggen dat er tot 23:00 pittige regen-en onweersbuien kunnen gaan vallen, terwijl om 20:00 alle energie eruit is gegaan.
Op het meest oostelijk deel van Duitsland na dan.

Het weer is veranderlijk, maar er is toch ook nog een soort logica?  :)
Want wat zou die buien dan nu nog moeten triggeren?
Het is mei, geen juli/augustus.

hj32

Citaat van: StevenOverijssel op di 07 mei 2013 - 20:33

Ik denk het niet. Het heeft meer met de vocht in de lucht te maken :) Ik zag het hier vandaag ook.... Ik dacht snel naar huis radar checken maar nee.. Geen buitje in de lucht hier in de omgeving :(

Maarja het KAN nog wel maar die kans is heel erg klein. En anders is er mogen nog een dag :)

Grtz. Steven

Thnx dat je dat even bevestigd.  :)
Kijk dit zijn nou dingen waar je nooit mensen over hoort en dat is ook een onderdeel van chasen...(wolken)luchten inschatten.
Overal de beschikking over realtime radarbeelden is niet voor iedereen weggelegd, zeker niet in het buitenland.
Ik vind zelf luchten en wolken inschatten ook een veel grotere uitdaging

hj32

Citaat van: StevenOverijssel op di 07 mei 2013 - 20:33

Het heeft meer met de vocht in de lucht te maken :) Ik zag het hier vandaag ook.... Ik dacht snel naar huis radar checken maar nee.. Geen buitje in de lucht hier in de omgeving :(


Is er buiten realtime radarbeelden ook een oldschool manier om te bepalen in welke situatie er wel sprake is van echt onweer, of dat het een vertekent beeld is agv vocht in de lucht of weerkaatsing van zonlicht?
Wat zijn dingen waar je op kunt letten en dan gaat het dus om (wolken)luchten die je in de verte ziet. :)

Arend

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

peter 76

Stadskanaal, noordoosten van het land ( daar waar dus het meeste leek te gaan gebeuren volgens de verwachtingen), had de volle mep.. 1 mm regen, en max windstoot 20 km uur :-\ ;), komen vast betere dagen...

Dennis

Dan vandaag 8/5/13 voor het betere werk  :)




Dennis

Guidance 8/5/13

Een frontaal systeem behorende bij het Ierse laag ligt boven de Ierse Zee met het warmtefront boven het Engelse Kanaal. Dit WF zal het zuidwesten van het land later in de ochtend bereiken. Het koufront verlaat donderdag na middernacht het oosten van Nederland. Een tweede koufront met daarachter de polaire lucht bereikt dan het westen.

Overdag op het frontale systeem, een duidelijk convectieve component, progtemps laten dit goed zien. Toppen tot FL300. Voor het front uit ontstaan in het noorden ook in de middag buien, alle modellen berekenen dit. Kouw geeft een onweerskans van 20-30% in het oosten van het land tussen 09 en 15 UTC. INDECS komt voor 15-21 UTC 40-70 % kans, Dan over vrijwel het gehele land. Ook Harmonie geeft een significante kans op onweer op het eerste koufront.

Weatherman

Vandaag dus meer kans dan gisteren met die paar druppels  :P
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Dennis

Citaat van: Weatherman op wo 08 mei 2013 - 06:44
Vandaag dus meer kans dan gisteren met die paar druppels  :P

Ja als vandaag niets wordt........ >:(

Weatherman

Citaat van: Dennis op wo 08 mei 2013 - 06:49
Ja als vandaag niets wordt........ >:(
Het mag nu toch best eens gebeuren.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

stormoutlook

Citaat van: Weatherman op wo 08 mei 2013 - 07:37
Het mag nu toch best eens gebeuren.

nou, ik moet zeggen, ik word wel al een beetje moe van al die onweerskansen. geef mij maar wat zon!

Dennis


arjanbruggink

Citaat van: stormoutlook op wo 08 mei 2013 - 07:41
nou, ik moet zeggen, ik word wel al een beetje moe van al die onweerskansen. geef mij maar wat zon!
Je wordt nu al moe van de onweerskansen??? Kom op zeg, beetje lamme uitspraak. Is pas de 2e echte onweerskans die besproken wordt in een apart topic. Ga jij dan maar snel in een winterslaap ofzo.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Leon Eikenaar

Heerlijke kansen voor vandaag, helaas moet ik werken dus een eventuele fietschase wordt 'm niet  :(
Hopelijk komt er 's avonds ook wat :)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

stormoutlook

Citaat van: arjanbruggink op wo 08 mei 2013 - 07:58
Je wordt nu al moe van de onweerskansen??? Kom op zeg, beetje lamme uitspraak. Is pas de 2e echte onweerskans die besproken wordt in een apart topic. Ga jij dan maar snel in een winterslaap ofzo.

ik ben toch geen egel, ik slaap nooit (soms).

--------

ff iets anders:
de cape +lifted index geeft het volgende aan voor z00 tot z18

arjanbruggink

Citaat van: AOT op wo 08 mei 2013 - 08:10
Heerlijke kansen voor vandaag, helaas moet ik werken dus een eventuele fietschase wordt 'm niet  :(
Hopelijk komt er 's avonds ook wat :)
Eerst nog maar eens zien wat er van terecht komt. Ik ga i.i.g. niet te vroeg juichen over de kans(en) die er zijn.
Scheelt weer een bord voor de neus  ;D
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Powered by EzPortal