Onweerskansen 7 en 8 mei

Topic gezien door 61253 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 06 mei 2013 - 09:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hussel

Mooi kaarten! Ben benieuwd of we het in Venlo-Venray ook mee gaan maken!

GekkeLeo

Kijk nu al uit naar de regen, dan gaat het weer zo lekker ruiken buiten :)

Giso84

Citaat van: GekkeLeo op di 07 mei 2013 - 10:41
Kijk nu al uit naar de regen, dan gaat het weer zo lekker ruiken buiten :)
Ben het met je eens Leo,
en daarbij wordt het staren naar de lucht voor onweder of mooie wolkenformaties al denk ik dat we hier in het Westen niet veel mogen verwachten máár je weet maar nooit ;)
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Mike25

Citaat van: GekkeLeo op di 07 mei 2013 - 10:41
Kijk nu al uit naar de regen, dan gaat het weer zo lekker ruiken buiten :)

Inderdaad heerlijk lente lucht ;) maar zal mooie zijn als er een licht showtje bij zit ;D

LeMisérable

Raar, sommige bronnen zeggen bijna geen kans voor het westen, (Noodweercentrale, Wetteronline) maar ik zie toch een paar buien recht op het westen afkoersen...
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

NitroGenetics

Citaat van: LeMisérable op di 07 mei 2013 - 11:05
Raar, sommige bronnen zeggen bijna geen kans voor het westen, (Noodweercentrale, Wetteronline) maar ik zie toch een paar buien recht op het westen afkoersen...

het is idd wel vooral het oosten/noordoosten dat feest krijgt, wat betreft onweerskansen, in het westen is het helaas beduidend minder deze keer. hoewel er wel een kans is het is echter gewoon veel groter in het oosten/noordoosten

EDIT: al met all zal het niet veel van betekenis zijn  hooguit een klapje hier en daar voor het echte werk moeten we nog even wachten ;)

stormoutlook

Citaat van: NitroGenetics op di 07 mei 2013 - 11:08
het is idd wel vooral het oosten/noordoosten dat feest krijgt, wat betreft onweerskansen, in het westen is het helaas beduidend minder deze keer. hoewel er wel een kans is het is echter gewoon veel groter in het oosten/noordoosten

EDIT: al met all zal het niet veel van betekenis zijn  hooguit een klapje hier en daar voor het echte werk moeten we nog even wachten ;)
ik zie als ik 24 uur vooruit kijk de meeste rooie pitten in het midden van het land.

hoffies

Ik ben benieuwd, we kunnen wel wat regen gebruiken!
Twitter: @hoffnar2911

Ramon Oost

Laatste satrep, Hoogtelaag in het noorden van Frankrijk trekt richting ons land met een hoogtetrog. Dit zorgt voor buienvorming aan de noordkant van het Hoogtelaag in de warme vochtige lucht. Ten noorden van het Hoogtelaag ook mooi de theta E en Theta W tong te zien De buien trekken vanuit het (zuid) oosten naar het (noord) westen. De convectieve temperatuur is op een aantal plaatsen in het land al gehaald (20/21 graden). De eerste cumulus begint langzaamaan te ontstaan.


stormoutlook

eerste regenbuien komen rond 13:15 aan in oost overijsel! mogelijk met een klap onweer!

Dennis


Dennis


GekkeLeo

Citaat van: stormoutlook op di 07 mei 2013 - 11:34
ik zie als ik 24 uur vooruit kijk de meeste rooie pitten in het midden van het land.
24 uur vooruit kijken is zinloos. Geeft misschien een leuk beeld, maar is zo onbetrouwbaar als wat.

Stephanie

Ik zag net vanuit de auto al een paar mooie bloemkolen ::)

Dennis

KNMI Guidance 12:05

Eerste buien nu boven het westen van Duitsland (10 UTC) in het oosten en vervolgens westwaarts lopend. Nog niet in Harmonie te vinden, wel in HiRLAM maar te veel westelijk. Buien draaien in alle modellen om het laag heen. Onweer is waarschijnlijk, duidelijk signaal in Harmonie (1x 80 ontladingen per 5 min standaardgebied, gem. 20-50). Indecs geeft voor met name voor het zuidoosten en oosten hoge kansen >80%; veel hoger dan vorige run. Daar vooruit wordt het op dagelijkse gang ook al onstabiel en ontstaan er buien. Zowel Hirlam als Harmonie laten dit zien. Morgen, op het frontale systeem, een duidelijk convectieve component, progtemps laten dit goed zien. Toppen tot FL250. Voor het front uit ontstaan in het noorden ook morgenmiddag buien, met name Hirlam en EC laten dit zien. Ook op morgen een signaal voor onweer in Harmonie en de Indecs

mauriceb

het buitje wat dalijk het oosten van het land binnenkomt zit op de occlusie, nog ff geduld op de trog. Dat gaat het betere werk opleveren.

Weerfreak 1337

Citaat van: Ramon Oost op di 07 mei 2013 - 12:01
Laatste satrep, Hoogtelaag in het noorden van Frankrijk trekt richting ons land met een hoogtetrog. Dit zorgt voor buienvorming aan de noordkant van het Hoogtelaag in de warme vochtige lucht. Ten noorden van het Hoogtelaag ook mooi de theta E en Theta W tong te zien De buien trekken vanuit het (zuid) oosten naar het (noord) westen. De convectieve temperatuur is op een aantal plaatsen in het land al gehaald (20/21 graden). De eerste cumulus begint langzaamaan te ontstaan.


Dat klopt, hier ook de eerste kleine stapelwolken zichtbaar. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

dondertje127

Eindelijk wat actie, al had ik dat voor de komende weken niet durven denken. Ook al vallen we misschien buiten de boot in midden Gelderland, dan nog. Het warmte-onweer is in ieder geval weer eens een keer dichtbij huis :)

En ook hier zijn trouwens de eerste stapelwolken zichtbaar. Ik ga niet uit van onweer vandaag in Arnhem, maar je weet het natuurlijk nooit helemaal zeker.
Wellicht wat weerlicht mocht het vanavond laat nog losgaan daar in het Oosten.

ron12

helemaal bewolkt in nijmegen wind neemt toe bij 21.9 graden,wachten op wat komen gaat http://www.niederschlagsradar.de/h3.aspx?j=3&srt=loopvorhersage  :)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tyshane

Leuke situatie voor vandaag, heerlijk met dat zomerse gevoel erbij. De bloemkolen groeien alweer aardig hier en dat is al een fijne aanschouwing. Ben benieuwd naar hoe de rest zich zal gaan zetten, maar een paar donderklappen moet hier toch wel mogelijk zijn!

Powered by EzPortal