Onweerskansen 7 en 8 mei

Topic gezien door 61247 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 06 mei 2013 - 09:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Weatherman

Volgens vandaag de dag op tv, alleen klap onweer.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

arjanbruggink

Citaat van: Weatherman op di 07 mei 2013 - 07:41
Volgens vandaag de dag op tv, alleen klap onweer.
Trek je daar maar niks van aan, is TelevaagTV.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Pascal Soomers

De dag dat je wist die zou komen is eindelijk.. Hiiieeeer! :P
Eindelijk.. Onweerskansen :). Van mij mag het wel weer eens knetteren na zo'n onweersloze periode van de voorbije weken. Hopelijk wordt het wachten vanmiddag beloond. Verwacht er zelf niet teveel van. Dan kan de teleurstelling, mocht er niets komen, alleen maar meevallen! Ben benieuwd... Camera is in ieder geval ready.

Mijn motto: Let the show begin!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

KNMI Guidance:

Hirlam geeft vannacht nog wat regen in het zuiden vanuit de bewolking die binnendrijft. Lijkt wat te zwaar aangezet. Wordt actueel ook niet gemeld boven Belgie. Locatie en timing van convectieve signaal komt in de modellen nu goed overeen. Eerste buien vanaf 12 UTC in het oosten en vervolgens westwaarts lopend. Buien draaien in alle modellen om het laag heen. Onweer is mogelijk, duidelijk signaal in Harmonie (tot 20 ontladingen per 5 min standaardgebied). Index heeft deze run met name voor het zuidoosten en oosten hoge kansen; veel hoger dan vorige run. Kansen op meer dan 50 ontladingen beperkt. HIrlam00 en Harmonie00 laat de neerslag in het noorden lang aanhouden, tot op woensdagochtend. Vanuit het zuidwesten loopt rond 10 UTC het eerste frontale systeem het land binnen. Daar vooruit wordt het op dagelijkse gang ook al onstabiel en ontstaan er buien. Zowel Hirlam als Harmonie laten dit zien. Op het frontale systeem een duidelijk convectieve component, progtemps laten dit goed zien. Toppen tot FL250. Voor het front uit ontstaan in het noorden ook buien woensdagmiddag, met name Hirlam en EC laten dit zien. Ook op woensdag een signaal voor onweer in Harmonie en de Index.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Noorden, oosten en zuiden kans op onweer volgens NWC

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

mauriceb

Lekker hoor, ik ben benieuwd voor vandaag. ff wachten wat de nieuwe runs ons gaan geven. iig leuke kansjes

arjanbruggink

Nou we gaan het zien Jan, hoe het zich gaat manifesteren. Zou wel mooi zijn dat het onweersseizoen een echte kick off zou krijgen.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Dennis

Heerlijk met spanning wachten WAAR het allemaal komt (en niet komt  ;) )

stormoutlook

Citaat van: Jan van Ooijen op di 07 mei 2013 - 08:56
Noorden, oosten en zuiden kans op onweer volgens NWC



mooi gedetaileerde kaart. het is al flink aan het knetteren in belgië, maar dat trekt naar de noordzee. de buien die wij krijgen hangen boven midden duitsland nu en hebben vanuit de sateliet een bolle vorm en hangen hoog. best mooi om te zien, duidelijk teken van een (beginnende) onweerswolk! lijkt vooral in het midden of noorden terecht te komen!

LeMisérable

Ben ook benieuwd, maar kansen voor het westen lijken gering...
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Henk1976

Ben benieuwd vandaag. Mag van mij beginnen om 17:00 uur. Dan ben ik thuis en kan ik lekker genieten. Zou het wel jammer vinden van bepaalde bloemen die in bloei staan, mocht er een zware hagelbui vallen in Assen. Maar goed, dat hoort er (helaas) bij. Veel ontladingen, daar heb ik wel zin in.

stormoutlook

Citaat van: Henk1976 op di 07 mei 2013 - 09:22
Ben benieuwd vandaag. Mag van mij beginnen om 17:00 uur. Dan ben ik thuis en kan ik lekker genieten. Zou het wel jammer vinden van bepaalde bloemen die in bloei staan, mocht er een zware hagelbui vallen in Assen. Maar goed, dat hoort er (helaas) bij. Veel ontladingen, daar heb ik wel zin in.
dat is mogelijk, het gaat om ostgewitter en daar hooren vaak veel ontladingen bij! nu nog hopen.....................

Jan van Ooijen

Trogje te zien op de Hirlam/ECMWF kaarten





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Stephanie

Leuk hoor!
Hoewel de kansen voor hier niet zo groot zijn is de voorpret ook altijd erg fijn 8)
(de auto vertelde me net dat t hier 18.5 graden is, t is in elk geval lekker plakkerig, haha)

Mike25

Ik ben benieuwd hoe het uit pakt aan deze kant. Straks spul toch maar vast opladen ;D, nu nog even genieten van het heerlijke weertje 8)  In de schaduw  19°C

stormoutlook

Citaat van: Stephanie op di 07 mei 2013 - 09:53
Leuk hoor!
Hoewel de kansen voor hier niet zo groot zijn is de voorpret ook altijd erg fijn 8)
(de auto vertelde me net dat t hier 18.5 graden is, t is in elk geval lekker plakkerig, haha)

nou, hier in de reeshof ga je meschien nog wat merken, het ligt er gewoon aan waar precies je zit, kilometers maken het verschil!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Totale neerslaghoeveelheden tot en met morgenavond van het Weermodel Hirlam:

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

mauriceb

Ziet er allemaal goed uit. Denk dat het hele land wel wat krijgt. de ene plek wat meer dan de ander maargoed dat is altijd.
:)

Ter hoogte van Dortmund lijkt zich al wat te ontwikkelen.

Powered by EzPortal